Monday, January 26, 2009

Roots & Foods

Semalam adalah 1 hari yg cukop2 panjang dan meletihkan. Bangon awal2 then ngan parents gi amik aunt n cousin b4 gi Lundu pasal ada family kawen. Perjalanan yg agak jaoh dan meletihkan. Dan bayangkan dlm 1 jam 30 minit, aku hanya boleh bwak kereta ngan pemanduan x boleh lebeh dari 80km/jam walupon x ada kereta d hadapan, belakang, kiri or kanan pasal parents n aunt aku akan start bising dan membebel. Duh..!!

Lundu ialah tmpat asal nenek (emak sebelah bapak aku). Bahagian keluarga yg ‘cukop2 asing’ bagi aku. Bila aku kata ‘cukop2 asing’ then maknanya aku baru jejak kami d rumah family tu hanya 2 kali sepanjang aku umor 24 tahon ni. Asing kan? So hari ni banyak r jumpa aunt2 & uncle2 kazen bapak yg langsong x pernah aku tau kewujudan diaorg. Even lepas kenduri kawen gi dari rumah ke rumah sadara mara & cakap2 dan cakap2 lagi.

Ada r 1 bab ni bwat aku makin bingong ttg family tree yg cabang d atas yg semakin rumit. Datok kepada nenek aku (emak bapak aku r) berasal dari keluarga di raja d bahagian sumatera yg atas diaorg lg ada kawen ngan sorang minah saleh. So maknanya aku ni ada darah orang puteh r.. wakaka…

Balik jer aku teros sedaya upaya bawak laju walopun terkantoi dan akibatnya telingga jadi panas dengar bebelan parents n aunt aku. Tp aku still perlu balik ngan segera psl jam 4 ada janji nak keluar makan2 ngan kkawan. Hantar aunt aku kat kampong Semarang then balik rumah. Mandi, tukar baju & tengok jam dah 4.30 pm. Duh.., nak kena amik Ijam kat Senari plak..!! dari 3 penjuru dunia aku bawak kereta tanpa henti..

Dah amik satu2 kawan jam dah masok jam 6pm. Sori r bebanyak. Badan sangat letih dan kepala sangat pusing. Akhir2 ni kepala asyik pusing. Fikir2 balik dlm tempoh beberapa hari ni aku dah makan banyak benda yg aku masok dlm list x leh makan. Ari tu makan steamboat yg penoh ngan seafoods, then kat rumah makan udang ngan sup daging, then mc D: French fries, bubor ayam, Sunday, then kfc: cheesy wedges & fries, kenduri: ayam, daging, then ngan kkawan ni plak makan ayam penyek. Duh… patot r pening makin jadi. Kolestrol banyak dah r..

Ari ni tadi jalan2 then biasa r kongsi banyak benda2 baru. Cakap2 ttg banyak gak r perubahan. Pengalaman kerja. Pengalaman kembali belajar (aku r). dan ada sorang yg still setia dudok d rumah. Dan as usual pasti ada benda yg bwat aku ketawa besar pasal biasa r ada isu umpatan yg d rahsiakan.

Tp at the end of the night ttiba keluar issue ttg usia 24 tahon dan terbongkar r yg ari ni adalah bestday Ijam dan beberapa hari b4 bestday aku. So Ramlah yg dah kerja dan bergaji paling besar antara kami belanja r kek coklat n sambot kat Waterfront dlm kesejokan malam.. makan dan makan lagi… Duh..!!




btw thanks Ramlah 4 the cake n ayam penyek…!!!

No comments: