Thursday, March 5, 2015

Telefon Pintar vs Manusia Pintar

Soalan cepu emas:
Apa akan terjadi pada kau sekiranya satu hari masa pergi kerja, jalan-jalan etc dan kau realize yang kau terlupa bawak smartphone kau or tiba-tiba bateri smartphone kau kosong? Adakah:

a) Kau tiba-tiba berpeluh dan resah gelisah tak tentu pasal. Kau asyik memikirkan macam mana kalau ada kawan Whatapp kau or macam mana kalau masa lunch kelak kau jumpa makanan yang cantik dan kau tak dapat nak snap gambar dan upload kat Instagram or macam mana kalau kau tak puas hati dengan boss or workmate dan kau tak dapat nak luahkan ketidakpuasan hati kau tu kat Facebook sehingga membuatkan kau terus tergesa-gesa balik semula ke rumah.

b) Kau terfikir "Oooh ok. Biarkan je lah.." dan kau terus sambung buat kerja.


Last week aku pergi satu kenduri ni, duduk kat satu kumpulan manusia ni dan hampir sepanjang masa aku kat situ, mereka-mereka yang ada tu semuanya tertumpu pada smartphone masing-masing je. Bila part baca doa, mereka tadah tangan dan still the other hand sibuk dengan skrin sentuh mereka. Membuatkan aku teringat pada last few month masa gi solat Jumaat ni then duduk dekat dengan sorang mamat ni. Since dari moment aku masuk masjid, azan, khutbah, dia hanya tunduk dengan smartphone dia je. Masa sembahyang, dia sembahyang dan bila habis dia dah hilang. Matlamat sembahyang Jumaat ni just ambik kehadiran tubuh badan je ke? Hmmm..

Korang mesti pernah lepak sama kawan-kawan dan berada dalam situasi kat kedai makan dan mereka snap gambar makanan, snap wefie dan kemudian semuanya sibuk dengan smartphone masing-masing sehingga membuatkan kau rasa hanya kau sorang je yang berada kat situ or kemudian pergi tengok wayang dan mata naik silau sebab masing-masing sibuk layan smartphone dalam hall serba gelap tu dan bila kau tengok sekeliling dan kau realize yang rupa-rupanya manusia-manusia lain dalam hall tu pun punya perangai lebih kurang sama macam kawan-kawan kau tu je. Then bila sampai rumah kau check media sosial dan kau perasan yang kat page kawan-kawan kau tu ada tag nama kau plus mereka upload gambar seolah-olah memperlihatkan betapa meriahnya dinner dan moment tengok wayang bersama kau tadi. Sedangkan realitinya hanya kau je yang tahu. Hmmm..


So adakah smartphone punca kepada perangai nok harom manusia ni? Naa. Sebelum ada smartphone dulu lagi perangai manusia dah macam tu. Kau masih ingat zaman Blackberry dan BBM? Yap, aku punya kawan yang setiap kali aku keluar dengan dia buat aku bercakap sorang diri je sepanjang masa. Even zaman SMS dulu pun manusia dah berperangai sama sehingga tipu kata kalau orang yang ada handphone zaman tu pasti hujung ibu jari diaorang keras sebab asyik tekan punat kekunci phone sepanjang masa. Even tanpa perlu tengok phone pun boleh taip. Malah pada zaman dunia masih hitam putih dulu pun ada yang kata masa era buku baru dihasilkan then orang kata ia adalah punca manusia jadi anti-sosial sebab mereka hanya tengok buku je sepanjang masa sehingga tak peduli manusia kiri kanan. So kalau ia bukan berpunca dari smartphone jadi ia salah manusialah kan? Hmmm..



But honesrly disebabkan fungsinya menyeluruh then smartphone bagi impak yang cukup menakutkan. Dari muda sampai ke tua. Semua mata tertumpu pada benda tu je sepanjang masa. Tengok manusia-manusia berjalan sana sini semunya tengok smartphone mereka je, couple keluar dating pun masing-masing lebih penting layan smartphone daripada layan kekasih, family keluar makan bersama pun semuanya sibuk dengan smartphone masing-masing. Seolah-olah ada satu jampi dikenakan ke atas satu dunia ni dan satu-satunya yang terlepas dari sumpahan tu ialah kau. Or macam dalam filem fiction di mana setiap baby yang keluar datang bersama mereka satu smartphone yang mereka akan melekat bersama sampai moment mereka mati. It freaking freak, man. No wonder ada yang kata kalau nak tengok live zombie senang je sekarang ni kan? Tengok kiri kanan. Mereka ada disekitar kita jer. Hmmm..



Aku sangat bersyukur yang smartphone aku hilang tahun lepas. Hampir 2 tahun aku own Galaxy Note tu dan apabila ia hilang, suprizinglynya aku tak rasa apa-apa sangat pun. Aku boleh je beli smartphone baru sebaliknya aku beli labtop baru (kebetulan yang lama buat hal) dan sebiji basikal. Jujur aku katakan yang aku tak jumpa kepentingan aku untuk terus attached pada phone tu. Sebab fungsi smartphone tu pada aku mostly untuk kamera, alarm (yap), game (aku cuma main Sudoku je) dan terpaling penting sketch. Yap, aku paling suka part tak kira ke mana aku pergi, kalau tetiba aku ada idea so aku terus keluarkan stylus dan start lukis. Tapi bila phone tu hilang then aku dengan tenangnya kata pada diri aku sendiri 'Dah hilang so hilanglah..' Hmmm..


Bila smartphone tak ada so automatically fungsi Instagram aku pun terhenti sekali. Kebetulan tahun lepas juga aku punya misi tahun 2014 untuk tak nak hidup dalam dunia maya jadi aku berhenti untuk mengeluarkan apa-apa post di Facebook. Aku memang ada akaun Twitter tapi haram jadah aku tak tahu nak guna sampai sekarang. Even aku pun dah menggurangkan keaktifan aku di dunia blogging ni. Tahun 2013 aku keluarkan 112 post tapi tahun lepas hanya 33 je yang diupload. Aku pun dah start kembali menulis diari balik. Yap, it does sound awkward pelik untuk tulis diari pada era modern ni tapi untuk lelaki yang punya internal hard disc yang cukup terhad untuk simpan memori dalam otak plus untuk terapi diri..., trust me it work. Aku masih lagi ambik gambar macam biasa guna kamera lama. Gambar yang aku ambik dan aku rasa cantik then aku print dan lekatkan kat bilik or depan pintu peti sejuk untuk tontonan ahli keluarga je. Jadi aku tak perlu peduli sedikitpun untuk mendapatkan like or comment or approval dari sesiapapun.








Kesimpulan apa yang aku nak katakan dalam post yang serba panjang lebar ni ialah machine just a macchine. Telefon tu just a telefon je pun. Yap, ia pintar sebab dihasilkan oleh orang yang pintar. Cumanya jangan jadikan diri anda berada dibawah level kepintaran smartphone tu. Tuhan bagi otak kepada manusia untuk berfikir makanya jangan letak otak tu kat kepala lutut. Sekian.

No comments: