Monday, March 16, 2015

Tipikal Kedai Makan Di Malaysia

Aku suka makan tapi aku cukup selektif apabila masuk part makan kat luar. Sentiasa ada je benda yang tak betul kat kedai makan-kedai makan tu sehingga mostly aku gave up dan lebih refer untuk makan kat rangkaian kedai makan segera je. So kat bawah ni aku buat senarai situasi-situasi yang biasa berlaku kat kedai-kedai makan di Malaysia dan andaikata kau tak pernah mengalami situasi seperti berikut then it either kau bukan Malaysian or kau memang punya kesabaran yang maha hebat. Hmmm..


1.
Kau masuk kedai, kau duduk dan dalam masa 10-15 minit, tak ada sorang pun pekerja sana ambik order dari kau. Nak kata diaorang sibuk, pelangan dua-tiga orang je pun. Tengok kat kaunter bayar then ada beberapa orang pekerja tengah borak-borak sesama mereka dan sorang dua tengah layan smartphone memasing. Kau panggil then mereka angguk but still tak ada sorang yang datang. Dekat nak setengah jam berlalu baru sorang minah datang dengan muka masam. Kau buat order dan dia blah. 15 minit berlalu, air baru datang. Itupun apa yang kau order tadi tak sama macam apa yang datang. Kau nak perbetulkan tapi takut next air yang sampai ada timbul buih kena ludah pulak. Setengah jam berlalu makanan kau masih lagi belum datang. Bila datang memang mengejutkan ar. Presentation memang sah-sah tak kan lepas penilaian Masterchef dan bila masuk mulut rasa mcam dah tertelan segenggam Ajinomoto pulak. Hmmm.


2. 
Tengok dari luar kedai punya ar cantik hiasan. Pekerja kemas dengan seragam masing-masing. Buku menu pun dah buat air liur meleleh sebab cantik punya pasal. Pekerja datang sambut dengan mesin order kat sebelah tangan. Canggih tu wei. So kau start order dan selesai si pekerja pun blah. 15 minit lepas tu dia datang balik dengan budi bahasa minta maaf sebab apa kau kau order tu dah habis. 'Ooh.., it okey' kau kata sambil tersenyum. So kau buat second order dan dia blah sekali lagi. 15 minit lepas tu dia datang lagi dan mintak maaf sekali lagi. Disebabkan kau manusia yang bertamadun, walaupun mood kau dah terjejas but still kau okey dan tanya dia baik-baik 'Apa makanan yang ada dalam menu ni yang korang ada sebenarnya..?' Surprisinglynya lebih 3/4 makanan dalam menu tu tak ada. Jadi kau order je apa yang ada. Dan seperti yang dijangka ia ambik masa setengah jam juga untuk dimasak. Air yang kau dah order dah habis dan terpaksa order baru lagi. Bila sampai, kau makan perasan yang ia rupa-rupanya sekadar dipanaskan dalam mikrowave je pun. Part paling best ialah bila bayar. Harga bukan main mahal lagi. Membuatkan kau terfikir yang kau hanya bayar untuk hiasan kedai, baju pekerja dan buku menu yang cantik je.


3. 
Belum masuk kedai lagi kau dah disambut mesra oleh pemilik kedai. Makanan yang kau order datang cepat dan rasanya memang sedap tak tipu. Masalahnya kat kaki kau ada beberapa ekor kucing yang sebahagian bulunya dah tanggal mengiau-ngiau menggesel-gesel kat kaki kau dan setiap kali kau makan, kau perlu halau lalat-lalat yang gemuk-gemuk yang nak menjamu selera sekali ngan kau dan kau tepi dinding tu pulak ada sekumpulan anak-anak lipas yang bermain polis senti sesama mereka. Itu belum masuk part abang yang buat roti canai yang setiap kali dia menebar canainya maka akan bertebaran sekali ar peluh kat dahinya or mak cik yang buat air yang mulut merah dengan sugi dan cakap bersembuk air liur or rambut (or bulu pendek yang kau tak pasti dari anggota badan yang mana) yang kau jumpa kat celah-celah mee goreng kau makan tu. Haa.. cam ner tu?


4. 
Hari ni kau datang kedai tu makanan dia punya ar sedap. Esoknya kau datang, order makanan yang sama tapi rasanya dah lain, kuantitinya dah berkurangan dan harga dia pun naik sikit. Lusanya kau datang, masih lagi order makanan yang sama tapi rasanya dah tak sama macam semalam atau tempohari, bahan-bahan dalam makanan tu pun lain, kuantitinya jauh lebih banyak dan harganya murah sikit pulak. Pendek kata kalau kau makan kat kedai tu dan order makanan yang sama setiap hari, rasanya memang tak pernah kekal sama seolah-olah kedai tu ada 365 tukang masak yang berbeza setiap hari. Hmmm..


5.
Kedai tu makanannya sedap, customer service mantap, harga berpatutan. Masalahnya hari ni buka, esok tutup, lusa buka tapi tutup setengah hari, hari lepas tu pulak tutup seminggu. Buka dua tiga hari dan tutup untuk sebulan. Hmmm...


6.
Haaa apa lagi karenah kedai makan kita?

























Hmmmm

2 comments:

Wak Lat said...

Salam. Hee bengang kalo servis tak oke ;p gi je mekdi ke kepsi ke

Aj Abdullah said...

tu laa pasal. sampai mulut pun dah tak leh terima mekdi kepsi pelbagai tu. hmmm