Sunday, February 15, 2015

Berita Mengharukan Hari Ini

Aku seorang yang quite selective (another term untuk perfectionist tapi tak nak ngaku). Kalau kau teman aku beli baju then kita akan berakhir menjadi bukan kawan lagi. Aku pilih baju dah macam perempuan. Aku ambik satu baju, cuba kat fitting room, tak puas hati, pilih baju lain, cuba lagi, tak puas hati lagi, dan ia berulang beberapa kali dan kemudian aku akan cuba baju pertama tadi dan masih lagi tak puas hati sehingga last-last aku tak beli apa-apa. Hmmm.

Sama gak macam masa nak beli novel. Aku akan ambil masa yang lama dalam sesebuah kedai buku tu. Dari rak ke rak, tingkat ke tingkat, ambik satu buku, jalan-jalan, jumpa buku lain then pulangkan balik buku pertama tadi, jalan-jalan then fikir dua tiga kali then ambik balik buku tadi dan sedar tak sedar dah sejam berlalu. Hmmm..


2 tahun lepas aku jumpa satu buku ni kat seksyen local interest. Aku dah beli beberapa buku kat seksyen tu macam dua buku "Bullshit" oleh Kee Thuan Chye, buku tentang arwah Yasmin Ahmad bla bla bla. Satu hari tu aku jumpa satu buku oleh unknown local author ni. Sejujurnya covernya langsung tak menarik, ia nipis dan aku bukan orang yang suka baca cerita pendek or cerpen. So aku pilih secara random dan baca satu short story ni dan aku terus goosebumps, So aku beli. Even lepas tu setiap kali aku baca satu ceita pendek tu then aku akan berhenti dan ketakutan sorang diri. Yap, bunyinya macam aku over react sangat tapi seriusly buku tu memang bagi effect yang cukup creepy pada aku. 

Buku tu nipis je dan kalau ikut logik then sejam dua dah boleh habis tapi ia ambik masa berhari-hari baru aku habiskan. Especially bila aku baca kat tempat yang ada banyak orang then rasa takut tu makin menjadi-jadi ar sehingga buat aku terfikir macam mana kalau salah seorang dari mereka kat luar ni ialah mereka yang sama seperti buku tu. Yap, aku punya otak macam budak kecik yang tengok cerita kartoon dan cukup yakin yang ianya betul. 

Bila aku dah habis baca, aku buat review kat blog dan dia reply dan kami jadi kawan di FACEBOOK. Even tahun lepas aku minta dia tulis cerita pendek tentang unfortunate thing happen pada aku dan dia tulis jugak. Gosh, dia sangat cool.








Baru-baru ni Bissme S dah menghasilkan buku keduanya bertajuk Bitter. Yap, aku mesti dapatkannya. Dan tadi aku check FACEBOOK dan jumpa gambar yang dia upload dari salah satu muka surat terawal bab penghargaan dalam buku baru dia.




Hey, ada nama aku ar. NAZIR ABDULLAH. Nama pertama pulak tu. Sangat terharu sangat wey. Thanks Bissme S. Wishing all the best fo you new book...!! Dan korang yang baca blog ni sila beli buku dia.



















p/s: best kan ada kenalan penulis? Hmmmm

1 comment:

shandye. said...

amboi...

bertuahnya badan!

=)