Monday, January 27, 2014

Petua Menjadi Lelaki Gemuk

Menjadi seorang manusia berfizikal ideal ialah cogankata utama produk-produk yang ada di pasaran hari ni. 
Seseorang tu harus kulit putih, rambut lurus, muka licin, perempuan ngan badan ramping dan lelaki pulak mesti six pack. Menjadikan mereka-mereka yang tak ada ciri-ciri tu jadi tak tentu arah dan akan buat apa sahaja asalkan dapat bentuk manusia ideal tu. Ada yang telan ubat itu ini, sapu krim itu ini, pergi gym, habis duit beratus ribu operate itu ini, cucuk itu ni bla bla bla. Jangan sampai jadi macam Korea Selatan ar apabila cantik tu dah ada patern tersendiri: mata besar, hidung mancung, rahang tirus etc sehingga menjadikan semua orang cantik tapi tampak sama. Sebabnya? Kita tak ajar benda yang sepatutnya: Sayang diri sendiri seadanya. Hmmmm..


2 tahun lepas berat aku sekitar 60 kg. Sekarang berat aku sekitar 90 kg. 2 tahun lepas aku dengan selesa pakai baju saiz S dan sekarang aku agak sendat dan ketat pakai baju saiz L. Jobless untuk tempoh tu menjadikan aku hanya makan dan makan jer sepanjang masa (sebab setiap kali aku kerja: selain kerja government then berat aku akan kurun 20 kg dalam sekitar 3 bulan. Sebab purata aku tahan satu-satu kerja ialah 3 bulan jer). Orang sekitar yang jarang tengok aku pasti akan terkejut dan kata aku gemuk habis. Aku pulak rasakan yang aku belum cukup gemuk lagi. Aku kena tambah 10 kg sehingga berat aku jadi 100 kg then baru aku kelaskan diri aku gemuk. Then kalau korang nak cadangkan aku guna produk itu ini then percayalah yang aku akan tolak penuh berbudi bahasa. Sebab there nothing wrong by being gemuk.



...


Aku agak berbeza berbanding dengan adik beradik yang lain. Abang-abang dan kakak aku macam muka emak aku manakala emak dan bapak aku pulak muka memang macam-macam sama jer. Aku pulak lain. Itupun bukan aku yang kata tapi orang-orang disekitar yang confirmkan. Aku pernah berkerja dengan kakak aku dan abang aku pernah mengajar sekejap kat sekolah aku dan kalau tak ada sesiapa yang bagitahu then tak akan ada sesiapa yang tahu kami adik beradik. Even kami family pernah keluar dinner dengan sorang saudara yang jarang jumpa dan sepanjang sesi makan tu dia fikir yang aku ialah kawan kepada abang aku je sehingga emak aku bagitahu hal sebenarnya. Selain tu kulit aku lebih gelap dan saiz badan aku tak besar berbanding keseluruhan keluarga. Menjadikan keadaan lebih berbeza ialah bila aku satu-satunya dalam keluarga yan ada Psoriasis.

Menjadi satu-satunya entiti yang berbeza dalam satu kelompok menjadikan kita rasa cukup terasing. Disebabkan aku (dan kita semua) tak diajar untuk menerima dan meraikan kepelbezaan jadi aku pernah sedaya upaya untuk jadi macam mereka. Especially pada usia remaja, ketika semua orang nak berada dalam kumpulan yang sama macam mereka dan aku pulak satu-satunya yang berbeza then it suck laa. Ingat aku lagi pada sorang classmate ni anak angkat. Dia ni aku rasa asalnya bangsa India ar (sah-sah kot) dan diangkat family Melayu dan aku pernah tengok dia satu Fair & Lovely banyak-banyak kat muka, tangan sebab nak nampak sama macam family dia. Walaupun kulit aku tak sehitam dia tapi aku pun gunakan teknik yang serupa atas alasan nak nampak sama. Hmmm..









Aku tak tahu kenapa tak ada sesiapa yang nak ajar kita semua agar menerima dan meraikan kepelbezaan. Michael Jackson sampai bedah kulit sebab malu jadi orang kulit hitam. Tengok iklan shampoo bila rambut gugur lalu hilang keyakinan diri. Kemudian dekat magazine keluar statement suami kutuk sebab saya gemuk. Semua orang tergila-gilakan saya sebab saya dah kurud. Oooh shut up. Mengarut dan tak memberi nilai yang positif langsung. Kemudian iklan, filem, drama, majalah semuannya putih, kurus dan lelaki lak asyik-asyik nak bukak baju tayangkan six pack je. 







Petua menjadi seorang yang gemuk, terlebih kurus, muka berjerawat, kepala botak, payudara besar sebelah (hmmm) atau apa-apa yang orang lain kata sebagai berbeza atau abnormal atau weirdo or apa-apa ayat yang tak best untuk didengar then tipsnya ialah satu je: sayangi diri sendiri. Then korang akan kata klisenya. Untuk mereka-mereka yang keluarkan statement tu then korang setakat cakap benda tu kat mulut je. Korang tak masukkannya ke dalam hati lagi. Bila ia dah menyerap dalam diri kau then setiap apa yang kau tengok akan jadi sangat berbeza. Seolah-olah kau berada disebuah tempat baru yang indah-indah jer. Malah kau akan confident dengan ciri-ciri kepelbezaan kau tu. Plus kata-kata yang menyakitkan sebelum ni hanya akan muncul macam angin yang menyapa telinga kau je. Ia tak akan berjaya masuk sikit jer. Even kau akan bersimpati pada mereka-mereka yang telah jadi mangsa produk sebab nak jadi kurus dan cantik tu pulak.






Kalau kau gemuk percayalah yang menjadi gemuk tu tak salah sikitpun. Kesalahannya ialah bila kau tak sayang diri kau hanya sebab kau gemuk. Lebih suck bila ada pasangan yang tak dapat nak terima pasangan mereka seadanya. Ada isteri yang nak suami six pack ar, ada suami yang nak isteri nampak cantik memanjang ar. Hey, kalau kau nak dia berubah then kenapa nak kawen dia awal-awal. Nanti kalau dia dah six pack dan terlebih cantik then dia cari yang lain baru padan muka. Wakaka










Dan untuk mereka yang kurus yang kata ia cukup menyedihkan bila tengok orang gemuk yang melahap makanan macam babi setahun tak kasi makan dan kediam menanggis depan cermin salahkan diri sendiri then percayalah yang ia lebih menyedihkan bila tengok orang kurus yang sanggup buat apa sahaja: tak makan or kalau makan then muntah balik, bersenam sepanjang masa, operate nak buang lemak etc semata-mata sebab takut jadi gemuk. Hmmm..

No comments: