Sunday, January 26, 2014

Aku Hilang 10 000

Minggu lepas aku baru hantar manuskrip penuh projek kedua aku. Semalam publisher dah pulangkan balik part yang dah diedit dan beberapa part yang perlu aku buang sendiri. Tengok punya tengok hampir 10 000 patah perkataan dah hilang oleh editor. Duh., aku tulis around 70 000 dan sekarang tinggal hampir 60 000 je lagi. Hmmmm..


Memang ar aku akui yang ada part memang patut dibuang sebab tatabahasa aku memang teruk, perbendaharaan kata aku lemah tapi ada part tu memang aku masukkan in out sepenuhnya. Gosh.., 10 000 banyak tu wey. Around 5 chapter (kalau satu chapter ada 2000 patah perkataan ar). Even ada chapter tu sampai 1000 patah perkataan dah dibuang. Apa lagi yang tinggal..? Kalau satu project ni umpama sorang perempuan yang nak jadi cantik tapi apa yang dibuat ialah juru make up tu ialah korek biji mata sebelah, potong sebelah telinga atau patah sebelah kaki. Hmmmm



...


Dalam masa yang sama aku pun dah start buat project ke tiga. Proposal yang aku hantar dulu dapat beberapa komen yang aku setuju so aku buat baru. Dah around 10 000 patah perkataan gak. Tapi.., ada tapi lagi. Labtop yang aku guna sekarang ni agak uzur sedikit. Ada masanya ia akan tertutup itself sehingga menjadikan kerja aku terhenti. Tapi thanks goodness ia boleh recover itself. Dan entah macam mana aku rasa semuanya okey sehingga lepas aku terima email yang menyedihkan tentang kehilangan 10 000 patah perkataan tu then aku bukak ar project ke tiga ni dah aku penuh in shock ia hanya sehelai blank page. Aku ingat aku pernah select all dan save tapi aku tak ingat yang aku tertekan backspace or space or apa-apa entah between it. Menjadikan aku dah kehilangan 10 000 lagi patah perkataan. Hmmm..









Sejujurnya aku sangat sedih dan gave up. Hmmm..

No comments: