Sunday, January 19, 2014

Mak Cik Kenduri Yang Tipikal

Penghujung tahun lepas aku gi kenduri sorang kawan ni. Kebetulan aku jumpa kawan satu sekolah so duduk dekat meje dia ar. Belakang seat aku kebetulan ada sorang mak cik ni. Alaa, jenis mak cik-mak cik yang korang garenti akan jumpa kat majlis kenduri. Jenis yang asyik nak komen setiap satu perkara dari makanan yang tak sedap, baju pengantin yang tak sesuai, muka pengantin yang tak cantik, pelamin yang tak matching bla bla bla. Realitinya semua tu sangat okey dan cumanya memang mak cik tu yang bermasalah. Plus tak lupa betapa hazabnya telinga kau yang nak tak nak terpaksa dengar bebelan panjang dia. Hmmmm..


Hari ni sorang pak cik aka kazen bapak aku meninggal so untuk setengah hari aku lepak kat rumah mak cik aku yang sebelah rumah family yang meninggal. Bak kata emak aku, selain hari kawen then hari meninggal ialah hari di mana keluarga jauh dekat akan berkumpul. So beberapa family member yang mostly hanya jumpa hari raya akan datang dan singgah gak rumah tempat aku lepak tu. So dipendekkan cerita salah sorang mak cik yang datang ni kata aku dah sangat gemok. (Realitinya: Yap, aku dah sangat gemok.) Teringat dulu waktu aku kurus pun orang bising gak. Bila dah gemuk then orang bising gak. Apa yang orang nak sebenarnya ni..?








Untuk mereka-mereka yang mudah hilang pendirian disebabkan mulut-mulut orang then ini ialah nasihat untuk korang dan aku sekali. 
MANUSIA ADA MULUT SO MEREKA AKAN BERCAKAP DAN TERUS BERCAKAP DAN BERCAKAP LAGI TANPA HENTI. Noktah.



Imagine kau ialah anak kepada mak cik kenduri yang tipikal tu. So satu hari kau nak kawen so kau biarkan mak kau handle sepenuhnya bab makanan, pakaian, make up, pelamin, band kawen etc sehingga big day kau semuanya memang gilang gemilang sama seperti mana yang mak kau nak. Bak kata mak kau: itulah majlis kahwen paling sempurna yang pernah diadakan kat kawasan perumahan kau tinggal tu. Tapi percayalah yang mak cik kenduri yang lain pasti akan komen banyak bab lain. Ada je yang tak kena. Dah namanya mulut manusia ar kan? Bukannya ada button mute pun. Lain ar kalau kat kenduri tu semua tetamu ditutup mata dan tak dibenarkan bercakap sepatah perkataan pun ar kan?






Tahu cerita tentang Lukman Al Hakim dan anaknya yang naik keldai tu? Memula anak naik keldai dan bapak tarik so lalu satu bandar then orang kata yang anak tu derhaka sebab suruh bapak yang tua tarik keldai so diaorang tukar posisi but bila limpas bandar lain then orang lain lak kata yang bapak tu kejam sebab suruh anak yang kecik tu tarik keldai so mereka dua-dua naik keldai dan bila limpas bandar ketiga then orang sana lak kata yang mereka anak beranak tu kejam sebab dua-dua duduk atas keldai yang kecil dan akhir sekali dua-dua tarik keldai orang orang bandar ke empat lak kata mereka tu bodoh sebab ada keldai tapi tak nak guna dan rela jalan kaki. 






So nasihat yang sama Lukman Al Hakim bagi pada anak dia dan aku nak bagi untuk korang dan untuk diri aku sendiri. Memang ar manusia ada mulut dan mereka akan cakap apa je selagi mereka nak tapi korang jangan lupa yang korang pun ada telinga so korang leh pilih apa yang korang nak dengar dan sekali apa yang korang buat tu betul, pergi mampus ar kata kata mereka. 






Then korang tanya itu ke nasihat Lukman Al Hakim untuk anak dia based on incident tu? Aaaaaa..., of coz laa aku alter ayat tu. Wakaka









So aku gemuk ke tak itu hal aku ar. Janji aku happy. Plus aku rasa aku belum cukup gemuk lagi. Dua tahun lepas aku pakai baju saiz S dan sekarang aku pakai baju saiz L. Then biar sampai aku pakai baju saiz XXL baru aku puas. Wakaka

No comments: