Saturday, January 4, 2014

Tuhan & Harga Naik

Imagine kalau kau ialah kumpulan minoriti di tempat kau tinggal. Kau dibenarkan bebas mengamalkan ajaran agama kau dengan syarat-syarat tertentu yang setiap hari semakinditambah dan ia jadi agak ridiculous dan mengarut sehinggalah terkini apabila kau dilarang menyebut nama tuhan kau sendiri di tempat ibadah kau. Pemimpin negara tempat kau tinggal tu bagi pilihan nama-nama lain yang kau boleh guna untuk sebut nama tuhan kau. Atau paling tidak pun kau kena keluar dari negeri tu dan pergi ke negeri lain then barulah kau bebas guna nama tuhan kau tu. But still pemimpin kau dengan muka tersenyum kat TV kata "Bersyukurlah kerana kami masih lagi memberikan anda kebebasan dalam beragama" Bullshit rite?


Pada usia 29 tahun ni (yap, aku dah tua but still muka muda remaja) aku tak nak guna istilah BODOH lagi so aku nak katakan yang betapa pemimpin kita sangat kurang bijak (or berpura je) dan nak sangat rakyat kita join sekali tak bijak bersama mereka. Seriusly kalau aku bukan Islam, apa yang sedang berlaku sekarang ni akan menjadikan aku makin tutup hati nak kenal Islam. Sebabnya orang Melayu ni dengan kurang bijaknya cuba sedaya upaya untuk kata yang Allah ialah tuhan untuk bangsa Melayu. Noktah. Dan bukannya tuhan untuk seluruh alam. Sebab as aku yang agama kurang dan still jahil ni yakin dan beriman sepenuhnya bahawa Allah ialah tuhan yang sama mencipta semua termasuk yang bukan sama agama dengan aku.

Aku teringat sorang pak cik yang tolong atur paip rumah abang aku kata "Kalau semua bangsa ada tuhan mereka sendiri maka atas sana tuhan akan gaduh sesama sendiri. Sebabnya tuhan orang Melayu nak tolong orang Melayu sebab diaorang minta hujan. Tuhan orang Cina pulak tak setuju sebab orang Cina sebelah rumah tu nak hari panas. Gaduh punya gaduh last-last dua tuhan tu setuju bagi hujan untuk rumah orang Melayu dan panas untuk rumah sebelahnya" LOL isnt it?







Sekalipun tuhan mereka sama nama dengan tuhan kita tapi kita tahu konsep tuhan mereka dan tuhan kita tu tak sama. Tapi jangan ar sampai tak boleh sebut nama tuhan kat rumah agama mereka or sampai nak tahan, bakar kitab suci mereka. Then piket sampai menampakkan kekurang bijakkan diri tu sekali. Hmmmm..










Sekali lagi aku nak tegaskan: Menghina agama lain sedikitpun tak membuktikan yang agama kau jauh lebih suci. Sebaliknya ia membuktikan yang agama kau jauh lebih teruk sebab ia dah mengajar benda yang tak betul. 











Dan part harga naik tu pulak, aku malas nak komen. Sebab ada yang kurang bijak dan keluarkan statement yang lebih kurang sama tak bijaknya. Hmmmm

No comments: