Tuesday, July 28, 2009

Hilang Dalam Ramai

Entah apsal hari ni bbangun jer dari tidor aku teros bersemangat. Masak air. Sapu peanut butter kat roti. Makan. Sangat bersemangat. Then otak aku teros terfikir something.


Aku sorang yang sangat suka cabaran. Aku bukan jenis yang selesa hidup ngan hidup dalam safety zone. Sbb safety zone adalah zone yang sangat berbahaya. Bwat kita terlampau selesa pada something yang at the end yang kita tahu apa yang akan berlaku. So y not cabar diri bwat something berbeza. Something yang akan jadikan masa depan kita berada pada tangan kita sekarang. Kalu kita berusaha kita akan berjaya. Tapi kalau kita berhenti berusaha then masa depan kita akan gelap.



It happen when aku sekarang ni tengah praktikal kat satu GLC di Kuching untok tempoh 6 bulan. Aku dudok rumah sewa ngan kekawan even tho rumah x jaoh pon. Pasal aku nak cabaran. Aku x nak keselesaan di rumah yang akan bwat aku terlampau berkhayal.



Sekarang ni sebulan dah berlalu. Mostly kami macam budak praktikal U. Hanya akan bekerja bila ada kerja dan disuroh bekerja. Ada kawan yang kena key in data yang sangat bertimbun2. Bila fikir balik, kami pelajar management under program GEMS. Tahap yang membezakan antara management dan pekerja ialah bila masa ada golongan yang akan hanya berfikir idea2 baru manakala bahagian lain akan bekerja atas idea tu.



Kami masih muda. Masih ada idea2 segar yang kalau x dikeluarkan then akan hilang sia2. Even bak kata Uda, bila dah kerja then jadilah ASET yang berharga dan bukannya LIABILITI yang membebankan. So aku ada idea. Idea yang akan jadikan kami ASET (aku guna kami sebab aku x nak berdiri sendiri dalam perjuangan ni). Idea yang akan jadikan bila masa 6 bulan ni berakhir, then pihak management skarang akan fikir 2-3 kali either nak buang kami just like that or perlu sambong kontrak.



Kita dah sebulan kat sini. Kita kena hantar ke bahagian yang berbeza. At least kita boleh juga kelemahan dan kekurangan each department. Kita boleh kuar proposal perbaiki each kekurangan or keluarkan 1 idea yang jaoh lebih segar.









Dear friends,

mungkin sebulan yang dah berlalu dah hilangkan sebahagian mood korang. Bwat korang lupa apa yang kita belajar di RRC dulu. Cuma tinggal 5 bulan lagi. 5 bulan bukan tempoh yang panjang dan bukan juga tempoh yang pendek. Kita harus bertindak sekarang. Bwat draf minggu ni dan hantar proposal next week. B4 idea yang maish banyak dalam otak kita ni hilang d sebabkan bebanan kerja dan tanggungan laen, then y not kita kerjasama as a team?





Even kita x akan rugi pon kalu idea kita x diterima. Even bila fikir balik, even tho korang dah kerja kat tempat laen nanti korang fikir korang nak bwat kerja dan bwat kerja yang disuroh jer? Or korang kena tunggu peluang yang betol2 sesuai baru nak bertindak? Or pada masa tu cuma hanya ada korang sorang jer dan x ada team yang support.















Jangan tunggu esok. Nanti semangat kita akan hilang. Kalu waktu tu dah datang, kita x ada nilai. 6 bulan akan berlalu sia2. Kita akan nampak sama seperti mereka yang ada di sekitar kita. Then kita akan hilang dalam ramai. We r no one

10 comments:

Aj Abdullah said...

ttiba aku rasa bodoh yang teramat. aku rasa semua sangat selesa dalam safety zon mmasing. ssaja nak bwat dono n nak belanjakan duit elaun sana sini.

razy san™® said...

dh mcm tajuk lagu daa
hehe

pe kate duit elaun tu ko belanje aku..kire x mbazir gak tu
wakaka

Aj Abdullah said...

memang r tajok lagu.. bukan cam2 je r..

elaun rm1000 je r enche.. mana cukop. laen r kalu rm10 000 ke


wei bila konvo ni?

Nizam Zahri said...

come on AJ.. semangat.. org yg berjaya kelak org yang berjaya memotivasikan diri sendiri.. bukan org lain yang memotivasikan kita... we all just can only pray 4 ur success...

adelin_uk said...

10,000???
erkk.nk mcD 1..

razy san™® said...

wow..1000??dh sme mcm gaji part time aku je ni

hahaha

18hb nt aku konvo..
jom la dtg
wakaka

Aj Abdullah said...

thanks epong.. Tp entah r.. bila kkawan cam dingin je rasa cam buduh je bila aku sorang yang asyik bersemangat..

add, ada duit rm 10 000 tp nak mc d satu je ke? baeknya...

razy, korang lepasan ijazah try bukak gemsportal. kira kursus free untok lepasan ijazah dalam bidang management.. kalu nak tukar career r

adelin_uk said...

ehehe,junior kamu ini mmg sgt baekk..jgn tak tau..hehe
..owh,management,tak kesah kte course ape ek leh amek?

Aj Abdullah said...

iyer. even technically banyak free courses yang d tawarkan oleh kerajaan untok lepasan ijazah. kena rajin2 carik kat tenet r yang mana lebih sesuai..

junior yg bakal jadi alumni, selamat berkonvo

albategnius said...

x sangka..pejam celik..dh sebulan..
cepat masa berlalu..