Tuesday, November 18, 2014

Dear Useless Parents

Antara perkara dalam senarai yang mampu membuatkan aku marah dan moody sepanjang hari selain daripada tengok orang buang sampah sesuka hati diaorang ialah apabila terjumpa parents yang hanya pandai buat anak tapi tak tahu nak jaga anak. Jenis suami yang hanya tahu nak menyebarkan benih je memanjang dan jenis isteri yang hanya tahu nak upload gambar anak masa masih cute dan forward mesej-mesej nasihat tentang panduan membentuk keluarga bahagia kat page FACEBOOK diaorang je. Hmmmm..


Buktinya korang pasti pernah tengok bapak or emak yang dengan slamber je merokok sebelah anak diaorang or parents yang ada kereta yang biarkan tingkap terbuka luas dan anak yang kecil keluar hampir setengah badan yang bila-bila masa je boleh tercampak keluar dari kereta or anak-anak dibiarkan bermain sedangkan parents sedang leka dengan smartphone etc. 


Yap, aku tak nak cakap part bapak rogol anak yang usia tak sampai setahun dengan alasan si emak budak tak ada masa nak 'layan' dia or anak kena culik masa berjalan sorang diri pergi kedai or anak mati lemas dalam kereta ketika si emak sedang sakan shopping etc.




Anak manusia ni bukan macam anak kucing yang kalau mati kali ni then beberapa bulan lepas tu emaknya dah mengandung sekali lagi dan lagi. Yap, aku tahu yang buat anak ni sangat mudah. Just keluar masukkan P ke dalam V then next nine month BUMP!! ia keluar. Nak menjadikan ia berjaya jadi manusia itulah part yang tak mudah. 







Petang tadi aku tengok sorang bapak muda ni bawak anak yang rasanya tadika or darjah 1 naik motosikal. Anak tu sah-sah masih kecil dan dibiarkan duduk kat belakang dengan keadaan ada beg diantara si bapak dan anak plus si anak nampak sangat mengantuk so pelukkan yang jauh tu jadi ar renggang dan si bapak boleh pulak bawak motosikal tu laju macam pelesit. Kalaulah aku ada pistol masa tu then aku akan tembak pada tempat pembiakkan 'berudu'nya tu dan kata dengan gaya hip hop 'Please stop reproduce..!!'







Then korang kata Aj, kau belum kahwin dan tak ada anak sendiri lagi. Kau tak tahu kepayahan bila dah jadi ibu bapa. Dan mamat mungkin tu tak ada duit jadi tak mampu nak beli kereta. Kau perlu tah yang dia dah cuba sedaya upaya untuk bagi yang terbaik untuk anak dia dengan cara dia sendiri. So aku pun ketawa seraya berkata 'Kau fikir aku ni lahir-lahir je dah ada sudu perak kat mulut (yap, direct translation) aku ke? Keluarga aku bukannya kaya raya mana pun dan bila aku waktu kecik dulu naik motosikal dan mengantuk (which is ia selalu berlaku) then bapak aku akan pegang kuat tangan aku yang peluk dia dari belakang dan dia yang memang bawak slow tu akan bawak jauh lebih slow dari biasa. Plus ya, aku memang tak ada anak sendiri tapi aku ada otak untuk fikir yang mana betul dan yang mana tak.."













Sebelum kita nak menjadikan seseorang tu manusia, kita perlu jadi manusia terlebih dahulu. Noktah.

No comments: