Friday, September 12, 2014

The Cool Guy That Die Young

Korang pernah tak jumpa manusia yang sedaya upaya untuk nampak cool?  Dia ambil masa yang lama untuk pilih pakaian, masa yang lama di hadapan cermin, akan jadi marah kalau ada orang usik rambutnya yang 'kemas', cuba hafal banyak fakta-fakta cool, banyak baca majalah tentang trending fashion semasa sehingga the end dia nampak terlalu 'mencuba' sedangkan ada orang lain pula dia hanya perlu jadi diri dia sendiri dan dia totally so cool. Hmmm..


Aku bukan seorang yang cool. Aku seorang lelaki pelik yang clumsy plus moody. Mencuba untuk jadi cool? Naa, aku dah melepasi era tu kot. Sekarang ni aku lebih enjoy menjadi diri aku sendiri. Tapi sejujurnya aku ada Cool & Not So Cool's List aku sendiri. Of coz laa aku tak tulis semua benda mengarut tu dalam buku khas sebaliknya ia ada dalam jurnal otak aku ar. Contohnya bila masuk part mati. Antara mati yang cool ikut spesifikasi aku ialah:

1. Mati pada usia 27 tahun (cool tahap penghabisan).
2. Mati muda akibat sakit bukan jangkitan. (contoh macam kanser)
3. Mati mengorbankan diri supaya orang lain terselamat (contoh sewaktu zombie apocalypse)


Contoh mati yang tak cool pulak ialah:

1. Mati dalam keadaan berbogel (melainkan kalau body kau sangat hot as hell).
2. Mati dalam keadaan tak cukup anggota (kena culik oleh penjual organ haram or kena baham binatang buas or terendam dalam air terlalu lama).
3. Mati pada usia tua ketika pasangan masih hidup (melainkan mati sama berdua adalah cool habis).


Korang mungkin kata cara aku klasifikasikan mati cool or tak ni macam mempermainkan cara orang mati tapi sejujurnya tak. Aku memang seorang manusia yang pelik. Kalau aku sharekan semua list-list yang ada dalam file otak aku sekarang ni then korang akan memperakui kepelikkan aku.






....





Pagi tadi aku dikejutkan dengan berita tentang seorang kawan yang meninggal dunia. Aku kenal dia pada tahun 2009 apabila kami belajar sijil safety untuk beberapa bulan. Dia ialah antara lelaki yang paling cool yang aku pernah jumpa in real life. Dia dari hujung rambut ke hujung kaki totally naturally cool. Dia kurus, rambut serabut effect pakai helmet, hoodie jumper, skinny jeans, dan most of the time headphone yang sentiasa melekat kat kepala dia. Kalau satu group ni berborak-borak then dia just tak peduli. Dia just main phone or dengar music guna headphone dia je. Dia jarang-jarang bercakap tapi once dia bukak mulut then banyak fakta-fakta yang kau tak pernah dengar akan buat kau buat tabik spring kat dia ar. Dia totally sangat cool guy ar.


Sejujurnya sepanjang beberapa bulan kelas tu berjalan, aku hanya cakap dengan dia kurang 50 patah perkataan je dengan dia. Malah setelah kelas tu tamat, aku memang tak pernah in contact dengan dia langsung. Tapi bila dapat tahu dia meninggal, aku rasa sangat terkejut. So aku tanya sorang kawan ni yang lebih rapat dengan dia rerupanya baru 4 hari yang lepas dia disahkan menghidap leukimia tahap 4. Selama ni dia fikir it just gastric biasa-biasa je. 2 hari lepas dia koma dan pagi ni tadi dia meninggal dunia. 







Boleh tak korang imagine kalau anak kau meninggal lebih awal dari kau or pasangan kau yang baru je kahwin beberapa bulan suddenly meninggal etc? Dia baru kahwin beberapa bulan yang lepas, emaknya juga baru meninggal beberapa bulan yang lepas. Imagine kalau kau berada di tempat ayahnya? Hmmmm..










Aminur Zachary seorang yang sangat cool pada hayatnya. Namanya je dah cukup cool dan dia meninggal dalam keadaan yang bagi aku adalah terlalu cool. Semoga semuanya juga mudah dan senang di alam yang seterusnya dan dia ditempatkan bersama golongan yang beriman. Al Fatihah.

3 comments:

Salehudin Md Radzuan said...

moga arwah ditempatkan bersama roh yang dirahmati. alfatihah

Razfira said...

Al Fatihah.. nama dia sedap

Aj Abdullah said...

Salleh,
yap seperti mana aku nak masuk syurga gak so aku doakan mereka-mereka berada pada tempat yang sama

Razfira,
nama yang cantik kan?