Thursday, September 11, 2014

Aku Melukis

Dah lama aku tak melukis. Rasanya kali terakhir aku melukis ialah bulan 6 yang lepas bila aku ambik upah bila sorang kawan ni mintak aku lukis sesuatu untuk business dia. Dah 3 bulan berlalu wei. Aku langsung tak sentuh pensel dan kertas untuk melukis. Orang kata kalau bakat ni dibiarkan tak buat apa-apa, nanti lama-lama tumpul dan berkarat. Bila dah berkarat then nak asah balik jadi susah pulak. Tangan dah keras lalu semuanya tak menjadi. Itu orang yang kata ar. Bagi aku ia tak pernah berlaku kepada aku sekalipun. Sebab aku seorang yang terlalu meletakkan banyak syarat untuk melukis dan ada masanya aku sengaja buat banyak alasan untuk tak melukis sehingga akhirnya buku lukisan aku tu dah tertimbun disebalik gunung-ganang atas meja aku but still bila aku melukis balik, semuanya okey jer. Wakaka. Ketawa orang berlagak habis..!!


Malam tadi tetiba aku kata pada diri aku yang aku nak melukis. Realitinya bukan malam tadi je. Sepanjang 3 bulan lepas memang banyak kali aku kata benda tu cuma itulah aku letak banyak sangat syarat dan alasan macam aku nak melukis tapi tak ada mood, aku dah ada mood tapi tak tahu nak lukis apa, aku dah tahu nak lukis apa tapi mood tetiba hilang entah ke mana bla bla bla. 

Tapi malam tadi lain sikit keadaannya. Bila aku kata aku nak melukis, aku terus ambik kertas, tajamkan pensel dan melukis. Aku tak fikir apa-apa dan aku terus melukis. Aku tak peduli hasil akhir lukisan tu macam mana jadinya, tak pedulik pada kaedah apa yang aku akan guna, tak peduli pada style yang aku selalu guna selama ni dan dalam tempoh kurang 20 minit, sketch tu pun siap. 



Ada masanya apabila aku tamat melukis aku akan stress apabila hasilnya tak sama seperti mana yang aku nak or ada kecacatan sana ni or sentiasa ada benda yang buat aku tak puas hati. Tapi kali ni tak. Aku rasa sangat lega. Lega macam lepas berak keras dan kau rasa badan kau sangat ringan sehingga mampu terbang ditiup angin. 












Dan aku tak pasti sama ada feel aku ni berlaku kepada aku sahaja atau ia juga kepada orang-orang yang suka melukis yang lain iaitu aku selalu rasa tak percaya yang lukisan tu dihasilkan oleh aku sehingga membuatkan aku totally tergamam  dan jatuh cinta dengan lukisan tu. Wakaka..













Ini ialah sketch tu:




p/s: aku seorang yang pelik.!!!

3 comments:

Razfira said...

cantik

Aj Abdullah said...

Razfira,
mode kembang hidung kena puji. hohoho

tiga lalat said...

Salam. Hee kreatip bro