Saturday, October 18, 2014

My Ramona Flowers

Michael Cera mostly dalam semua filem yang dia berlakon akan bawa watak seorang lelaki yang cukup cool bagi aku. Contohnya macam dalam Scott Pilgrim vs The World, Superbad, Young in Revolt, Juno, Nick & Jonah bla-bla-bla, Sejujurnya kalau aku perempuan dan watak-watak tu real dan bukannya fictional characters then aku akan bercouple dengan dia. Hmmm..


Versi cool untuk perempuan bagi aku pula ialah Ramona Flowers dalam Scott Pilgrim vs The World (dan tak lupa Emma Stone). Yap, Im in love with fictional character tapi Ramona Flowers ialah ciri-ciri checklist perempuan yang tersangat cool bagi aku. Tolak part dia ada 7 evil ex-boyrfriend (include sorang girlfriend) dia memang cool habis. Dia tak peduli tentang rambut dia, tentang pakaian dia, tentang apa orang nak kata tentang dia etc dan dia hanya jadi diri dia sendiri.


Nowaday semua orang nak jadi cool tapi genuine cool sangat susah nak cari. Lebih banyak wanna be je yang ada. Sebab zaman sekarang ni semua gaya ada panduan senarai pakaiannya tersendiri. Kalau nak nampak nerd then pakai cermin bingkai plastik tebal, baju kemeja tuck in, rambut kena licin berminyak etc. Sedangkan dulu nerd ialah kaki buku yang selalu jadi bahan ketawa kat sekolah tapi sekarang ni semua nak jadi nerd sebab ia ialah fashion statement. Sama gak macam gaya vintage, hippies pelbagai. Artis barat pakai then artis sini pakai so semua orang nak pakai sebab nak nampak cool. Plus kat kedai dah melambak pakaian-pakaian yang ada ciri-ciri tu. So orang yang genuinely cool tu totally sangat rare nak jumpa.





...




Dan semalam aku jumpa my Ramona Flowers. Aku keluar dari satu klinik ni, naik motosikal, pakai helmet dan aku nampak dia. Perkara yang dah lama tak berlaku dah berlaku pada aku semalam. Aku tengok dia dalam keadaan tergamam (dan dia pun tengok aku) dan aku berterusan tengok dia sehingga dia masuk dalam klinik tu. Imagine tengok F1 secara langsung di mana part kepala kita bergerak 180 darjah seiring pergerakkan kereta tu. So macam tu gak ar kepala aku berpusing. Betapa menunjukkan betapa aku ialah seorang lelaki yang sangat desperate dan dia mungkin berfikir aku ialah seorang lelaki gatal. Dan tak lupa part ialah ialah perempuan yang sangat cool aku pernah nampak dan dia berjaya buat aku anggau sampai saat dan ketika ni.

Kalau korang pernah tengok filem Submarine then rambut dia lebih kurang macam Jordana Bevan tapi tak setebal tu ar. Dan dia cantik. Plus cara dia tengok aku dengan muka mencuka tu totally membuatkan aku feel kena panah cupid ar. Waktu tu aku totally tak tahu nak buat apa. Aku terus hidup enjin dan senyum sorang-sorang sepanjang perjalanan.










Aku bukan seorang lelaki yang cool. Tak ada apa-apa sebahagian dari diri aku yang dapat dikelaskan sebagai cool. Kalau nak menyamakan aku dengan mana-mana character then aku ialah Mindy Lahiri dalam The Mindy Project versi lelaki. Aku clumsy, otak penuh fictional dan aku emosi tak tentu pasal. Lagi pula kau memang tak merancang untuk berada dalam mana-mana bentuk relationship dengan sesiapa pun. Tapi kalau suatu hari kelak aku terjumpa dia lagi then aku akan tegur dia and give it a try. Sebab dia bukan seorang perempuan yang akan datang setiap hari dan mampu bagi effect yang sama pada hati aku.









Kehadapan my Ramona Flowers,
Kalau awak si gadis yang berambut aras atas bahu dengan potong depan atas keniing berbaju magenta muda bersama ibu or nenek di hadapan klinik Chen Batu Lintang Hari Jumaat 17 Oktober sekitar masa 2.45 pm dan terbaca post ni then tolong tinggalkan pesanan untuk saya. 

2 comments:

MORIBAYU said...

kamu unik
tiada dalam kamus fashion-emosi mahupun emosi.

satu hari
jika ada ada orang bertanya.

"aj itu gimana orangnya ?"

aku akan jawab

"macam bintang dari galaksi lain....sama tapi tak pernah serupa dari segala data yang NASA pernah ada".

Aj Abdullah said...

OOh Megat, lelaki yang sentiasa bermulut manis je setiap kali buka mulut. Btw tq sebab kata-kata kau tu sangat melegakan aku..