Monday, August 12, 2013

The Guy That Hates Raya

Kalau ada orang kata kat kau yang aku seorang yang sangat suka hari raya then orang tu ialah penipu besar sebab sesungguhnya lelaki bernama Naziruddin Abdullah aka AJ ni sangat-sangatlah tak suka kewujudan hari raya. Hari yang paling aku tak tunggu-tunggu kedatangannya aka hari yang paling aku tak suka ialah hari raya. Pendek katanya aku ialah The Grinch versi hari hari raya. Hmmm


Ada beberapa sebab kenapa aku x suka raya. Antaranya:

1. Ramadhan Vs Syawal
Tarikh yang paling aku tunggu-tunggu dalam setahun ialah bila diumumkan bila tarikh 1 Ramadhan. Betapa aku x sabar untuk kedatangan Ramadhan, aku buat persiapan 2 bulan awal untuk menyambutnya. So technicallinya 1 Syawal bermakna berakhirnya bulan yang aku suka tu. Even aku sangat moody bila Ramadhan baru je start ada orang yang dah tak sabar dan mengharap agar Ramadhan tu cepat-cepat tamat. Lebih suck bila minggu terakhir puasa, semua dah tak peduli sikitpun tentang Ramadhan. Hmmm..


2. Matlamat Raya
Ramai orang sambut raya tapi tak tahu apa yang mereka sambut. Buktinya bila ada orang yang tak puasa 1 hari pun dalam Ramadhan tapi beraya 30 hari tanpa henti. Bila tanya orang kenapa sambut raya then mereka kata untuk merapatkan siraturahim, bermaaf-maafan, menghias rumah, beli kueh etc. Duh, 1 Syawal tu ialah  hari untuk meraikan kemenangan mengharungi ujian sebulan puasa Ramadhan. So kalau kau tak berjaya semasa Ramadhan so apa yang kau raikan sakan-sakan sangat tu? Seriusly, I dont get it..!!


3. Channel Raya
Aku mostly dengar radio sewaktu memandu. Tapi 2 minggu before & 2 minggu after raya ialah moment aku paling tak suka dengar radio. 1st) Lagu raya yang sama dimain berulang-ulang, 2nd) Lagu raya baru yang mengarut entah apa-apa entah 3rd) Buka channel ni lagu tu, bukak channel lain pun lagu tu gak. Program raya kat TV pun lebih kurang sama. Cerita raya lebih kurang sama jer: Sikit-sikit anak tak dapat balik kampung, anak derhaka, kantoi tak puasa dan last-last insaf salam-salam mintak maaf. Buka channel lain program artis nyanyi, channel lain: konsert K-pop. At least selamat tak ada Sarkas. 


4. Makanan Raya
Sejujurnya aku hanya makan lemang pada hari raya jer. Walaupun lemang leh dapat kat mana-mana tapi lemang hanya ada feel kalau makan masa raya jer. So raya pertama ada lemang, ketupat, nasi himpit, rendang, ayam masak itu ini. Pergi rumah mak cik 1 pun makan lebih kurang sama. Rumah mak cik 2 pun sama. Rumah mak cik 3 pun sama gak. No big deal sebab setahun sekali je makan benda alah ni. Balik rumah-tidur-bangun-check dapur. Emak memang tak akan masak apa-apa sebab makanan semalam masih banyak dan ok lagi. Maka biasanya raya kedua-ketiga dan kalau nasih baik keempat kita akan makan benda yang sama untuk sarapan, tengahari dan malam. Naik muak wei makan benda berlemak tu semua..!! Itu belum masuk kuih, kek raya lagi. Hmmm..


5. Tetamu Raya.
Raya ialah hari yang cukup ramai orang datang ke rumah. As mak aku kata: Family hanya akan berkumpul masa 2 perkara jer: Raya or kalau ada kematian. So kalau familly kau besar so banyak ar rumah yang mesti kau pergi dan lebih ramai orang yang akan datang ke rumah kau. Thanks goodness family bapak aku kira still boleh diterima akal yang waras ar. Raya pertama aku terpaksa dan dipaksa untuk bersama adik beradik gi rumah family terdekat satu kampung. Itu still okey lagi sebab hubungan keluarga masih rapat lagi. Cumanya sebab bapak aku anak sulong dan quite dihormati among relative & orang kampong so ramai ar yang datang ke rumah. Disebabkan kakak aku ada rumah sendiri dan kakak ipar lah hanya beraya selang setahun, Along aku lah ada banyak masa keluar beraya so aku je lah yang tertinggal di rumah. So ada masanya aku tolong hidang air, duduk sekali, rupa-rupa senyum. Tapi most of the time aku sembunyi dalam bilik. Lebih sucks bila ada budak-budak kecik yang entah dari mana entah datang rumah, buat perangai macam kat rumah sendiri dan bila bagi duit terus blah. Hmmmm..



6.  Sarawak Beraya
Sarawakians sangat passionate bila it come part to raya. Aku pun tak tahu kenapa diaorang sangat melewah-lewah bila masuk bab raya ni. Orang Semenanjung pasti cultural shock ar bila tengok orang Sarawak beraya. Dari rumah, makanan, pakaian etc. FYI orang Sarawak ni menyambut raya selama 7 hari secara official. Maksudnya kalau korang berada di Sarawak pada hari ke tujuh so feelnya masih lagi macam raya hari pertama. Ke mana-mana je lelaki muda still akan pakai baju melayu lengkap dengan samping dan songkok, hiasan rumah ngan makan masih lagi sama dan tetamu yang datang tu still tak henti-henti. Dari hari ke 8 sampai 30, semuanya dah reda but still kuih masih ada atas meja dan tetamu still berkunjung. Imagine aku yang sangat tak suka raya perlu mengharungi 30 hari tanpa henti dengan siksaan ni semua. Hmmm..
















BTW selamat hari raya.. Kalau korang bukan friend aku di FACEBOOK so aku buat kad ucapan ni. Hmmm


2 comments:

Raz said...

entri terbaik.. hahahaha

Aj Abdullah said...

terima kasih sebab memahami. wakaka