Tuesday, March 28, 2017

Melayu Itu, Cina Ini

Korang tengah duduk-duduk rehat sambil layan Facebook or news paper or berita kat TV dan kemudian ternampak/terbaca part

Seorang perempuan Cina mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak Melayu yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 

Adakah korang akan:

a. Dasar Cina makan babi. Kau ingat nyawa anak Melayu ni macam anak kucing ke senang-senang kau nak ragut macam tu je? Jangan kasi penjara, terus hukum gantung je. Kalau aku jumpa kau depan-depan, aku rogol kemudian belasah sampai kau mati. Tak pe, aku yakin bebudak tu mati syahid dan akan masuk syurga ar punya.

b. Ini semua salah orang Melayu sendiri ar. Sikit-sikit buat filem ada aksi rempit, gangster, menyundal sana sini. Budak-budak tu layan je. Mula-mula memang ar main basikal, kalau dah besar, garenti akan jadi mat-mat rempit, ambik dadah, meragut, mengandungkan anak dara orang. Memang patut pun diaorang mati awal.

c. Apa yang budak-budak tu main basikal kat tempat tu pagi-pagi buta? Mana mak bapak diaorang? Mereka tak tahu ke apa yang anak-anak mereka buat waktu tu? Kita kena dengar dari kedua-dua pihak sebelum menghukum siapa betul-siapa salah. Dan yang pasti yang salah pasti akan dapat hukuman setimpal. 





ATAU



Bagaimana pula kalau situasinya seperti dibawah:


Seorang perempuan Melayu mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak Cina yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 


Adakah korang akan:

a. Memang padan muka pun anak Cina makan babi tu kena langgar. Aku yakin perempuan Melayu tu tak bersalah ar punya. Sapa suruh bawak basikal tengah malam kat lebuhraya. Nak praktis jadi gangster Cina bila besar nanti ar tu. Mati awal terus masuk neraka ar korang..

b. Berita apa ni? Boringnya. Lain ar macam kumpulan NGO Melayu berarak memakai tuala di hadapan gereja sebab gusar tanda salib akan melemahkan iman mereka. Berita macam tu ar baru bagus. 

c. Apa yang budak-budak tu main basikal kat tempat tu pagi-pagi buta? Mana mak bapak diaorang? Mereka tak tahu ke apa yang anak-anak mereka buat waktu tu? Kita kena dengar dari kedua-dua pihak sebelum menghukum siapa betul-siapa salah. Dan yang pasti yang salah pasti akan dapat hukuman setimpal. 








Ia berbunyi macam lawak tapi pilihan jawapan kat atas tu ialah komen-komen yang aku baca dan edit based on real comments kat Facebook. Ada banyak lagi komen-komen lain yang buat aku tersentap betapa manusia ni makin kurang ciri kemanusiaannya. Nyawa manusia tetap nyawa manusia dan ia sangat berharga tak kira apa bangsa or agama korang. 

Dan pihak media pulak dengan sewenang-wenangnya guna tiket 'bangsa' untuk menaikkan minat pembaca. Cuba tengok TV or carik news paper dan buang frasa 'bangsa' or 'agama' pada setiap tajuk yang ada kedua-dua tu. 

Seorang perempuan mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 


Then mungkin pada waktu tu baru kita perasan apa mesej sebenar yang hendak disampaikan. 

No comments: