Monday, March 28, 2016

Projek Plushie oleh Aj Abdullah: Part 2 Plushie 'Kosong'

Korang pernah terfikir tak yang mostly anak patung hari ni tak benar-benar berfungsi sangat. Balak beli teddy bear saiz gergasi bagi kat awek, awek peluk happy, ambik lebih 1000 selfie bersama then upload kat Instagram, bawa balik rumah letak atas katil then start main phone tanpa henti. Parents beli anak patung, mainan itu ini bagi kat anak, anak happy tapi tak sampai 5 minit then dah kembali bermain dengan tablet. Mungkin sebab teddy bear, anak patung or mana-mana permainan hari ni dah terlalu mainstream, banyak sangat melambak kat pasaran, senang didapati, murah dibeli, (plus imaginasi manusia dah terkikis oleh teknologi) sekaligus menjawab soalan kenapa ia tak dihargai sangat. So there come Plushie 'Kosong'.



There a wisdom word kata there are no two men alike or translate BMnya tak ada dua manusia yang secara fizikalnya sama. Tapi masalahnya semua teddy bear mukanya mostly sebijik je. Korang google je word teddy bear then kau pasti setuju kata-kata aku tadi. Barbie jangan cakap lagi ar. Dari zaman 50-an sampai sekarang memang sama je. Dah macam mangsa pembedahan plastic kat Korea pulak. Ia tak ada ciri-ciri special yang mampu membezakan patung A dengan patung B,C,D sampai Z langsung. So there come an idea of Plushie 'Kosong'.


Q&A:
1. Plushie 'Kosong' ni apa sebenarnya? 

Ia adalah Plushie plain satu warna (korang boleh minta lebih sebab you are the customer & customer always right plus korang yang bayar untuk semuanya) tanpa ada apa-apa rekaan atau apa-apa benda asing melekat padanya.






2. So kalau ia kosong then kenapa aku nak beli?

Sebab di dunia ni sentiasa ada manusia yang tak nak nampak sama dengan manusia-manusia yang lain. Dalam erti kata lain, mereka nak menghias sendiri plushie tu supaya ia nampak unik dan tak sama dengan mana-mana plushie yang ada di dunia ni. Cumanya mereka tak tahu nak jahit sendiri fizikal anak patung tu. Sama macam cupcake. Korang tak tahu or tak ada masa nak masak cupcake tapi korang nak hias sendiri cupcake tu dengan imaginasi yang dah ada dalam kepala hotak korang. So kau order cupcake kosong dari bakery, kau beli bahan-bahan hiasan, hias cantik-cantik, snap gambar dan berlagak kat Instagram. That it.


3. So apa yang aku perlu buat kalau aku nak Plushie 'Kosong' ni?

Korang just request reka bentuknya. Kau nak bentuk manusia muka segiempat, alien tangan panjang, kucing etc ke, kita bincang itu ini, aku jahit, pos kat kau dan selebihnya bergantung kepada kreativiti korang. Korang nak letak 3 mata ke, pakai tudung belit-belit ke, rambut terpacak, tahi lalat bawah bibir, ia adalah milik kau sepenuhnya. 


4. Mana nak beli barang-barang untuk mata, baju, segala benda alah hiasan pelbagai tu?

Laa, zaman sekarang semuanya boleh dapat dengan mudah. Kat kedai kain ada, kat mr. DIY ada, kat Daiso melonggok banyak dengan harga RM5 (dan GST 30 posen) satu bungkus of banyak colour, Kaison dan banyak ar lagi kedai dengan nama pelik-pelik jual benda ni.



5. Harga? Mesti mahal kan?

Harganya serendah RM15 jer. Tapi RM15 tu untuk saiz bermula sekitar14cm x 25cm dengan design mudah seperti contoh dalam gambar je ar (kalau semua murah then muflis ar pok cik). Makin besar saiz or makin complicated rekaan Plushie 'Kosong' tu then makin naik ar harganya. Tapi ia tak akan naik melampau mana sangat ar kalau tak melampau rekaanya. Lagipun ia kosong apa.







6. RM15 tu belum masuk delivery lagi kan? Lepas tambah itu ini pasti mahal.

Untuk permulaan aku letak harga RM15 (saiz yang dimaksudkan tu) termasuk delivery ke Sarawak je. Semenanjung & Sabah aku akan letak extra caj penghantaran bergantung pada saiz & berat permintaan kau ar (imagine paket prabayar Pos Malaysia je dah RM15 sebijik). Korang mesti kata ‘Macam terbalik je?’ Nak buat macam manalah kalau aku beroperasi dari Kuching, Sarawak. Tapi in the future aku tak boleh bagi kepastian sepenuhnya lagi ar. GST buat harga barang terus naik dan naik (thanks kepada certain pengundi). Kain felt permeter yang aku selalu beli pun dah naik hampir RM2 selang beberapa bulan. Hmmm..


7. Target market produk ni untuk siapa sebenarnya?

Untuk sesiapa pun boleh. Bagi parents yang ada anak-anak asyik melekat kat tablet 24/7 so korang boleh buat aktiviti 'quality time' sama-sama. Ia tak perlu siap sesegera mungkin sebaliknya mula dari pergi kedai pilih warna untuk rambut, lukis cadangan projek sama-sama, gunting mata, jahit baju, gam sana sini kat muka plushie. Saat tu pasti imaginasi kreatif anak kau yang kau sendiri tak perasan akan keluar. Of coz laa akan berlaku banyak episode gelak ketawa dan akhirnya kau dah menghasilkan memori terindah kat otak anak-anak kau dan siap dengan souvenir anak patung edisi satu-satunya di dunia lagi.

Untuk cikgu-cikgu sekolah, boleh buat aktiviti bersama anak-anak murid. Untuk anak murid boleh  buat plushie bagi kat cikgu sebagai hadiah penghargaan hari guru.

Untuk Hipster memang mainan diaorang ar benda ni kan?

Untuk yang suka mengamalkan ilmu hitam then boleh buat voodoo (dosa tanggung sendiri).

Untuk mereka yang mentally unstable then boleh puja plushie tu sampai jadi macam patung dalam filem Annabelle or The Boy ke..

Untuk otak asyik fikir 18SX memanjang then sukahati korang aar nak buat apa…


8. Sample Plushie Kosong yang dah tak kosong lagi?

Menggunakan sample atas tadi aku hasilkan 2 plushie:



1. Plushie Ipin dari animasi Upin & Ipin & kawan-kawan.





2) A hipster menggayakan fesyen 70-an.








So dah tak sabar nak decorate plushie korang sendiri then jadilah antara yang terawal untuk dapatkan plushie kosong korang tu dengan:

e-mail: projeckplushie@yahoo.com
Sms/Whatapps: 014-8865161
Facebook/ FB Messanger: Projek Plushie oleh Aj Abdullah
Instagram: projekplushie


Perhatian

Plushie yang dihasilkan oleh Projek Plushie oleh Aj Abdullah ni ialah produk handmade hampir sepenuhnya a.k.a ianya bukan buatan kilang dari China. Makanya ia sangat fragile, jahitannya takkan selamanya kemas, gamnya ada yang akan mudah tertanggal or in other wordnya ia tak sempurna. Sama macam manusia, tak kesempurnaan itulah yang menjadikan setiap seorang kita special ar kan (ayat poyo). Dan untuk sesesiapa yang dah pernah beli benda handmade then korang tahu yang setiap satu karya tu istimewa sebab ada raasa connection between you and si pembuat. Rahsianya? Ia dihasilkan dengan penuh kasih sayang (aaaa~~.., so poyo punya ayat)

2 comments:

Shila said...

comel sgt ni.. hipster retro tu berkenan sgt.
tapi aku tak rajin nk mendeko sendiri. haha. takut sendiri buat terus jadi donut.

Aj Abdullah said...

X pe. Kalau takut donat then baca post ni http://mynameisnazir.blogspot.my/2016/03/projek-plushie-oleh-aj-abdullah-part-3.html tak akan jadi donat ar