Thursday, March 24, 2016

Batman vs Superman A Movie Review

Post kali ni mengandungi spoiler untuk sesiapa yang belum ke panggung wayang untuk menonton filem Batman vs Superman: A Down of Justice melainkanlah korang memang jenis nak baca review dulu dan kemudian angguk-angguk setuju masa dalam hall dan teringat review aku ni. Hmmm..

First word tentang movie ni: Messy. 


Masa diannounce filem Batman vs Superman akan keluar dulu then aku cukup teruja ar. Walaupun aku bukan die hard fan comic DC tapi dua-dua tu ialah superhero iconic kot. Plus dua-dua kira orang baik yang bergaduh sesama sendiri. Sebagai anak buah setan, syok apa. So sebelum filem tu keluar, aku awal-awal dah download dan tonton filem-filem animated tentang superhero utama DCs dan ternyata ia sangat best. Kemudian bila dibagitahu Ben Affleck akan bawa watak Batman then aku kecewa sebab dia nampak poyo kot tapi bila trailer demi trailer keluar then teringat versi komik Batman dah tua. And even masa cerita dah start, aku langsung tak ingat apa konotasi awal aku tentang mamat dagu besar tu.

Kenapa aku kata cerita ni messy? First sebab sehingga tamat 2 jam setengah then kita tak tahu apa sebab sebenar diaorang berdua ni bergaduh sebenarnya. Rasa benci Batman tu ada tapi ia tak sampai sangat. Macam plot-plot kecil dalam cerita ni yang nampak macam berebut dan semuanya nak dipadat semuanya dalam satu filem. Yap, susah kot nak pastikan kedua-dua superhero tu punya air time yang sama kot. Masalahnya bukan mereka berdua je malah nak masuk sekali Lois Lane (yang aku rasa agak penyebok tak bertempat) Lex Luthor & Wonder Women sekali. Seolah-olah ada terlampau banyak informasi yang nak dibagi dan ia dibagi sekaligus. Memang berserabut ar.

FYI, filem ni ialah sequel kepada Man of Steel so rasanya ia lebih berat sikit kepada Superman ar. Tapi sekali lagi semuanya nampak berserabut. Tekanan yang diberikan oleh masyarakat dunia (especially Metropolis) terhadap Superman pun tak sampai. Semuanya berebut. Even episode Batman berlawan dengan Superman pun tak bagi rasa puas sangat ar. 

Penjahat cerita ni pun tak seberapa mana sangat. Lex Luthor tu psiko tapi ia tak sampai (kecuali satu part ni), Doomsday pulak setakat beberapa minit berlawan dan kemudian mati. Mereka tak sepandai Joxer dalam Dark Knight yang buat kita resah tak senang duduk or macam Bane dalam Dark Knight Rises yang ada plan yang buat kita nak tahu apa akan berlaku seterusnya. Jesse Eisenberg tak seberapa sesuai kot untuk watak tu. Dia macam sama jer dengan mana-mana watak yang dia pernah bawak dalam mana-mana filem yang dia pernah berlakon sebelum ni. Budak nerd yang syok sendiri. p/s: sepatutnya Lex Luthor ada plan nak melaga-lagakan 2 superhero tu tapi plan dia hmmm.. seriusly?

Wonder Women pulak sekadar cameo tapi part dia berlawan scene habis tu best ar. Memang tak ada definisi gender bias kecuali part pakaian ar. Mana taknya, superhero lelaki hampir tutup semua kulit tapi dia memang tak syariah compliance pulak. Dah ar berlawan raksaksa pakai skirt pendek pulak tu. Tapi memang dia kena hentam habis-habis tanpa belas kasihan ar dan dia berlawan pun buat kau tepuk tangan gaya gentelmen. Part yang aku tak suka ialah bila dia bukak file dibagi Batman yang ada cameo other superhero yang seterusnya akan join  Justice League. Part tu sepatutnya best tapi macam 'aku nak letak scene tu tapi tak tahu kat mana then letak ar mana-mana'. Buat kita terfikir 'Malasnya sesiapa yang menulis skrip or mengarah filem ni..' Hmmm








So cerita ni tak bagus ar?







Tak ar jugak. Filem ni much better dari mana-mana filem Avengers termasuk Iron Man, Thor dan Captain America. Cumanya ia tak ar sehebat yang diimaginasikan otak aku selama bertahun-tahun ni. Or at least ia tak ar sehebat filem animasi Batman: The Dark Knight Return part 1 & 2 (kalau kau dah tengok animation ni then beberapa scene agak sama ar macam dalam filem) tapi dalam masa yang sama ia totally berbaloi dengan duit yang kau dah belanjakan untuk tiket wayang. 

Part aku suka tentang filem ni:
1. Bila The Flash buat cameo muncul dari masa depan dengan flashback apa akan berlaku pada masa depan. Yap, selain boleh bergerak laju, Flash juga boleh bergerak melalui jirim & merentas masa. Scene tu buat kau tak sabar dan nak tahu apa akan berlaku dalam next-next movie sequel. 

2. Part Nanny Peach Tea. Part tu totally tak disangka-sangka. Ingatkan kenapalah si senator ni tergagap-gagap dalam mahkamah dan kenapa Lex Luthor tak muncul-muncul. Ingatkan dia akan muncul dengan Kryptonite untuk lemahkan Superman di khalayak ramai rupanya KEBABOOM..!!!

3. Walaupun part pengenalan another superhero yang akan join Justice League tu lawak tapi dalam masa yang sama iabuat kita tak sabar untuk filem-filem DC's universe yang lain pada masa depan kelak. 





Between diaorang dua aku pilih siapa? Batman kot. Sebab dia bukan alien yang ada kuasa superhuman or bukan pahlawan Amazon yang juga punya kuasa superhuman or bukan anak kepada seorang queen or Atlantis yang ada kuasa underwater or dipanah kilat yang buat dia ada kuasa lari laju or punya cincin yang boleh jadi apa sahaja bentuk or half human half machine yang boleh buat dia tahu mostly everything about technology etc. 

No comments: