Tuesday, March 22, 2016

Projek Plushie oleh Aj Abdullah Part 1: Pengenalan

Adakah korang mansia jenis yang punya citarasa unik & tersendiri sehingga apabila masuk part membuat pilihan dalam pembelian barang then kau akan jadi super selective. Contoh part pilih baju. Ada satu baju ni cantik tapi designnya nampak berserabut, bila dah jumpa design yang minimalist then kualiti kainnya pula yang tak elok sehingga pilih punya pilih the end kau dah jumpa baju yang punca semua ciri-ciri yang kau cari selama ni cumanya harga pulak out of budget. 


Or setiap kali kau nak beli hadiah untuk seseorang then masalah tu akan timbul. Kau nak sesuatu yang orang lain tak boleh dapat namun mostly hadiah yang ada di pasaran sekarang ni semuanya orang lain boleh dapat sekali. Pergi kedai exclusive sikit then beli satu teddy bear koleksi terhad ni dan bila check tag 'Made in China'. Then balik rumah search internet dan jumpa project DIY yang nampak mudah dan cantik. Lalu dalam otak kau dah terbayang apa kau nak buat kelak. Beli barang itu ini, dengan fokus dan istiqamah kau ikut langkah satu demi satu. Tapi sayang hasil akhirnya langsung tak sama macam dalam internet. Malah dah nampak macam projek budak tadika ar pulak. Tahniah. Selain dikencing oleh pak menteri, anda juga telah berjaya dikencing oleh internet. Hmmm..



Around 3-4 tahun lepas aku masuk kedai kain ni dan jumpa kain felt dalam kondisi yang besar. Aku beli semeter, balik rumah, buat design cantik-cantik, gunting, jahit dan dengan penuh semangatnya tapi ia tak menjadi. Aku buka balik, jahit semula dan ia tak menjadi lagi. Buat design baru, gunting, jahit dan akhirnya ia masih tak menjadi. Aku pergi beli kain felt lain dan kali ni buat pertama kalinya aku ada plushie pertama aku. 


Kemudian lepas tu aku buat plushie kedua dan kebetulan seorang kenalan internet, Megat Eusofe (a.k.a the famous Moribayu) datang ke Kuching waktu tu so aku siapkan plushie tu last minit dan bagi kat dia. Dia sangat happy sehingga setiap tempat dia pergi mengembara then dia akan bawak plushie tu sekali. Siap ambik plushie's selfie dan upload kat Instagram lagi. Plushie tu dah pergi jauh sampai ke Australia, Korea etc. Sedangkan creater plushie tu paling jauh pergi (selain Singapura & Brunei) pun setakat sempadan Indonesia je. But the greatest partnya ialah bila setiap kali ada orang kat tempat dia mengembara tu tengok plushie tu, then mereka sangat tertarik dan bagi positif review about it. Even ada yang nak tahu kat mana ia dibeli. Sayangnya plushie tu tak dijual kat mana-mana kedai di dunia ni so literally ia adalah satu-satunya yang ada kat alam semesta ni. Hmmm





So aku search internet, kat barat memang dah ada business buat custom made plushie ni dari sekecik-kecik sampai ke business berskala agak besar. Korang yang ada anak-anak kecik ni pasti selalu jumpa doodle-doodle anak korang buat yang ada masanya nampak creepy but adorable in the same time so mereka hantar design tu kat plushie maker ni dan mereka akan hasilkan sebijik sama macam doodle tu. Cool rite? Bila aku cari modus operandi yang sama kat Malaysia, ia belum ada lagi (or mungkin ada tapi tak fully commercialize lagi). So waktu tu aku terfikir, why dont I make my hobby/talent as an income then? (ya ya ya, korang dah selalu kata benda ni kat aku)

Projek tu sepatutnya bermula tahun lepas tapi tahun lepas juga ar berlakunya episode emotionally break down terbesar buat aku. So ia tertangguh sehingga sebulan dua ni. Gosh, gila panjang mukadimah aku kan? Tapi pendek katanya aku ambik upah buat plushie custom made plus handmade or dalam bahasa yang mudah (yang aku akan jelaskan kelak dalam other post) korang buat design anak patung yang korang nak, kita bincang itu ini, korang bayar, aku jahit dan lastly korang akan dapat satu-satunya plushie yang tak ada sorang pun manusia kat muka bumi ni ada.



So jadilah antara yang terawal untuk dapatkan plushie korang tu dengan:

e-mail: projeckplushie@yahoo.com
Sms/Whatapps: 014-8865161
Facebook/ FB Messanger: Projek Plushie oleh Aj Abdullah
Instagram: projekplushie


Then korang tanya "Aj, plushie tu apa kejadah sebenarnya?" Hmmm


(..bersambung..)

No comments: