Wednesday, August 20, 2014

AJ yang Berbasikal

Korang pernah tengok rancangan 'Dengan Basikal Aku Mengembara' kat TV Al-Hijrah tak? Aku sangat jeles dengan mamat tu sebab dia berpeluang mengembara ke pelusuk dunia seorang diri dan berhenti untuk menghayati keindahan alam di sekitarnya. Best apa dengan hanya sebijik basikal dan bekalan terhad dan melancong ke negara asing buat pertama kali bersendirian. Plus setiap kali aku tengok rancangan tu akan buat aku resah gelisah sikit terfikir macam mana ketika dia berkhemah suddenly dia kena patuk ular, ada taufan, kena rompak pelbagai. Dah ar dia berseorangan kat tempat yang mostlynya kiri kanan ialah sama ada hutan, gunung batu, salji je dan jarak dengan penempatan manusia bertamadun pulak adalah jauh. Hmmm..


Waktu tu aku darjah satu lagi. Ketika penghujung zaman di mana perempuan kampung masih lagi pakai baju kurung kat kampung. Masa tu aku dan emak tengah duduk-duduk tengok jalan raya dan kebetulan lalu sorang perempuan ni, pakai baju kurung naik basikal dan tetiba dia terjatuh dengan basikal-basikalnya sekali kat atas jalan. Rupanya ia berpunca dari kainnya yang labuh sehingga termasuk ke dalam rim basikal. Dan akibatnya kainnya terkoyak sehingga menampakkan keseksian kepada perempuan tu. So emak aku tolong dia dan bagi sehelai kain batik. 


...


Basikal pertama aku ialah masa aku sekolah rendah dulu. Basikal 4 roda ar. Aku ni lambat and penakut sikit. Kali pertama aku belajar naik basikal 2 roda ialah darjah 4. Aku belajar guna basikal Uda aku. Memula dia tolong stabilkan kat belakang dan aku kayuh padlenya. Lepas tu dia tolak dan aku terus kayuh dan kayuh sambil feel Sembilu dengan angin sayup-sayup menampar pipi kononnya tapi perjalanan tu tak jauh. Aku mengakhiri perjalanan tu di dalam longkang. Aku nanggis dan marah-marahkan abang aku tu sebab dia tak ajar aku macam mana nak break. LOL kan? Tapi bila kenang-kenang balik, setiap seorang kali adik beradik semuanya pernah merasa masuk dalam longkang dan aku lebih bernasib baik sebab longkang tu kering. Sebab yang lain tu semua balik ke rumah dah macam orang minyak. Ha ha ha..


...


Aku pindah kampung aka rumah aku sekarang ni ketika habis sesi darjah 4. Sebelum tu kami duduk di bandar Sarikei untuk 4 tahun. Masa tu kalau nak bawak basikal masuk kawasan bandar then basikal tu kena register so setiap basikal kena ada macam plat number gak ar. So bila pusing-pusing kampung naik basikal yang ada plat number tu then bebudak kampung naik jakun so aku kena jadi mangsa road bully ar kiranya. Masa tu aku belum daftar masuk ke sekolah kampung tu lagi. Makanya makin syok ar mereka buli aku. Bila sesi persekolahan bermula aku tak dapat nak parking basikal kat sekolah sebab senior (yang juga kaki buli tu) nakal yang teramat. Sentiasa je ada kes tayar pancit, seat tercabut, tayar hilang etc. Angkara diaorang tu ar. 


...


Aku dah lama nak ada basikal. Kali terakhir aku naik basikal ialah masa zaman belajar dulu ke kot. Pusing-pusing UKM naik basikal. Bagi aku feel naik basikal ni lain sangat. Kalau kita naik motorsikal or kereta then ia ialah tentang tempat sampai tapi apabila naik basikal yang rasanya orang berlari pun boleh jauh lebih laju ialah tentang menghayati perjalanan tu. So aku beli ar basikal yang harganya murah je sebenarnya. Yap, sebab aku tak ada kerja dan duit dah makin tak banyak. Basikal ni sebenarnya ialah basikal secondhand dari Jepun. Basikal yang kalau kau tengok yang mak cik tua bawak tu ar yang aku beli tu. Cumanya owner kedai yang import basikal tu dia spray, tambah itu ini sehingga last-last ia nampak sangat rugged dan punya gear untuk naik bukit lagi. 





Hohoho..  

No comments: