Monday, March 24, 2014

Roti Canai Sarawak

Ketika aku lahir, 3 daripada 4 datuk dan nenek aku dah tak ada. Yang ada sorang pun meninggal sebelum aku masuk tadika lagi. Aku totally tak ada pengalaman dimanjakan or punya tempat nak buat komplen kalau aku tak berpuas hati dengan parents. Oleh sebab tu, aku dan adik beradik menjadikan nenek-nenek saudara sebagai tempat ganti. Even nenek saudara terakhir pun baru meninggal sekitar 3 tahun lepas. Noktah.


Kat kampung ada orang meninggal. Bapak aku pulak antara orang penting yang sentiasa dipanggil untuk majlis kenduri arwah pada malam harinya. Ada masanya kalau balik ada bawak balik makanan. Orang Sarawak panggil ia lampang (tapi most kawan aku kat sini tak tahu term tu) or kat Johor orang panggil ia berkat. Aku tak tahu apa term BM standard untuk makanan yang dibungkus bawa balik. Dan untuk malam tadi bapak bawa balik bihun goreng dan roti bersama kuah kacang.

Aku tak tahu entah kenapa orang Sarawak agak maniac dengan kuah kacang (or it happen to all kat Malaysia ni). Semuanya nak dicalit dengan kuah kacang. Makan roti dengan kuah kacang. Makan ketupat dengan kuah kacang. Raya puasa masak kuah kacang. Raya haji masak kuah kacang gak. Rasanya semua event mesti akan ada kuah kacang kat rumah. Kecuali kat rumah kami ar. Kalau kat rumah mak cik-mak cik yang lain then ia adalah benda wajib. Sebabnya emak aku a.k.a chef utama dan boss nombor besar nombor dua ialah bukan orang Sarawak. Lagipun setiap kali aku tengok kuah kacang then aku akan teringat benda yang keluar dari mulut orang yang muntah. Hmmmm



Masa first tengok kuah kacang yang bapak bawa balik tu, otak aku terus teringat satu benda yang paling sedap kalau dimakan dengan kuah kacang dan dah lama sangat tak merasa benda tu: Roti Canai Sarawak. Aku cuba search kat GOOGLE tadi tapi buat pertama kalinya aku tak dapat jumpa carian imej yang betul. Kalau roti canai biasa tu warna putih, setiap lapisan tu hampir senipis kertas dan ia masak di atas permukaan kuali rata dengan minyak sedikit tapi roti canai Sarawak ni pula lain. Ia berwarna coklat kekuningan, tebal dan masak guna kuali biasa dengan minyak yang banyak dan ia tak perlu ditebar. Ia seperti doh roti canai biasa yang dipenyekkan dan terus digoreng. Hmmm..


Kalau ditengok dari rupa memang tak menyelerakan. Kalau masuk dalam mulut pun mungkin tak akan dikunyah sebab ia tebal dan rasa kosong. Di situlah muncul kuah kacang untuk menstabilkan rasanya. Tapi seriusly awal-awal dulu pun aku tak suka makan benda tu. Dulu arwah nenek saudara terakhir ni ar yang suka masak roti canai Sarawak tu. Kalau dulu dia akan telefon suruh pergi rumah dia ambik roti canai. Aku sering kali tertipu sebab aku imagine ia roti canai standard sebab aku suka benda alah tu. Kalau pagi raya pulak, rumah dia ialah tempat ahli keluarga kami akan berkumpul dan sekali lagi roti canai Sarawak dengan kuah kacang tu ar antara hidangan wajib dia. Duh, puasa sebulan then of coz laa aku tak akan sentuh benda tu. Kalau makan pun sikit je or makan sebab dah tak ada benda lain yang boleh dimakan lagi.






Sejujurnya hanya selepas dia dah meninggal baru rindu nak makan benda tu. Selama 3 tahun dah pemergian dia memang dah tak pernah lagi makan roti canai Sarawak tu lagi. Sebab ia ialah makanan orang tua dulu-dulu.Even mak cik-mak cik aku yang lain memang tak pernah buat benda tu kot. Malah setiap kali tengok kuah kacang then aku garenti akan mengidam nak makan roti canai Sarawak yang keras tu. Hmmmm








Al-Fatihah untuk arwah nenek. 

No comments: