Tuesday, February 4, 2014

Bissme S Yang Sangat COOL..!!!

Aku seorang lelaki yang ada masanya sangat tak dapat nak sembunyikan perasaan aku. Kalau aku happy then korang dengan mudah akan dapat perasan sebab riak wajah, perbuatan, kata-kata aku memang akan menggambarkan perasaan aku tu. Dan perasaan-perasaan aku yang lain. So bila aku kata aku suka satu buku tu sebab ia sangat best then aku akan menegaskan sepenuhnya yang buku tu sangat best banyak-banyak kali sehingga kalau kau wujud dekat aku sekarang ni then kau akan jadi sangat boring sebab aku akan kata benda tu berulang-ulang kali. Hmmm..


Bissme S ialah seorang penulis yang hebat dan bukunya Doubt ialah buku yang hebat yang aku pernah baca. Ayat dia bila menerangkan scene passionate sehingga boleh buat kau rasa orgasme. Kalau scene tak perikemanusiaannya pulak akan buat kau rasa sangsi pada setiap orang yang ada disekitar kau. Even kalau kau seorang yang fokus membaca dan punya imaginasi hebat then kau mungkin akan kemurungan sebab buku ni totally haunted. Malah aku sendiri masih lagi dihantui oleh idea yang dibawa oleh buku tu walaupun dah setahun kali terakhir aku baca buku tu. That why ada term kata idea ni umpama racun yang boleh bunuh kau perlahan-lahan. Sejujurnya membaca buku ni membuatkan aku percaya yang orang yang digambarkan dalam buku tu sememangnya wujud dalam dunia ni. Cumanya kita tak berkesempatan untuk jumpa je dan kalau kita jumpa then kita sangatlah tak bernasib baik.


Jadi aku kelaskan buku Doubt by Bissme S sebagai buku yang akan buat kau menyesal kalau baca tapi kau akan lebih menyesal kalau tak baca. Hmmmm...




....




Melalui review aku tentang bukunya then kami jadi kawan di FACEBOOK. Aku tak suka judge orang yang aku tak kenal tapi sejujurnya aku takut pada dia. Aku imagine penulis cerita psiko pasti seorang yang agak psiko dan menakutkan jugak in real life. Wakaka. Tapi dia sangat baik dan cool bila tadi dia boleh bagi aku dua cerpen pendek yang belum lagi keluar dalam buku keduanya kelak. How cool is that? Dan aku sangat goosebumps sepanjang tempoh aku log in e-mail, download file word tu sehingga aku baca sepatah demi sepatah perkataan dia. Feelnya sangat menakutkan tapi teruja nak baca lagi dan lagi. Bila dah habis then lega dan sangat puas hati. Then kami berbalas mesej di FB Messenger dan aku a.k.a lelaki yang tak tahu malu telah mintak satu request supaya aku jadi salah satu watak dalam cerpen dia di mana endingnya aku akan mati dengan penuh brutal, epic and tragic. Dan dia yang sangat cool telah setuju.. Gosh, sangat cool rite?



Korang boleh imagine tak baca sebuah buku then nama watak tu sama ngan nama kau sehingga menjadikan imaginasi kau berganda dan kau tak berani lagi keluar rumah sebab takut setiap apa yang berlaku dalam cerita tu akan benar-benar berlaku in real. Wakaka..








Then korang tanya "Kenapa kau nak watak kau mati penuh epic, tragic dan brutal?" Sebabnya ia ialah salah satu ciri yang aku suka pada penulisannya. Dia tak menulis cerita yang ada happy ending. Kalau ada pun then ia akan jadi out of norma. Then setiap ceritanya melanggar semua taboo yang orang tak berani nak buat. Dia langgar part agama, bangsa, umur, pangkat, gender etc. Cumanya part yang aku tak suka pada penulisan dia ialah setiap satu cerpen tu terlalu pendek. Rasa macam tak puas lak. Better kalau dijadikan filem or novel barulah lebih syok.

No comments: