Thursday, February 6, 2014

Aku Nak Bagi Nama Anak Aku ....

Semalam kakak ipar melahirkan anak so abang aku, Uda dah jadi bapak kepada dua orang budak dan Adam Zaquan dah officially jadi abang walaupun sah-sah dia sangat cemburu pada kewujudan budak baru yang menjadikan semua orang dah tak fokus pada diri dia je lagi. Dan aku pula menambahkan bilangan anak buah kepada empat orang. Empat orang er...? Hmmm


Aku tak rancang untuk kahwin atau menjalinkan hubungan yang serius dengan sesiapa pllus even andai kata aku kahwen sekalipun then aku dah janji yang aku tak akan reproduce menghasilakn junior me jadi kebarangkalian aku untuk ada anak sendiri tu totally sifar ar (tapi tuhan tu Maha Mengetahui jadi apa-apa yang berlaku pada aku masa hadapan ialah perancangan Dia). But if in case aku ada anak then aku awal-awal dah letakkan specifikasi nama yang aku tak akan bagi pada anak aku kelak. Hmmm..


1. Nama yang terlampau banyak, terlampau panjang & terlampau pelik
Trend orang Melayu di Malaysia recently punya kecenderungan untuk letak nama anak tu panjang-panjang. Kalau setakat dua tiga nama macam Amar Daniel atau Muhammad Farish Haikal tu dah biasa sangat. Jadi now a day parentu tu sampai terlebih kreatif dan mahu letak nama anak sampai lima or enam nama yang setiap nama tu panjang-panjang dan susah nak sebut. Bila tanya then jawab sebab nak anak punya nama yang maksud cantik kononnya. Contoh gambar bawah ni ar:


Seriusly aku tak nak anak aku ambil masa yang panjang untuk tulis nama di setiap muka surat masa exam or aku tak nak bakal suami anak aku susah nak sebut masa akad nikah or menyusahkan imam masa nak baca talkin kat kubur nanti or paling koman tak cukup ruang masa nak isi nama kat borang kerajaan. Hmmm..



2. Nama gabungan emak plus bapak
Aku tak faham macam mana ada orang yang boleh tercetus idea macam ni. Mungkin dia seorang yang minat science yang hybridkan bahan chemistry. Kita boleh detect bina nama anak quite fishy then tengok nama emak bapak then kita akan mengangguk faham. Kemudian dia ada banyak anak sehingga kombinasi yang terhasil seterusnya sangat unik. Bagi contoh nama penuh aku Naziruddin then aku kawen dengan girl nama Siti Nurhaliza. Anak pertama aku akan jadi Siti Naharuza, anak kedua Sinuruddin, anak ketiga Sidihalizin, anak keempat aku dah out of idea.

Memang ar ada masanya kombinasi tu menghasilkan nama yang cantik serta punya makna yang hebat tapi tak semua nama parents mampu membentuk kombinasi tu. What if gabungan nama kau dan isteri menghasilkan bunyi seolah-olah macam penis, vargina, faraj or apa-apa benda yang lucah or taboo? Dah ar dekat sekolah kena main dek budak kelas then satu hari bila dah dewasa jadi orang penting or selebriti then nama Siti Nurvargina. Tak malu ke jadinya? Hmmm..



3. Nama Mix Antarabangsa
Dunia tanpa sempadan menjadikan nama anak-anak kita pun tanpa sempadan jugak. Tak dapat nak salahkan Aaron Aziz gak bila rata-rata baby yang baru lahir setahun dua ni pasti akan ada nama Aaron walaupun muka sah-sah layak untuk nama Salleh or Yaakob. Bila pergi ambik anak buah aku dari sekolah rendah then tengok nama kat tag budak-budak bukan main canggih manggih lagi. Nama mesti ada mix timur plus barat baru havoc. Aku bukan nak mengata or mengkeji or memperkecilkan sebab aku sendiri duduk kampung then bila ada budak kampung yang muka totally kampung yang Christina or Aaron then ia pasti akan buat kita speechless sedangkan minah muka sebijik mat omputeh lak bernama Siti Saleha. Hmmm..

Imagine 30 tahun akan datang, situasi dekat tandas awam ada dua orang mak cik cleaner warga tempatan yang sorangnya nama Britney Zulaika dan sorang lagi Siti Nur Aquilera yang mungkin akan buat kita ketawa terguling-guling kat lantai sekarang ni tapi tak ada sesiapa pun yang ambil peduli sebab pada masa tu ia dah terlalu biasa. Hmmm.. 



4. Ooooor
Or kita tak pernah lagi dengar orang kita yang letak junior pada anak.Contoh anak pertama aku ialah Naziruddin Junior dan anak kedua aku ialah Naziruddin The Second. Or aku patut startkan nama keluarga sendiri macam omputeh or macam orang Cina or macam Ustaz Don. Hmmm..






...



Waktu anak pertama dulu abang aku nak namakannya Malik tapi emak aku tak setuju sebab katanya Malik tu malaikat penjaga pintu neraka nanti mukanya masam je. Sedangkan Malik juga ialah salah satu nama Allah yang maknanya sangat hebat. Akibatnya nama tu jadi Adam Zaquan. Anak kedua ni pulak abang aku nak namakannya Mikail but still emak aku halang dengan sebab yang bagi aku still tak rasional dan abang aku  nak tak nak terpaksa setuju. Technically belum ada nama muktamad lagi ar.

Orang yang kenal family aku tahu yang abang aku ialah anak emas emak so dia memang nak tak nak kena tanya dan dapatkan persetujuan emak. Kesian lak kan? Sedangkan aku pulak anak yang tak ada apa-apa ciri logam plus aku jenis yang tak akan tanya pendapat orang bila buat keputusan so kalau aku ada anak satu hari kelak then aku tak akan tanya pendapat sesapa, just bincang ngan isteri je. Bila dah register nama baru bagitahu kat semua. Aku punya anak then aku punya suka ar. Wakaka..!!!

No comments: