Tuesday, September 9, 2008

Kakak iparku seorang minah Jawa

Blog untok kakak ipar Mak dan bapak aku orang Banjar (walupun Banjar bapak agak jaoh r) suddenly ada sorang minah Jawa masok dalam family kami. Hu hu. Realitinya ini bukan kali pertama orang Jawa masok dalam family kami. Even orang kat Banjarmasin pon ramai gak kawen ngan orang Jawa apa..

Hari ni genablah sebulan abang aku kawen ngan gadis pilihan hatinya iaitu seorang minah Jawa. Reality kejutan abang aku kawen mungkin dah hilang. Tapi shock untok menerima kakak ipar adalah jaoh lebeh besar berbanding masa menerima abang ipar 7 tahon dulu. May b pasal family kecik kami ramai ngan anak lelaki so menerima sorang lagi abang: not so big thing laaa. Kakak plak sorang then bila Uda kawen dapat plak sorang lagi bunga (ceh ayat org lama2) dalam family ni.

First time jumper dier masa sebelom nak bertunang dulu. Then keluar ngan dier, Uda dan mak bapak gi KL jalan2. Waktu 2 lebeh kepada nak memikat hati emak dan bapak mertua lah. Then in the middle of Mei kami keluar untok cuba baju kawen Uda (pasal Uda x dapat amek cuti). Masa 2 baru ar ada quality time sikit ngan dier. Jalan2, makan, dalam kereta adalah cakap sikit2. Then bwat orang2 yg kenal aku pasti akan bagitau bhw aku ni cukop suka bagi penilaian awal ttg orang laen. So masa 2 penilaian aku tentang dier ialah:

Kalu kita kat zaman sekolah2 dulu, watak dier ialah ketua pengawas perempuan yg sangat d anti oleh semua pelajar lelaki pasal suker lawan cakap dan nak menang dalam mana2 hal. Uda aku pulak jenis pelajar poyo yg dgilai bbudak ompuan kat sekolah, selalu kena puji cikgu2 (pasal pandai bodek diaorg) ngan kkawan lelaki yg bising dan suke carik pasal. (plus x lupa watak aku as mamat freak dudok kat belakang kelas ngan kkawan freak yg x akan carik pasal slagi org x carik pasal.. Ceh). So aku agak hairan gak r ngan pilihan Uda aku 2.

Tapi early July masa aku amik Uda dari airport Kuching balik ke rumah, Uda jelaskan semua reason tu. Aku tersenyum. Buwat aku menganggok setuju. Memang pilihan abang aku 2 terbaek. Reasonnya? Biarlah aku dan Uda sahaja yg tahu.

Dear sis in law, I know that u will read this blog. So I wanna u know a little bit about my family.
a) Bapak orangnya agak serius. Tapi cukop penyayang. Even sejak pencen dia suka bwat lawak. Ada masa cukop keras kepala dan bwat keputusan yg pelik2.
b) Emak sangat sayang menantu baru dier. Mana2 pasti akan cerita ttg menantu baru dier. Sangat beruntong ssapa yg kawen ngan anak emas dia 2.
c) Along jenis yg banyak cerita boleh share. Dia cukop mudah mesra ngan sesapa. Mudah berjenaka tp ada masa a little bit sensitive. I don’t know my Along sangat pasal x membesar sama.
d) Angah seorg cukop kuat suara ngan anak2 dier. Tapi dia sayang anak2 dier. Sangat suka bila angah guna bahasa diri as kakak untuk adik ipar dier.
e) Uda? U ll know u husband. Everybody love him (bunyi cam prog Everybody love Raymond) .
f) Aku? Nothing interesting
g)Habeeb agak manja xspecially bila dapat adik. Agak nakal. Biasa r nak amik perhatian pasal dia selalu fikir emak dia sayangkan adik dier lebih dr dier.
h) Puteri plak sangat sukerkan mak Uda baru dier.
i) yang laen biarlah masa yg akan tentukan..

2 comments:

Anonymous said...

hehhee.. pengolahan cerita yg bagus.. sesuai dibaca oleh semua lapisan masyarakat.. very gud my brader in law.. i'm impress..(ketua pengawas????)

minah jawa yg rock.. thats who i am.. but deep in side of me.. i am still a normal girl with a sweet heart..

rock tu rock jugak..muka maintain slamber but nilai2 kewanitaan tetap ada..

anyway thnx bro.. hehe..

Anonymous said...

wahai adik iparku yg ensem, baik hati, yg sporting... dan dot dot dot.. BETUL BETuL KAW blog mu, menceritakan ttg kakak iparmu ini.. thnx bro.. tp ada sesuatu yg xbole diterima oleh otak ku yg blur nie.. mana la leh dapat idea.. akak iparmu nie.. wataknya mcm ketua pengawas??? musykil betul, hakikatnya jd pengawas pun xpenah nie.. wahahaha