Monday, July 20, 2015

Manusia Yang Punya Tarikh Luput

Ada sorang kenalan ni, umur awal 20-an dan dia baru je kahwin beberapa bulan yang lepas. Sebelum ni dia selalu ada migraine dan kurang beberapa hari sebelum raya ni tadi dia jumpa doktor pakar dan disahkan ada ketumbuhan dalam otak dan dianggarkan hanya akan dapat hidup untuk 7 bulan macam tu je (bunyi macam drama Melayu je kan?). Reaksi aku (selain terkejut dan sedih) ialah jealous. Jealous sebab tak semua orang boleh tahu bila masa mereka akan pergi. It seem like tuhan dah bagi kita jawapan bocor tentang soalan yang terlalu rahsia yang semua manusia lain cukup terdesak nak tahu.



Kau pergi mall dan kau pilih satu sardin dan kau tengok tarikh luputnya sebulan dari sekarang. Kau balik rumah, kehidupan berjalan macam biasa dan sedar tak sedar 2 bulan dah berlalu dan masa kau tengah nak kemas kabinet dapur tiba-tiba kau perasan kewujudan tin sardin yang terselindung disebalik set tupperware kau yang melambak. Kemudian timbul dalam kepala hotak kau "Nak kena buang ke ni? Membazir duit aku bayar GST kayakan first lady kedua tercantik di Asia je" so kau try buka. Rupa masih tak berubah. Kau cuba rasa hujung sudu dan tak ada apa-apa pun yang berbeza. Kau cuba panaskan dan makan. Beberapa hari berlalu dan kau tak pula mengalami kes cirit birit or keracunan makanan.

Or 

Kau pergi mall dan kau beli air susu kotak besar yang tarikh luputnya sebulan dari sekarang. Bila balik rumah kau buka dan minum seteguk dan simpan selebihnya dalam peti sejuk. Setiap selang sehari kau minum seteguk dan a week after bila kau minum ia dah rasa masam sikit. Even ada benda terapung-apung atas air tu lagi. Kau fikir "Tak mungkin basi kot sebab tarikh luputnya lama lagi. Malah ada banyak lagi baki susu dalam ni. Belajar U dulu aku dapat 3.85 then tak mungkin aku salah.." Kau teguk sampai habis, beberapa jam kemudian kau mulai masuk keluar toilet dan next few hour kau arwah. Tamat kronologi. Hmmm..




Realitinya tak semestinya apabila doktor kata kau akan mati 7 bulan kemudian then tepat hari ke 30 jam 12.01 am then kau terus arwah. Jawapannya mungkin berbeza kalau doktor tu ada Death Note then it totally a different kes. Mak cik aku ni dia ada ketumbuhan gak dan doktor estimate 2-3 bulan je tapi sekarang dah 5-6 tahun masih lagi sihat walafiat. Yap doktor bukan tuhan tapi kalau aku berada ditempat tu then reaksi aku bercampur baur antara sedih dan melonjak kegembiraan.

Korang ada layan cerita The Angriest Man In Brooklyn lakonan Robin William tak? Dia ada brain tumor dan doktor tersalah cakap yang dia hanya boleh hidup untuk beberapa jam je lagi. So dia bukan main gelabah dan cuba memperbetulkan setiap kesalahan yang dia pernah buat dalam masa yang cukup singkat. 

Kalau kita tahu the right moment kita akan di 'switch off' kan then kita pasti akan buat benda yang lebih kurang sama. Kita pasti akan ada Earl's List kita sendiri dari siapa yang kita perlu minta maaf, benda yang kita lama nak makan, tempat dah lama kita nak pergi dan paling last sekali of coz baru ingat tuhan dan beribadah 24/7 sehingga hari tu tiba. Or kalau kita ambik ia secara negatif then kita akan memberontak, maarah semua orang, moody sepanjang hari, have a sex with anyone, anywhere, anyhow without condom, bermurung dan menanggis atas katil etc.











Disebabkan tak ada sesiapa yang benar-benar boleh tahu bila mereka akan mati then semua orang sibuk nak update Instagram, letak hashtag sebanyak yang mingkin dan kutuk mana-mana selebriti perempuan yang masih lagi tak pakai tudung. What such a tipikal Malaysia ar kan? 

2 comments:

Asyraf_Crescent said...

Salam...semoga kenalan ko tabah dan teruskan hidup selagi ada waktu kan...yang kita kita ni tak tau bila tarikh luput nya...btw selamat hari raya dan label ko lawak...haha...

Aj Abdullah said...

Harap pun macam tu gak ar, Crescent. Kita entah esok lusa tak siapa tahu. Btw jangan ar label aku lawak. Hashtag ar baru trending. hahaha