Sunday, May 31, 2015

Filem Romantis? Eeew..

Pada usia 30 tahun dan ketika rakan-rakan seusia mostly dah kahwen dan punya anak sorang dua sedangkan kau pula masih setia bersendiri then filem-filem or drama berbentuk romantis ialah benda terakhir yang kau nak tengok. Bukan disebabkan ia akan membuatkan engkau rasa terlampau gersang or menjadikan kau rasa sedih sebab forever alone sebaliknya untuk mengelakkan kau rasa mual dan seterusnya muntah bila terjumpa budak hingusan yang belum habis sekolah menengah dah feel-feel romantis kat shopping mall ngan awek dan balak diaorang. Hmmm..

Aku bukan seorang lelaki yang suka layan cerita yang straight forward romantis. Sebab utamanya aku tak suka layan cerita yang happy ending. Yap, Romeo & Juliet best sebab dua-dua akhirnya mati. Lagi pula cerita romantis dalam filem or drama terlalu fictional sehingga tak dapat nak relate ngan dunia sebenar. Muka dan body hero-heroin punya ar mantop tak ada cacat cela. Or paling mudah tengok drama tempatan, garenti ada je jalan cerita mamat kaya suka minah miskin, mak mertua kejam, mamat playboy insaf etc. Teringat kata anak buah aku. Tajuk cerita Cinta dan Ibadah tapi tak pernah pulak nampak part diaorang beribadah. Hmmm..

Walaupun aku pernah tolak cinta orang-orang tertentu tapi ia taklah bermakna yang aku ni manusia berhati ais (or mati pucuk) sebab aku pun manusia gak. Aku layan gak filem-filem romantis tertentu tapi aku bukan macam perempuan-perempuan tertentu yang berharap life dia akan jadi sebijik sama macam dalam filem romantis tu. Wake up dan hiduplah di dunia realiti wahai para ladies. Dipendekkan cerita untuk mereka-mereka yang seangkatan aku yang cukup alergi untuk layan filem-filem romantis seangkatan adaptasi dari novel Nicholas Sparks etc then dalam post ni aku nak share filem-filem komersial yang aku kelaskan as romantis untuk aku yang korang boleh layan.



1. LABOR DAY (2013)


Aku baru je layan filem ni dan ia totally menginspirasikan aku untuk menghasilkan post ni. Ia bukan tentang asal usul hari pekerja or hari orang beranak sebaliknya tentang sorang banduan ni melarikan diri dan kebetulan jumpa sorang ibu tunggal ngan anak dia. Yap, mereka berdua dijadikan 'tahanan' kat rumah, banduan dan ibu jatuh cinta bla bla bla. Jalan ceritanya agak tipikal je sebenarnya tapi entah kenapa ia berjaya memberi sesuatu rasa. Lakonan Josh Brolin dan Kate Winslet serta muka tanpa emosi jelas oleh budak watak Henry tu berkesan ar. Or mungkin gak sebab ia adalah arahan Jason Reitman yang filem lain arahannya pun sangat best macam Juno, Up In The Air dan Men, Women & Children. Walaupun cerita ni berakhir dengan happy ending tapi aku suka sebab endingnya memang sepatutnya berlaku macam tu.



2. 500 DAYS OF SUMMER (2009)


Kalau kau seorang lelaki dan kau dah layan filem ni then garenti kau akan benci Summer tapi dalam masa yang tak tak mampu nak benci dia sebab Zooey Deschanel terlalu comel untuk dibenci. Sinopsis pendek: Tom love Summer tapi masalahnya Summer tak percaya cinta and she totally a bitch (a cute one laa). Yap, sounds familiar tapi selalunya watak lelakilah yang tak percaya cinta kan?. Dan korang akan jadi sangat bersimpati pada Tom melainkan kau ialah seorang feminist yang support 'Team Summer' then itu lain cerita. Cara filem ni dibawa bersama naratornya membuatkan cerita ni menarik dan berbeza. Walau kau tak berpuas hati sepanjang filem ni berjalan dan kau akan cuba sedaya upaya untuk teka endingnya macam mana tapi bila ia dah berakhir then kau akan setuju yang hidup ni adil sebenarnya. Hmmm..



3. ABOUT TIME (2013)


Imagine kalau kau ialah seorang lelaki yang sentiasa malang dalam bab cinta dan tiba-tiba suatu hari bapak kau bagitahu yang setiap anak lelaki dari salur galur keluarga dia (including kau) punya kuasa untuk time travel. Yap, that sound sangat ridiculous tapi kalau ia betul then sebagai seorang lelaki, then kau memang akan ambil kesempatan. Menjadikan cerita ni special ialah apabila ia berlaku kepada orang yang biasa-biasa dalam persekitaran yang biasa-biasa. Heronya bukan Channing Tatum or Zac Efton or Chris Hemsworth sebaliknya dilakonkan oleh watak abang kepada Ron Weasley. Tema cinta dalam filem ni juga cukup luas dan bukan sekadar pada cinta kekasih je. Malah sebab ia melibatkan ciri-ciri kekeluargaan plus komedi then menjadikan cerita ni cukup menyentuh hati. Plus endingnya akan buat kita menghargai setiap detik dan ketidaksempurnaan. Hmmm..



4. 
Aku dah malas nak taip. Tapi ada banyak lagi filem yang aku suka macam Atonement, Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight dan eeee.. itu je koleksi filem kelas romantis yang aku ada dalam beratus koleksi filem download haram aku. Hmmm. Jadi adakah kau fikir aku seorang mat bunga berdasarkan filem-filem yang aku kelaskan as romantis tu? Or korang ada cadangan filem-filem yang korang minat dan nak sahrekan kat aku. 

No comments: