Thursday, July 31, 2008

JOURNEY TO KOTA KINABALU

LAST EPISODE: KOTA KINABALU
Sewaktu masok sempadan Sabah, cuaca cukop2 kurang baek. Even bila masok Kota Kinabalu (KK), keadaan lebih terok. Hujan sangat lebat, malam sgt gelap (psl ada part kat KK x ada lampoo jln), dan enjin kereta mula nak meragam. Bila sampai rumah Uda d KK aku teros tido. Sangat2 letih.

1 st day in KK aku jalan2 ke main city. What can I say about KK? Canteek. KK adalah bandaraya yang dikelilingi oleh laut. Sepanjang perjalanan nk ke main city cuma nampak laut. Di hadapannya ada pulau2 n certain ada rumah terapong (Uda kata ia kampong lanun: pasal majority pendatang). Waterfront dia leh tengok ikan berenang2 lagi. Air yg biru kehijauan. Shopng complex yg besar, dan sangat banyak plus kedai cenderahati sabah bwat aku rambang mata. Cukop sayang pasal duit x ada plak. Plus kat KK ada banyak Mc D. kat mana2 shopng complex pasti ada Mc D. Wakaka ketawa besar untok die hard fans Mc D cam aku. Even ada Burger King lagi. Cuma bab yg x best nya bla aku nak refill air kat kaunter ttiba manager tu cakap “kat satu Sabah x ada pkhidmatan refill drink laa…!!” Aaaar bwat aku x leh lepak lama2 as be4. Tapi sempat plak layan HellBoy2 kat salah satu local cinema kat KK. GrowBall cinema kalu x silap. Kata Uda ini cinema local yg paling murah psal cinema dia burok sikit r. aku masok takat janji leh layan movie dah.

KK main city bwat aku teringat pada JB. Cukop sayang pasal waterfront KK x d bangunkan cam Danga Bay. Tp JB cukop sayang psl air dia cukop kotor xspecially kat tebrau. Plus kat KK cukop senang nak jumpa wajah2 cam pendatang Filipine ngan banyak. Plus leh plak ada mamat2 n minah2 (yg aku rasa cam PATI) dudok tepi jalan offer something fishy. Then Uda suroh aku guess. Aku cakap r either hooker ker jual disc blue ker.. rrupanya jual rokok jenama ERA.. wakaka.. lawak r

(bas mini yg rupa2nya ialah van..)
Then hari2 yg seterosnya aku banyak melepak dan memboringkan diri d rumah Uda. Pasal dia kerja dan aku x ada transport. Nak naek public transport mmg r boleh tapi aku x ada duet r. dlm wallet ada skitar RM100 jer. Then dudok rumah jer r layan tv (yg cumer ada TV1, TV2 & TV3 jer) then tido sampai r Uda datang.

Then bila Uda balik skitar jam 7 pm baru keluar. Antara tempat yg slalu pergi ialah 1 Borneo: the largest shopng complex in Borneo (tp realitnya belom lagi thp largest pasal Cuma 1/3 fasa jer yg dah siyap). Dalamnya kira wokey gak r tp belom semua kedai masih bukak tp ada satu malam tu layan crita Batman baru kat sini. Best giler wei.

Lupa nak bagitau satu magnificent about Sabah ni ialah cukop banyak GIANT minimarket. Mana2 pergi pasti akan jumpa. Plus kat Sabah plak ada ramai mapley entah dr mana. Uda aku kata depa semua mmg teros dr india dtg Sabah.. fuyoo… Tp kenapa Sabah?

Makanan? May b as same as makanan Kelantan yg makanannya hper manis buwat aku deman2, makanan Sabah pon x sesuai untok aku gak. Makanan dier sejok r. plus ada masa makan makanan laoot, aku cuma leh layan ketam n ikan bakar (Uda aku makan sotong r pasal aku x leh makan yg bkalori tinggi) rasa sangat sejok.. makan kat kedai2 pon sejok. Buwat aku pusing2 kepala dan panadol sentiasa ada d sisi. huuu

(Gunung Kinabalu yg sangat canteek dklilingi gunung ganang yg canteek wei)

(tengok ada bendera Britain, NZ or australia kat kundasang)

(pasar kundasang yg jual sayor n buah2an segar x perlu guna peti sejook utk kekal kesegaran semulajadi)
Pada hari Ahad bila Uda cuti kami gi waterfall kat bawah kaki Gunong KInabalu. Start berangkat dr rumah jam 5.30 am. Melalui kawasan sekitar yg brgunong ganang ngan kabus pagi yg pekat dan kesejokan tanah tinggi. Rasa cam makan tulang temulang xspecially bila rehat makan kat kundasang. Sejook sangat. Dan aku x suka sejok. Tapi local sini leh pakai t- yg pendek dan short plak. Kami masook guna poring hot spring untok pergi ke waterfall dia. Mmg pngalaman yg best. Aku yg jenis kureng aktif ni naek sempot r at the beginning .Even bila balik ke KK kaboos makin pekat ngan hujan.

(hujan+kabus+jalan gunong+licin+letih=bahaya)

(Jambatan Tampuruli yg famous sampai ada lagu khas lagi wei)
Selepas 1 minggu perjalanan d sabah aku kembali ke tanah air tempat aku selalu menumpahkan darah: KUCHING. Tp dont worri kalu aku dah kerja plus ada duet aku akan balik semula ke KK. Canteek wooo…!!

No comments: