Wednesday, December 16, 2020

Kera & Bunga

Ada pepatah lama kata kalau kita bagi bunga pada monyet then ia akan buang. Baginya bunga tu tak ada apa-apa ciri signifikasi. Suatu benda yang dia nampak dan boleh dapat merata-rata dalam persekitarannya. Imagine satu situasi kalau kau bagi monyet yang  sama dengan bunga yang cantik-cantik setiap hari dan setiap kali tu juga dia buang dan buang pemberian kau tu. Sehingga suatu hari, kau berhenti bagi bunga then pada ketika tu ia akan bising sebab ia dah tak terima bunga-bunga tu lagi seperti sebelumnya. Then kau decide untuk cuba bagi bunga sekali lagi. Dan reaksinya: ia buang.

 


Manusia ni ada ciri-ciri yang lebih kurang macam monyet gak. Kalau kau buat kebaikkan pada mereka, mereka tak akan hargai. Bagi mereka, ia nampak biasa, tak ada apa-apa pun, orang lain pun boleh buat benda yang sama gak. Then kau berhenti buat kebaikkan tu, dan mereka akan bising. Mereka akan mempersoalkan. Then kau kembali buat kebaikkan yang sama lagi, then mereka tak hargai. Kemudian kau kata “Pergi mampuslah korang…” so manusia tu semua bertukar jadi monyet tapi tak sepenuhnya berbulu.

 

 

Hampir 3 tahun lepas, aku terima kerja ni. Kalau kau kenal aku then kau akan tahu betapa aku sorang yang sangat workaholic. Waktu minggu-minggu terawal kerja dulu, berat aku susut sampai 8kg. Tak sampai tengahari, baju memang basah dengan peluh. Realitinya skop kerja aku just duduk depan komputer je pun. Key in itu ini jer. Tapi aku memang naturally sejenis tak boleh duduk diam. Lagipun tempat kerja aku ni (warehouse) memang tak sistematik langsung. Dengan kaedah simpanan barang tak kemas, cara kerja oleh staff yang lewah dan menyusahkan etc.

 

As time goes by, aku ubah sikit demi sikit itu ini, sehingga sampai ketika, aku bangga apa yang aku dah buat kat warehouse ni. Bunyi macam ‘Aku sorang je buat semua ni'. Tak. Aku tak pernah dan tak akan claim kata aku buat ni sorang diri tapi as a ketua yang manage satu tempat, ya, itu ialah tugas aku. Aku pengemudi tempat ni. Walaupun ada je sorang lagi yang sama pangkat dengan aku but, aku malas nak komen panjang, pendek kata dia buat kerja secara terangat-sangat minimalist ar.

 

Aku create department, aku buat system penyimpanan barang supaya boleh detect mana barang kat rack mana just search kat komputer je, aku reduce kerja-kerja remeh staff, even aku buatkan post aku yang selama ni just duduk depan komputer jadi turun padang: berpeluh bila panas dan basah bila hujan etc. Aku ingat lagi awal aku kerja dulu: container datang tengahari then tengahari tu jugak ar terus unload. Dengan panas, bawak barang besar-besar, berat-berat then habis terus, listing, terus simpan masuk dalam rack. Kalau esok ada container baru lagi then terus sambung. Punya pengerahan tenaga tahap firaun ar masa tu. Kalau nak dibandingkan sekarang, 90% dah berubah budaya kerja mereka. Sebab aku manusia, aku pun pernah buka container tu sekali so aku tahu it not easy.

 

Then masuk part kebajikan staff. Aku sedaya upaya nak reduce stress, create a happy work place condition etc. Tahun pertama aku buang sorang staff. Dia memang hardcore bad aura untuk the rest of the staff. Dia pernah beberapa kali ugut nak tumbuk aku. Dan sekarang ni dia dah dalam penjara pun sebab terlibat dalam bunuh orang. Second year aku buang sorang staff yang ada bad attendance ni. Setiap minggu ada je MC, cuti itu ini. The rest of the staff stress dengan perangai chip moore dia tu.

 

Itu belum masuk staff-staff yang bermasalah yang aku selalu back up dari HQ sebab diaorang ada potensi. Bila yang tak datang sebab putus cinta, aku back-up. Bila yang tak datang sebab mabuk-tak sedar sampai pagi, aku back up. Sebab aku tahu mereka ni bukan anak menteri yang lahir-lahir je dah ada silver spoon dalam mulut diaorang. Duit tu bukan senang nak dapat tapi senang je hilang. So aku back up.

 

Aku memang tak nak ungkit ar. Kalau aku tak pedulik then memang dah sayonara ar mereka tu. Lagipun mereka bukannya family or kawan aku. Masalah diaorang bukan ada kaitan dengan aku sikitpun. Bila ada masalah duit, aku hulur. Bila nak tolong itu ini, aku tolong mana yang patut. Aku beli itu ini guna duit sendiri untuk diaorang guna. Staff bermasalah, aku try tolong.

 

 

 

 

 

 

Sehinggalah previous event (baca previous post) yang membawa kepada episode aku rasa sudah-sudahlah bagi bunga-bunga tu semua. Aku gave up. Aku dah putus asa. Ia tak berbaloi selepas apa yang aku dah buat dan apa yang aku dapat balasannya. Mereka yang aku tolong tak henti-henti, mereka yang aku bagi kerja, mereka yang aku dah ringankan kerja-kerja berat mereka tu semua akhirnya mereka yang sama jugak buat aku macam ni.

 

 

Aku tak pernah kata aku baik. Aku far from dari istilah baik tu. Mungkin aku patut buat kerja seminimalist macam girl yang sama jawatan aku tu jugak kot. Gaji aku kecik je. Aku tak dibayar untuk dilayan seperti tu sekali.

 

 

 

 

 

Kemudian aku kata “Pergi mampuslah korang…” maka manusia-manusia tu semua bertukar jadi monyet tapi tak sepenuhnya berbulu.

No comments: