Saturday, September 26, 2015

Nasib Malang Seorang Pelakon Watak Sampingan

Imagine satu hari, kau bangun awal dan dalam keadaan separa mengantuk kau terpaksa gak mandi air sejuk, sarapan saki baki makanan kau beli kat pasar malam tadi yang tak habis, pakai balik kemeja sama yang kau dah pakai selang dua hari lepas, naik kereta pergi ke tempat kerja dan macam hari-hari yang lain pagi tu kau terperangkap dalam jam teruk, dengar DJ radio membebel dengan pilihan lagu yang entah apa-apa entah dan tiba-tiba kau rasa ada beberapa siri hentakkan yang kuat. Kau tengok orang kat luar menjerit dan berlari lintang pukang. Kau keluar dari kereta dan tengok rerupanya ada seekor raksaksa besar dan Ultraman sedang bergaduh. Dan tak lama lepas tu bangunan sebelah kereta kau mulai condong dan menghempap kau. Kau mati. Tamat imaginasi.


Aku ada satu perangai apabila tengok filem atau drama then aku akan terfikir dan seterusnya bersimpati kepada watak-watak kecil dalam cerita tu. Yap, bayaran mereka sangat ciput plus nyawa mereka pun langsung tak ada makna. Contohnya macam dalam cerita James Bond, Mission Impossible or cerita ada tembak menembak then anak-anak buah penjahat ni sekali tembak oleh hero je terus KO. Sedangkan hero dan ketua penjahat punya ar liat nak mati. Beratus-ratus peluru ditembak guna senjata secanggih mana dengan jarak sedekat mana sekalipun tak ada satu yang akan terkena kat diaorang. Hmmm..

Aku selalu terfikir yang anak-anak buah penjahat tu sebenarnya bukannya jahat manapun. Diaorang hanya pekerja kolar biru yang jadi mangsa keadaan je. Aku imagine diaorang tu mesti pelajaran tak setinggi mana, nak kerja ofis tak ada pengalaman or paling komen tak kenal orang dalam, ekonomi negara pulak susah, pemimpin korup, GST buat barang naik sana sini (macam pernah dengar je kes ni kan?), kos sara hidup makin tinggi, anak yang bersekolah ada 2 orang, isteri dah memboyot dan bila-bila masa lahir pulak anak ketiga bla-bla-bla. So jumpa sorang kawan sepermainan masa kecik dulu offer kerja bodyguard jaga boss or jaga gudang, kerja 8 jam sehari, 6 hari seminggu siap boleh buat overtime dengan gaji double lagi. Daripada jual maruah jadi amature porn star so dia terima tawaran tu. Kemudian tiba-tiba hero datang, sekali tembak terus mati katak. Nak claim insurans tak lepas. So apa nasib anak bini diaorang?


Or kau tengok cerita Ultraman. Setiap kali gaduh je mesti buat kat tengah kawasan bandar yang berkepadatan tinggi. Setiap episode pulak tu. Agaknya dah berapa banyak bangunan musnah dan nyawa terkorban setiap kali Ultraman bergaduh? Nak tak nak kerajaan Jepun terpaksa gak buat bangunan baru tinggi-tinggi then gaduh so roboh lagi. Macam dah tak ada tempat lain bergaduh. Tak boleh ke buat kat dalam hutan, padang pasir ke? Still orang Jepun nak agung-agungkan Ultramen anggap dia hero. Sedangkan kalau kau tengok trailer Batman vs Superman then orang kat Metropolis buat demo besar-besaran dengan sepanduk suruh Superman berambus keluar dari situ dan even siap masuk mahkamah suruh ganti balik kemusnahan bandar dan nyawa penduduk yang tak bersalah terkorban dalam perlawanan dia ngan Zod as in Man of Steel dulu. Dasar makhluk asing tanpa izin tak sedar diri. Datang bumi cari gaduh je memanjang. Hmmm









Then kau ketawa seraya berkata "Aj, releks ar bro. Diaorang berlakon je ar tu. Semuanya effect CGI ar.." lalu aku tersenyum balik dengan senyuman seindah suria sambil mengangkat jari tengah aku.










Seriusly, tolong kata korang pun pernah fikir benda yang sama macam aku gak setiap kali layan drama or movie untuk memastikan yang aku bukan satu-satunya manusia pelik yang ada di atas muka bumi ni. Ha ha ha

2 comments:

Asyraf_Crescent said...

tak Aj...kau je fikir camtu...hahaha...

Aj Abdullah said...

Sekarang aku dah faham kenapa BN perlu bayar orang untuk undi mereka. Hmmmm.. Wakaka