Wednesday, November 3, 2010

Ghost Story at TMTC

Hari ni tadi aku gi TM Training Centre (TMTC) kat are Taman Sukma agak awal r. Kira masa yang sama gak aku sampai cam biasa r. Jam 8 pagi sebab masa start kelas ialah 8.30 pagi. Tapi entah apsal pagi ni tadi kat parking lot cuma ada 1 kereta jer. Tak macam a day before: pada masa yang sama almost lebih separuh yang datang. So aku masok r the one and only building kat situ.


Naik first floor nak punch card then tengok JESSICA MADU dah ada kat sofa foyer tu. Rrupanya pintu kelas kat second floor belum buka lagi. So aku lepak r sekejap kat situ. Kemudian kami naik second floor nak check pintu kelas. Still belum buka. Lepak bawah lagi then almost 15 minute pas tu naik lagi sekali. Tapi sekali lagi pintu tu still terkunci. So turun je r balik. Suddenly kat tangga tu ttiba dengar tapak kaki beberapa orang nak naik r.

Dengar dengan jelas kami berdua suara mereka iaitu workmate: KALSUM then dengar gak gelak ketawa besar QHAIRI. Mereka berdua ni biasa r akan gaduh most all the time. Kami berdua just buat cam biasa jer dan tunggu kat lobi aras satu. Beberapa minit berlalu still mereka berdua x muncul. Last-last selang beberapa minit kuar plak WINNIE. So kami tanya r mana KALSUM dan QHAIRI tapi jawapan WINNIE: tak ada sesiapa pun kat bawah. Hanya ada sorang guard lelaki.. Hmmm...






Then teringat pengalaman silam masa masa bekerja kat PUSTAKA NEGERI SARAWAK pernah mengalami effect yang sama: perbuatan manusia ditiru oleh 'makhluk-makhluk' tertentu. Then 'mereka' akan mengulang perkara tu berulang kami totally sama cam apa yg pernah kita buat. 'Mereka' masa tu meniru tindakan aku berlari dan bertepuk tangan. Dan sekarang 'mereka' meniru percakapan plak. So kira cam 'mereka' ni expert in copy writing r... Hmmmm...



















Secara rasionalnya, at least kalu ada orang lain aka perempuan then logik r kami berdua tersalah dengar suara. Masalahnya memang x ada orang lain. Plus kkawan yang pernah belajar kat TMTC ni pernah kata yang tempat ni memang HAUNTED...!!!!

Tuesday, November 2, 2010

A Week After

Hari ke tujuh berada dalam persekitaran kerja baru. Pekerjaan yang ke 5 pada usia 25 tahun as an operator TM. Dan post kali ni plak aku tulis dan kuarkan di TM Training Centre. So kali ni aku nak share sedikit sebanyak experience aku setelah seminggu aku menjawat jawatan as an OPERATOR ni. Hmmm..


Intake kami kali ni ada seramai 13 orang. 2 lelaki dan selebihnya perempuan. So aku x perlu phobia berlebihan terhadap lelaki sangat r kan. Kami dimasukan di bawah bahagian SALES AND SERVICES. 40 hari terawal ni kami akan didedahkan ngan barangan dan servises yang terdapat di TM Malaysia. Mesti r. Tak kan r nak jawab call customer tanpa ada pengetahuan langsung tentang apa-apa produk dan services yang ditawarkan company r kan?

So tentang aku disini. Aku rasa kerja dan tempat kerja ni woke gak r. Why I say so? Sebab aku tak melibatkan diri dengan rakan sebaya sangat. Mungkin kesan daripada what happen in previous and others workplace yang pernah aku kerja r. Membuatkan aku kembali takut pada relationship. But still aku berkawan ngan semua tapi aku mulai buat jurang pada mereka. Aku still bercakap cuma aku x nak cakap terlalu 'berkualiti' sangat. Cukup r what happens before dan aku tak nak ia berlaku lagi.

Jujor aku kata yang aku x xpect anything pada pekerjaan kali ni. Mungkin aku akan jadi what yang aku tak nak jadi. Kerja pada definisi bangun pagi pergi kerja dan balik pada malam hari dan hujung bulan terima gaji jer. Nothing happens between it. Walaupun aku fikir itu bukan kind of kerja yang aku nak tapi hei, aku perlukan duit walaupun aku terpaksa lupakan makna kehidupan. Naaa...

Mungkin ko akan kata: Hei, ianya terlalu imposible untuk AJ jadi cam tu. Tapi entah kenapa aku dapat rasakannya. Ia satu feel yang sangat-sangat tak best. Ia buat aku rasa oh SUCKS.. Tapi life is what we want it to be r kan? Kalu kita nak ianya jadi GREAT then ia akan jadi EXTRA GREAT tapi kalu kita nak ia jadi SUCKS then ia akan jadi EXTRA SUCKS r kan? Hmmm...








As a friend pernah kata: aku tak nak buat kawan lagi as what happens in his previous life episode r. Waktu tu may be aku kata dia as terlalu negative tapi hei, aku dah berada pada situasi dia. Im tired of making a new friends. Tired nak jaga perasaan mereka. Tired nak penuhkan keperluan mereka. Dan tired nak layan SHIT thing yang ada antara mereka lakukan.










Cuma as aku kata before: aku hanya manusia yang leh merancang sedangkan everything ialah ketentuan dari tuhan. Siapa aku untuk tetapkan diri sendiri untuk apa yang harus berlaku kan? Plus seminggu masih terlalu awal untuk buat kesimpulan yang besar r kan.












Tapi realitinya aku dah letih r... letih sesangat..

Monday, November 1, 2010

Rainbow & Gay

Waktu tu aku tengah ambik gambar and suddenly kawan aku sorang tu tegur "Aj, ko punya tali kamera corak rainbow r.." Aku heran r then aku tanya balik so what r. Rrupanya dia bagitahu aku yang rainbow ni ialah gay punya icon. Aku just ketawa. Lawak. Rrupanya gay ni wujud jauh lebih awal dari rainbow agaknya sehingga ngan mudah jer diaorang declare yang mereka r yang punya icon tu. So aku persoalkan r dia "Aku sangat simpati pada manusia yang jadikan pelangi ciptaan Allah yang sangat cantik tu as benda yang ..hnmmmm. Korang tahu r sendiri." But still kawan tu tegaskan yang rainbow ialah icon untuk gay. Sebab apa? Sebab dia pun gay gak.. Hmmm...


Last few week ada r sorang mamat ni yang aku tak kenal pun. Dia private mesej aku tru FACEBOOK inbox. Memula dia kuar isu biasa-biasa. Aku layan je r tanpa fikir apa-apa. Tapi lama kelamaan ayat dia makin pelik. Sehingga r dia persoalkan tentang relationship status aku yang COMPLICATED. Ngan jenaka dia judge yang aku ni semestinya gay. Duh. Aku tak pernah terfikir yang status complicated pun leh di interpret as gay gak. Sama cam issue pelangi tu so semestinya yang kata tu gay r jugak r kan.

Kadang-kadang aku rasa lawak dan simpati gak pada individu-individu tertentu yang ngan mudah buat kesimpulan hanya based apa yang dia nak ia berlaku. Bila nampak rainbow terus kata gay,gay,gay. Musti mereka ni jenis malas nak buat research kat tenet. Rainbow flag ni pernah jadi banyak icon include untuk tujuan perwakilan badan-badan agama, bangsa, idealisma etc..










Ttiba hari ni ada lagi sorang mangkuk. Guna tipikal cara yang sama..



























Im not against any gay tapi im tired r with this stuff...