Saturday, December 24, 2016

Gadis Kecil Tepi Jendela

Kalau baca tajuk post pasti ada terfikir ‘Hey, post ni tentang drama radio RTM zaman awal 90-an ke?’ Naa. Tolak markah. Langsung tak ada kaitan. Hahaha.


Semuanya bermula apabila aku makin gemok dan bila doctor check yang kadar kolestrol dan tekanan darah aku agak tinggi untuk lelaki muda (muda ke) seusia aku. Walaupun realitinya ramai orang yang aku kenal yang dah telan ubat kencing manis, darah tinggi secara berkala sejak dari 10 tahun lepas lagi. So doctor sarankan aku untuk jogging or paling bagus untuk berjalan laju 40 minit sehari. So untuk beberapa bulan kebelakangan ni aku dah start buat rutin dalam seminggu ada ar 3-4 hari berjalan laju or bahasa bebudak wechat as jogging kononnya keliling kampung berjarak masa 30 minit pergi balik. Dan disebabkan aku ada social anxiety yang ada masanya agak merungsingkan so aku pilih masa paling selamat untuk tak terserempak dengan mana-mana manusia iaitu awal pagi selepas waktu subuh sekitar 5.30 macam tu.

Permasalahan awal-awal dulu ialah anjing. Walaupun kampung aku 98% Melayu tapi anjing peliharaan non-Malay yang membiak dan membiak sehingga membentuk kumpulan-kumpulan anjing liar agak bermaharajalela gak ar. Kalau naik basikal memang garenti semput kena kepung ar. At least bila jalan kaki diaorang just menyalak beramai-ramai dalam jarak dekat ar. Menakutkan awal-awal dulu tapi sekarang aku dah jumpa trick and hint bila berjumpa anjing ar. The great part tentang anjing ialah mereka ni tak macam kucing yang main hendap-hendap then terus serang so mereka kalau terkejut or takut baru ar mereka GONG-GONG-GONG. Plus jangan lari sebab mereka akan kejar. Buat donno dan hush kan je diaorang then mereka akan boring dan bila hari-hari dah jumpa kau then mereka dah tak ambik port lagi dah (melainkan kalau mereka ada anak kecik then mereka akan jadi extra garang tanpa henti).

Beberapa bulan berlalu then aku dapat rasa perbezaannya. Berat badan aku tak turun ar malah makin naik sebab bila selera makan makin bertambah bila keletihan. Tapi benda yang aku tak boleh makan dalam kuantiti banyak sebelum ni such as ayam panggang, telur or makanan orang kahwin sebab boleh buat pening satu haru then aku dah boleh  mencekik sepuas hati tanpa apa-apa effect pada kepala hotak aku. Cumanya part tekanan darah tu susah gak ar nak turun. Hmmm..



Then korang tanya ‘So apa kaitan semua ni dengan drama radio RTM zaman awal 90-an tu tadi?’


That the paranormal partnya. Semuanya okey-okey je selama ni sehingga minggu ni tadi. Pagi Isnin lepas, entah kenapa mata aku pandai meliar pulak. FYI, aku seorang lelaki yang agak penakut but at the same time aku suka cabar diri aku buat benda yang aku takut tu. So mata aku tertenggok ar satu bintang ni kat atas bukit depan aku tu. Memang tak ada bintang-bintang lain ar malam tu. Mula-mula ia static tapi tiba-tiba bintang tu bergerak dalam formasi yang tak terkawal macam lalat dan suddenly out of nowhere ia hilang. Aku tak nak fikir pelik-pelik then aku bergerak makin laju walaupun bukit tu memang dah ada sejarah ‘spooky’nya yang tersendiri sebelum ni.

Kemudian pada hari Khamisnya pula another ‘thing’ happen. Tengah aku mengelamun jauh dalam kesejukkan dan kesunyian pagi sambil kaki aku berjalan laju tiba-tiba ada suara budak kecik menegur aku. Memang terkejut aku ar. Aku toleh pada suara tu, tengok ada silhouette sorang budak perempuan dari jendela yang terbuka. Aku tau pemilik rumah tu. Ia milik pasangan yang kiranya dalam list tertua gak ar kat kampung but still kesihatan mereka masih lagi tip-top. So seperti biasa mulut aku berfungsi lebih cepat dari otak so aku berbalas jawab ngan budak tu then blah.

Then aku terfikir, selalunya couple tu just tinggal berdua je. Anak-anak dah besar dan ada rumah sendiri kat bandar. Mungkin sekarang ni cuti sekolah so mungkin anak cucu mereka bermalam kat situ kot (walaupun aku tak nampak mana-mana kenderaan kat rumah tu pagi tu) still aku positifkan diri tak fikir pelik-pelik. Walaupun realitinya memang pelik pun untuk seorang budak kecik umur 4-6 tahun bangun seawal tu, buka tingkap dan menegur stranger yang dia nampak dalam gelap awal-awal pagi. But still ia tak semustahil manapun dalam masa yang sama.

Cumanya apa yang dia kata pagi tu agak creepy bila aku fikir-fikir balik. Dia kata:

“Kitak nak ke seney? Kitak mok ke kedey kah? Iboh jalan laju gilak. Kamek mok ikot..”
(terjemahan Bahasa Melayunya agak kurang creepy)
“Awak nak ke mana? Awak nak ke kedai ke? Jangan ar jalan laju sangat. Saya nak ikut.”






Then otak aku terfikir, kalau buat drama 1 episode or cerpen horror then pasti best kan? Narratornya lelaki yang jogging tu. Mamat tu pun macam kes aku yang obess, social anxiety so jogging awal pagi masa hari masih gelap untuk elak jumpa mana-mana manusia. Semuanya okey sehingga pada satu hari ni dia ditegur sorang gadis kecil di jendela sebuah rumah using ni. Dan kemudian hampir setiap pagi dia jumpa budak tu dan ada masanya dia berhenti, berborak singkat dan berjenaka ngan budak tu. Dan entah kenapa dia tak fikir apa-apa yang pelikpun. Sehingga pada part epilogue dari sudut pandangan ketiga.

Seorang perempuan tua muncul belakang gadis kecil tu tanya ‘Adik cakap ngan siapa tu?’. ‘Tu haa, ngan kawan adik’ Cucunya melambai-lambai ke luar tingkap. Diperhatikan ke luar dan dia tak nampak sesiapa. Hatinya berdebar kencang. Terus dia teringat kes seorang lelaki berjogging pada pagi hari yang dilanggar oleh kereta yang dibawa oleh pemandu mabuk beberapa minggu lepas. Dan ia berlaku kat jalan besar depan rumah tu. Tamat.


Saturday, October 15, 2016

Siti Nordiana, Tomok,.? Eeeww

Aku bersekolah form 1 sampai form 5 kat sebuah sekolah kampung (yang jarak sekolah ngan rumah tak sampai 5 minit pun) sekitar akhir 90-an dan awal 2000. Aku yakin tak kira kat mana kau sekolah (budak sekolah awam dalam Malaysia mostlynya) yang seusia aku then korang pasti faham apa yang aku nak cerita dalam post kali ni.


Kat zaman sekolah-sekolah dulu, kita suka sangat labelkan manusia. Yang duduk depan as kaki nerd, yang duduk belakang either kaki anarkis or geng budak popular dan yang tengah pulak golongan yang berkecuali yang mostly akan kerja kerani kat jabatan kerajaan. So tempat duduk yang kau pilih pada hari pertama setiap tahun sesi persekolahan bermula adalah sangat-sangat penting. Kau tak nak duduk ngan geng surau kalau kau jenis mudah terbakar setiap kali dengar bunyi azan, or kau sangat-sangat tak nak duduk sebelah mamat yang setiap kali satu subjek habis then dia berebut nak bawak buku cikgu ke bilik guru sebab jenis manusia kaki ampu mudah berjaya tapi sangat menyedihkan etc. 

Tingkatan 1 mungkin belum nampak sangat mode 'cinta' dalam udara. Mostly abang or kakak-kakak senior mudah tertarik kat korang sebab muka masih bersih tanpa noda jerawat or kesan jeragat so banyak ar jenis muka jambu, comel-comel, budget comel akan jadi mangsa adik-adik angkat. Buat kanak-kanak terpilih, jangan terlampau teruja sangat dan buat yang tak terpilih, jangan kecik hati sebab benda angkat-angkat ni biasanya tak tahan lama. Manusia hanya cenderung dengan benda-benda comel je but once switch 'aqil baligh' turn on then semua yang comel akan nampak macam muka pecah rumah dan semuanya akan tamat. Sepanjang 5 tahun aku kat sekolah menengah, aku tak pernah berada dalam permainan tu. Bukan tak ada pelawaan cuma aku tak tahu fungsi sebenar benda tu sebab aku dah ada abang dan kakak kandung so kenapa aku nak ada kakak or abang angkat pulak?


Tingkatan 2 bermula so bermula juga ar musim mengawan di sekolah. Budak perempuan dah start pakai wangi-wangi, bedak tacap sana sini, cakap pun dah lemah lembut dan budak lelaki zaman tu akan buat style rambut belah tengah guna minyak rambut jenama apa entah yang sangat licin sehingga kalau lalat hinggap then terus terkehel kaki lalu tergelincir, butang kemeja sekolah kancing sampai atas leher dan idola mereka: Tomok Newboyz or Naqiu Boboy. Damn, waktu tu ar muncul boyband dengan nama mostly start dengan S macam Spin, Scoin, Spoon etc yang so sure lagu diaorang sangat menyakitkan hati dan telinga yang mendengar. Dengan Tomok nyanyi dengan suara keluar dari hidung pada lagu-lagu meleleh habis memang tahap mati pucuk ar waktu tu. But still ramai gak yang menjadikan lagu diaorang as pujaan especially budak-budak yang tengah bercinta or masa putus cinta. Dan kalau tulis surat (yap, zaman tu belum ada apps or smartphone ya, adik-adik) so akan disertakan sekali dengan lirik lagu. Perlu ke?

So wujud ar edisi label melabel lagi based on music mereka layan. Yang suka dengar lagu Siti Nordiana, Syura, Achik, Bola-bola Api tu akan digroup as soo kampung (bila fikir balik, jahat pulak kan?), yang layan Back Street Boys, Britney Spears or mana-mana penyanyi omputeh tu kira group budget modern sangat ar, yang layan group yang kita jarang or tak pernah dengar langsung waktu tu macam Dead Mushroom or Butterfingers pulak ialah group budget diri cool and lastly mereka-mereka yang tak ikut mana-mana genre specific sebaliknya minat semua lagu mainstream yang dimain kat radio yang sekali lagi akan berakhir kerja as government servant sampai hari pencen. Hmmm..

Teringat kazen aku tu tulis surat untuk ex dia dan dia tulis ayat buat kekasih gelapku (yap, pengaruh Sheila On 7 sangat kuat waktu tu) dan bila kami geng tahu then sampai sekarang ar dia kena bahan. Hmmm







Lebih 10 tahun berlalu, pada usia 30an tiba-tiba nama Siti Nordiana muncul balik, lagu Memori Berkasih yang pernah buat telinga menanah dulu dah jadi siulan ramai balik. Then muncul entah dari mana ada sorang mamat nama Aiman Tino dengan penampilan macam Tomok dulu-dulu, nyanyi lagu macam Tomok dulu-dulu gak (jenis lagu layak kena panah petir) tu semula dan anak buah aku yang umur 10 tahun tu asyik-asyik nyanyi lagu-lagu tu berulang-ulang kali manakala anak buah lelaki aku yang umur 14 tahun pergi sekolah dengan rambut licin guna benda alah pomade tu. DAMN.., sejarah memang akan berulang kembali.










But at least Tomok dah tak nyanyi macam Fran Drescher lagi. Hmmmm 

Sunday, October 9, 2016

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children Review


Kalau korang peminat komik X-Men then korang realize yang tak semua mutant punya kuasa hebat tahap omega macam Jean-Grey or Wolverine etc or at least kuasa yang benar-benar boleh berfungsi dalam kehidupan. Kalau korang tengok kat sekolah Xavier For Gifted Childrens tu tak semuanya mampu join team X-Men melawan orang jahat. Sebabnya ada mutant yang punya kuasa keluarkan air besar paip setakat mampu sirap pokok dalam pasu bunga je, suruh orang berlari setiap kali disentuh or mostly mutant sebab physically berbeza macam ada leher panjang or kulit warna biru or muka macam burung tapi tak ada power apa-apa. Yap, ia macam belajar persamaan algebra or mana-mana bab subjek math kat sekolah dulu yang mostly tak membantu sikitpun dalam kehidupan sebenar. Hmmm..


That what happens pada cerita Miss Peregrine's Home for Peculiar Children ni. Pengetua rumah anak yatim tu seorang mutant yang boleh manipulate time (selain leh transform jadi burung) unfortunately dia hanya boleh ulang masa 24 jam je so satu hari yang sama tu berulang selama berpuluh-puluh tahun. Anak-anak yatim rumah tu sorang ni leh manipulate udara tapi most of the time dia hopeless, sorang ni halimunan dan suka berbogel still dia tak guna kelebihan dia kat mana-mana pun, sorang ni boleh hasilkan api tapi pada skala kecil je, sorang ni pulak ada kuasa super human strength still tak ada sesiapa ajar dia nak guna kuasa dia, sorang leh manipulate tumbuhan bla-bla-bla. Itu belum masuk part kuasa dia ada mulut kat belakang kepala or leh projek mimpi (or ramalan yang tak sepenuhnya sahih) guna mata yang mostly tak membantu. Sebab tu ar Usop Wilca selalu membebel 'Itulah pentingnya mutant education diajar oleh the right mutant'..

Pengarah filem ni ialah Tim Burton aka pengarah yang sama menghasilkan Sweeney Todd, 2010 Alice In Wonderland, Edward Scissorhand etc yang setiap sentuhan dia pasti ada ciri-ciri dark goth. Kalau nama dia tak muncul pada skrin then aku tak terfikir yang ini ialah filem arahan dia. Sebab filem ni terlalu banyak warrna ceria dan gelak ketawa. Yap, most of the time aku lupa yang ini adalah family movie under rated P13, hall penuh ngan budak-budak ngan emak bapak diaorang or a small group of budak-budak sekolah menengah rendah yang baru nak up keluar in geng hujung minggu. Dan filem ni seperti mana filem-filem ganas bawah Disney's, bahasanya sangat dijaga sehingga hell pun tak disebut dan ditukar jadi hello, tak ada adegan berdarah dan penjahat yang mati pun tak nampak macam mereka-mereka yang terkorban kat Syria. 







Tapi secara keseluruhan, ia menghiburkan. Selepas melihat kejatuhan Batman vs Superman, X-Men Apocalypse etc then filem ni sekurang-kurangnya boleh buat kau menyandar dengan tenang kecuali certain part at the end apabila ia start bermain dengan masa dan ruang waktu yang boleh buat pening kepala sikit ar. Hmmmm










Dan kalau ikut novelnya then akan ada banyak sequel lagi. Tengok wayang untuk movie-movie seterunya? Naa melainkan aku kena ugut atau ada yang nak belanja.