Sunday, October 9, 2016

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children Review


Kalau korang peminat komik X-Men then korang realize yang tak semua mutant punya kuasa hebat tahap omega macam Jean-Grey or Wolverine etc or at least kuasa yang benar-benar boleh berfungsi dalam kehidupan. Kalau korang tengok kat sekolah Xavier For Gifted Childrens tu tak semuanya mampu join team X-Men melawan orang jahat. Sebabnya ada mutant yang punya kuasa keluarkan air besar paip setakat mampu sirap pokok dalam pasu bunga je, suruh orang berlari setiap kali disentuh or mostly mutant sebab physically berbeza macam ada leher panjang or kulit warna biru or muka macam burung tapi tak ada power apa-apa. Yap, ia macam belajar persamaan algebra or mana-mana bab subjek math kat sekolah dulu yang mostly tak membantu sikitpun dalam kehidupan sebenar. Hmmm..


That what happens pada cerita Miss Peregrine's Home for Peculiar Children ni. Pengetua rumah anak yatim tu seorang mutant yang boleh manipulate time (selain leh transform jadi burung) unfortunately dia hanya boleh ulang masa 24 jam je so satu hari yang sama tu berulang selama berpuluh-puluh tahun. Anak-anak yatim rumah tu sorang ni leh manipulate udara tapi most of the time dia hopeless, sorang ni halimunan dan suka berbogel still dia tak guna kelebihan dia kat mana-mana pun, sorang ni boleh hasilkan api tapi pada skala kecil je, sorang ni pulak ada kuasa super human strength still tak ada sesiapa ajar dia nak guna kuasa dia, sorang leh manipulate tumbuhan bla-bla-bla. Itu belum masuk part kuasa dia ada mulut kat belakang kepala or leh projek mimpi (or ramalan yang tak sepenuhnya sahih) guna mata yang mostly tak membantu. Sebab tu ar Usop Wilca selalu membebel 'Itulah pentingnya mutant education diajar oleh the right mutant'..

Pengarah filem ni ialah Tim Burton aka pengarah yang sama menghasilkan Sweeney Todd, 2010 Alice In Wonderland, Edward Scissorhand etc yang setiap sentuhan dia pasti ada ciri-ciri dark goth. Kalau nama dia tak muncul pada skrin then aku tak terfikir yang ini ialah filem arahan dia. Sebab filem ni terlalu banyak warrna ceria dan gelak ketawa. Yap, most of the time aku lupa yang ini adalah family movie under rated P13, hall penuh ngan budak-budak ngan emak bapak diaorang or a small group of budak-budak sekolah menengah rendah yang baru nak up keluar in geng hujung minggu. Dan filem ni seperti mana filem-filem ganas bawah Disney's, bahasanya sangat dijaga sehingga hell pun tak disebut dan ditukar jadi hello, tak ada adegan berdarah dan penjahat yang mati pun tak nampak macam mereka-mereka yang terkorban kat Syria. 







Tapi secara keseluruhan, ia menghiburkan. Selepas melihat kejatuhan Batman vs Superman, X-Men Apocalypse etc then filem ni sekurang-kurangnya boleh buat kau menyandar dengan tenang kecuali certain part at the end apabila ia start bermain dengan masa dan ruang waktu yang boleh buat pening kepala sikit ar. Hmmmm










Dan kalau ikut novelnya then akan ada banyak sequel lagi. Tengok wayang untuk movie-movie seterunya? Naa melainkan aku kena ugut atau ada yang nak belanja. 

No comments: