Thursday, January 5, 2012

Review 2011

Aku bukanlah jenis manusia yang mengagung-agungkan saat 11.59 minit malam pada 31 December setiap tahun tanpa tahu sebab musabab untuk aku meraikannya dan few minute after that thing berlalu sama saja seperti hari-hari biasa pada mereka. But still aku masih lagi sambut tahun baru tapi sambutan aku adalah beberapa hari lebih lewat dari hari yang sepatutnya. Whose care? My new year are depend on me laa kan? Hohoho


Tahun 2011 ialah tahun yang agak mendatar bagi aku. Nothing big happen. Tapi still setahun adalah tempoh  masa yang panjang dan kalau aku tak dapat lihat apa yang aku perlu belajar sepanjang tempoh tu or tak ada peningkatan pada diri aku then aku ialah seorang yang rugi. So aku nak buat review tentang graft hidup aku sepanjang setahun yang lepas.


a. KERJA
Aku buat 3 kerja untok tahun ni. First: Customer Service Representative aka mr. Operator di Call Center TM's Malaysia di Kuching selama almost 4 bulan. Second: Penceramah untok Modul Integrasi di PLKN Bintulu selama seminggu. Lastly: Cinema Assistant Manager di Golden Screen Cinema di Kuantan, Pahang selama almost 4 bulan.


As antara kata-kata yang selalu orang guna untok menenangkan hati aku setiap kali aku kata aku resign kerja  yang bagi aku a bit lawak ialah "Jangan risau. Yang penting kau boleh dapat pengalaman kerja yang banyak.." Ya ya ya.. And as aku perasan rupanya setiap satu kerja yang aku buat ialah dari bidang yang berbeza. Yap sekaligus aku memang dapat pengalaman kerja yang berbeza plus membuktikan bidang-bidang tu tak sesuai ngan aku. Hmmmm..


Hampeh rite?


b. KAMERA
Tahun ni aku beli 5 bijik camera. First: underwater film toy camera. Second: kamera CANON Powershoot A480 camera digital biasa sebab awal tahun tu kebetolan kamera aku buat hal. Third: CANONET Classic film camera. Keempat: CLAP digital camera. Kelima: FISHEYE2 Lomography camera. Wakaka.. Sesaja membazir duit..


Tahun ni aku mulai mengenali idealogi LOMO aka idea penggunaan filem rosak. Aku rasa ideanya cukup cool when kita akan back to basic aka guna filem tanpa tahu cam mana hasilnya then menimbolkan curiosity yang tinggi untok tengok hasil akhernya masa di cuci kelak tanpa perlu peduli nak buat effect-effect tambahan etc. Plus design-design luarannya sangat lari dari kebiasaan camera-camera biasa yang agak skema dan terkawal yang sangat sesuai ngan sifat diri aku yang agak menentang formality dan ciri-ciri normal.


Tak lupa aku masih lagi sangat anti pada DSLR. huhuhu


c. LOVE
Faezah dan Zack bertunang, Laila dah kahween dan dah mengandung and tunggu beberapa minggu lagi before tukar tittle, Kaspalela Manja dah dirisik, Nazz dan Fressa pun dah start nak beli barang hantaran, Asnida Alwie  yang gila ganas masa sekolah dulu pun dah kahween. Itu belum masuk yang couple sekian lama tapi masih belum lagi tukar-tukar status sebab takutkan komitmen. Even my 17 years old cousin yang belum keluar result SPM pun declare ngan balak dia.



(tak ada gambar)














Dan aku? Menyendiri lagi.. menyendiri lagi pada tahun lalu dan pada permulaan tahun ni lagi.. Hmmmm

Tuesday, January 3, 2012

Belagak Cam Bagus

Ada few perkara yang aku masih tak faham tentang perangai rakyat Malaysia bila ia melibatkan gadget-gadget ni. Antaranya:


a) Each time aku tengok orang gantung DLSR kat leher then automatically aku akan bersoal jawab ngan diri aku sendiri or orang sebelah aku: Kenapa diaorang suka sangat gantung DSLR kat leher terutama kat tempat-tempat yang cam tak masuk akal nak buat photoshot such as shopping complex lebih-lebih lagi bila masa tengah shopping beli baju sedangkan kat sebelah dia ada beg khas simpan DSLR lagi. Kenapa tak simpan jer kat dalam bag tu? Beg tu ada masalah ker? Or kalau letak kat beg dan sangkut kat bahu nanti bahu sakit plak berbanding gantung kat leher. 

Or dia sememangnya profesional dalam photography ni dan tak nak melepaskan setiap moment berharga yang akan berlaku. Tapi masalahnya lensenya just lense biasa-biasa dan dia tak ada additional stuff yang basic yang photography perlukan pun. Hmmm..


b) Each time aku tengok mamat or minah yang bawak i-Pad or Galaxy Tab dalam case kat tangan cam bawak wallet or handphone je ke hulu ke hilir then aku pergolakan kuat dalam diri aku cuba mempersoalkan: Tangan diaorang tak letih or kebas ke bawak benda besar tu 24/7 or diaorang tak ada beg yang lebih besar cam beg sandang or beg belakang untok letak tu or diaorang ni orang yang busy sangat ker ngan urusan kerja sehingga selang 5 minit pasti akan layan benda tu tapi masalahnya bila tengok 'Laa, tengah update status FACEBOOK jer rupanya' yang lame dan sound sangat tak ada life cam:

Nak tengok Vanila cokolat
Kenapa line tenet ni slow nak mampos
Nak masak apa malam nanti eh?


Or paling koman just sekadar nak like status orang lain.


c) Each time aku bersama orang yang ada Blackberry yang sentiasa busy ngan BBM yang setiap beberapa saat akan balas dan komen dan gelak ketawa sesorang ngan group BBM then akan cakap balik pada kita apa group BBM member dia bincangkan dari tadi buat aku rasa cam.. erk


















Kesimpulan di sini: Some people terlalu menjadikan teknologi dan gadget-gadget ni lebih daripada yang sepatutnya. Things are just things. Dont get to attached to them. Sebab mostly orang kita seems dah berkahwin ngan teknologi tu semua. Hmmmm..













Or as ramai yang tak punya teknologi tu akan kata "Belagak cam bagus je ada benda mahal sikit"

Bebudak Zaman Sekarang

Masa kerja wayang dulu ada sorang crew ni yang tengah cuti sekolah kerja sambilan kat situ dan tanya aku tentang komen aku untok filem Push In Boots then aku kata ar jujor yang filem tu just biasa-biasa jer dan lebih mengecewakan sebab ia sikitpun tak masukkan as cerita Push In Booth as dalam buku cerita yang aku used to baca masa kecik-kecik dulu. Then dia tanya penuh kehairanan dan cam tak percaya "Push In Booth ada dalam buku ke?" Hmmm


Sama gak masa aku jual tiket then cam waktu tayangan filem The Three Musketeers then aku bersoal jawab ngan customer yang mati-mati tak tahu and tak pernah haram dengar nama tu. At least kalau korang tak pernah baca buku then tak kan tak pernah tengok kartoon, drama series, filem-filem remake lain ke. Or filem Sherlock Holmes terkini ni leh plak ada orang baru tahu rerupanya ia adalah karya penulisan dari Sir Arthur Conan Doyle. Masalahnya ada ramai yang fikir cerita tu ialah cerita baru plak. Hmmm



Situasinya sama cam anak buah aku yang umor 9 tahun leh cam sangat tak percaya cam mana aku leh tahu apa yang berlaku pada Goku dalam Dragon Balls, or Pokemon, Digimon, Arale, Doraemon etc tu. Sebab tak percaya yang cerita yang sama pernah dimainkan pada zaman aku masih kanak-kanak dan diulang tayang semula sekarang ni dan mungkin akan sekali lagi pada anak diaorang nanti.








Punca aku keluarkan post ni ialah bila my 9 years old nephew terjumpa buku lama kami adik beradik masa kecik dulu titled Nancy Drew bla bla bla laa then aku kata ar kat dia yang buku tu best. Dan sekali lagi dia tak percaya dan letak tepi dan kembali kepada permainan dia. Wow, aku pada umor dia dah khatam buku tu, buku The Famous Five, Hardy Boys etc. Budak zaman sekarang ngan buku senipis tu pun susah nak baca sehelai muka surat pun. Hmmm..










Sama gak cam dah habis baca buku Puss In Boots, The Ugly Duckling, Pinocchio dan seantero buku fairy tales yang lain yang kalau aku sebut satu watak pada budak sekarang then mereka akan kata "Oooh Pinocchio yang ada dalam Shrek tu eh?" tanpa tahu asal usul watak sebenar.














Sama cam orang sekarang ni gak bila tengok mahasiswa buat demonstrasi itu ini then kata bodoh, tak bertamadun, tak kenang budi etc tapi bertahun-tahun yang dulu bila Mahathir dan Anuar jadi mahasiswa dan buat benda yang sama then tak ada sapa yang bising. Sebab mereka tak tahu dan tak nak ambik tahu. Hmmm