Thursday, December 12, 2013

By Choice of By Force

Tadi kawan lama SMS, then terjumpa kawan yang dah tak jumpa 3 tahun, last 2 weeks gi event kawan kawen dan jumpa beberapa orang kawan. Soalan tipikal yang ditanya: Apa kerja sekarang..? Dah Kawen belom..? Membuatkan aku rasa nak gantung je kat leher jawapan kepada FAQ tu semua. Malas dah senyum-senyum dan keluarkan jawapan yang sama je sepanjang masa.. Hmmmm..


Buat mereka yang dah kawen or in relationship yang tanya aku dah kawen ke belum, teringin je aku nak jawab: Kau agama apa ek..? Tuhan kita sama ke..? Kalau agama kita sama, tuhan kita sama then kenapa kau persoalkan aku tak kawen-kawen lagi..? Kau persoalkan kuasa tuhan ke sebab bagi jodoh kat kau dan tak kat aku..? Or mungkin kau fikir sebab kau jumpa pasangan kau masa umor kau 22 dan kawen pada 24, ada anak pada umor 25 so kau expect yang semua orang patut melalui frasa yang sama pada usia yang sama cam kau gak kot. What if kalau orang lain bermadu pada umur 27 dan bercerai umur 30 then kau pun nak ikut frasa tu jugak...? Patut lah negara kita makin mundur. Sebab bagi peluang pada orang kolot macam kau mengundi. Hmmmm..


Buat mereka yang asyik tanya aku kerja apa sekarang ni then aku teringin je nak jawab: Kau kerja apa sekarang ni..? Cikgu..? Ooo kau mesti antara salah seorang daripada ribuan siswazah yang melambak yang apply beberapa kerja tapi kena reject sebab kau tak milikki apa-apa yang diperlukan company tu. So kau gave up sebab kau jeles tengok orang lain dah ada kereta sendiri, rumah sendiri dan awek kau dah bising sebab kau tak ada duit untuk masuk meminang. So satu-satunya pilihan yang kau ada ialah jadi cikgu. Itupun bila dah mengajar kau masih lagi bising-bising kat FACEBOOK kata kerja cikgu banyak lah, gaji tak berbaloi ar, masa tak ada untuk keluarga lah, bebanan kerja melambak. Ooo shut up, man..!! Itu baru kerja pertama kau seumur hidup dan kau boleh kata yang kerja tu paling hazab..? Kau ialah kaki tangan kerajaan yang sangat spoil lah..  





...





Seriusly aku tak marah pun pada kawan-kawan yang bertanya. Mostly mereka sebab dah lama tak jumpa dan nak tahu perkembangan terkini. Dan dua soalan tu ialah soalan yang mesti tanya sama standard macam soalan 'Kau dah makan..?' or 'Hari ni panas ar..!!'. Bukannya mereka nak jatuhkan sesiapa pun. Cumanya.. itulah ada sorang dua yang rasa sebab diaorang dah kawen, ada anak sorang dua or ada kerja dan boleh beli sebijik kereta ngan sebijik rumah so mereka rasa orang yang single dan jobless tu sebagai useless or tak mengecapi keindahan dunia. Ooooh shut up..!!







Kalau kau beriman pada tuhan yang sama aku beriman then kau kena terima hakikat yang jodoh, pertemuan dan apa-apa cabaran dan dugaan itu ialah atas kehendak Dia. Jangan ar sesekali kau rasa kau dah cukup bahagia sebab ada suami kacak Aaron Aziz dengan anak secomel Mia Sara or ada kerja cikgu yang gaji naik setiap tahun or jadi pengurus kat company besar tu dah menjadikan kerjaya kau stabil habis. Tuhan tu Maha Kuasa. Ketika kau makin lalai dari menggingati Dia then dia bagi kau satu kemalangan yang buat kau hilang kaki. Akibatnya suami kau cari isteri baru dan bawak anak kau sekali. Boss kau lak terpaksa lepaskan kau sebab kau dah tak dapat buat kerja macam org yang ada kaki. Insya-Allah waktu tu kau akan ingat Dia balik dan kau sedar yang ketika kau single and jobless akan buat kau ingat pada Maha Pencipta semula.


Tuhan bagi ujian berbeza pada setiap orang. Mungkin tak ramai yang sedar, dugaan yang kawen tu jauh lebih besar. Kau fikir ada bini dan buat aksi 18SX setiap malam Jumaat tu nikmat ke? Or kau fikir ada anak comel plus suara merdu then masuk rancangan realiti dari kecik sampai dewasa tu anugerah ke..? Tunggu hari pembalasan nanti bila masuk part tanggungjawab dan amanah then tengok part isteri tak sembahyang, anak perempuan dedah aurat, anak lelaki peluk bini orang etc. Or kalau kau tak dapat tengok part akhirat then tengok part dunia je. Kau nak bayar hutang kereta, hutang rumah, hutang PTPTN, bill anak sekolah, bill pengasuh, bill letrik, bill air, minyak kereta, perubatan etc. 



Then kau persoalkan "Kiranya kau nak bandingkan yang hidup single ni mudah dan tak perlu keluarkan banyak duit ar..?"

No.. Im not, mak cik. Tuhan bagi ujian berbeza. Mungkin kau hanya nampak part yang best-best jer tapi sentiasa ingat yang tuhan bagi dugaan yang mampu ditanggung oleh umatnya sahaja. So mungkin kalau kau berada ditempat aku then kau hanya akan termenung sehingga kemurungan dan tak mampu tersenyum sambil menari di khalayak ramai tanpa peduli orang kata pun. Hmmmm










Bak kata orang: Kalau ingat tuhan masa miskin, sakit, susah tu perkara biasa ar sebab mostly masa senang, kaya tu memang dah tak ingat tuhan ar. So persoalkan diri sendiri tu macam mana...

Saturday, November 30, 2013

Roman Berahi

Dear followers and readers,
Roman Berahi aka novel pertama aku dah officiallynya dijual kepada umum. Korang yang ikut blog aku diwajibkan membeli benda alah tu. Macam mana nak dapatkan sebijik ?(or aku cadangkan setiap sorang wajib membeli sepuluh bijik untuk bagi kat kekawan, jejiran dan kerabat keluarga). Once again korang gi FACEBOOK dan search Darma Press. Korang boleh beli online di situ.


Ataupun kalau korang jenis yang setiap kali nak beli buku kena pegang benda tu seketul-seketul so korang boleh pergi ke kedai-kedai buku terpilih (haa, betapa specialnya buku aku sehingga hanya dijual kat kedai buku terpilih jer tau) seperti di bawah.





Dan sekali lagi, korang diwajibkan membeli bukan satu tapi sepuluh bijik seorang.














Sekian. Wassalamu.

Friday, November 22, 2013

Update

Aku mintak maaf sangat-sangat pada mereka-mereka yang masih lagi check blog aku walaupun aku dah lama sangat tak update. Aku akui yang orang yang singgah ke blog aku dah merundum lebih 50% but still masih ada lagi yang sudi melawat dan mengharap akan ada post baru. Tapi malangnya tak. Asyik-asyik post aku dan berak tu je lagi. Wakaka.


Post kali ni pun sebenarnya bukan post sebenar. Sekadar nak update untuk memastikan korang tahu yang aku masih lagi hidup dalam keadaan waras. Hmmm.. Dalam otak aku memang ada banyak issue yang nak dishare macam isu result UPSR, SPM or sunat etc tapi aku tak ada masa nak update blog. Bunyik macam tipu jer sebab semua tahu kot yang aku ni mengganggur sepanjang masa. Tak kan tak ada sekelumit masa pun untuk update blog. Tengok porn sambil melakukan aktiviti 18SX boleh je memanjang. Ops..!!


1.
Memang lah aku ada masa tapi most of the time otak aku dah macam span yang dah diperah sekuat-kuatnya. Otak aku dah letih nak menghasilkan ayat-ayat baru. Sebab manuskrip untuk novel ke dua dah almost 80% siap. Plan kalau boleh sebelum 2013 ni tamat aku habiskan keseluruhan manuskrip.Masalahnya nak menghabiskan setakat berbelas ribu patah perkataan tu sangatlah hazab. Aku rasa aku dah asyik ulang balik perkataan yang sama jer. Perbendaharaan kata dalam leksikal otak aku dah muflis dah kot. Akibatnya aku memang sangat stress. Menghadap labtop hampir satu hari tapi perkataan yang ditaip tu berapa patah jer. Hmmmm..


2.
Last week aku bukak email. Aku sangat terkejut sebab proposal yang aku pernah hantar sekitar 4 bulan lepas yang aku fikir tak ada jawapan sampai sekarang rupanya dah beberapa kali direply. Mati-mati aku fikirkan yang idea tu ditolak. Rerupanya email balasan tu secara automatik telah dimasukkan ke bahagian spam. Duh, selamatlah company tu sentiasa bagi update tanya. Kalau tak mesti aku dah terlepas job ni. Aku sangat bersyukur ar. Betapa rezeki tu tangan tuhan. So lepas tamat manuskrip novel kedua ni makanya aku akan fokus untuk manuskrip novel ke tiga pulak. So makin ar aku tak ada masa nak update blog yaaa.. Hmmm




3. 
Novel pertama aku: Roman Berahi akan start dijual pada Sabtu ni di program Eksotikata kat Rumah Pena. Kalau korang nak tahu maklumat lanjut just pergi page FACEBOOK diaorang dengan carian Darma Press. Aku tak pasti sama ada ia dah dibuka untuk jualan on-line. Check update bagi penerbitan tu sendiri. Aku cukup teruja sebab baby pertama dah keluar. Cuma peringatan yang cerita ni ideanya agak berat dan 18SX tapi ia diterjemahkan dalam bahasa yang cukup ringan. Ia lebih kurang macam menulis blog yang punya jalan cerita. So kalau korang suka gaya aku bercerita dalam blog so lebih kurang sama gak ar aku bercerita dalam novel tu. Jangan lupa beli yaaa..


4. 
Dua tahun melalui era pengangguran bukan benda yang mudah. Banyak benda yang aku tak dapat buat. Aku tak dapat nak enjoy makan luar, minum Starbucks, jalan malam-malam, hisap rokok, beli itu ini. Lebih teruk lagi bila jam aku patah (sangat awkward bila tak pakai jam), high cut sneaker aku hilang (aku yakin ia kena curik), kamera aku hilang etc. Waktu ada duit awal-awal dulu, dengan senang je aku ganti baru tanpa peduli harga. Lebih teruk bila benda yang remeh temeh yang kita nampak macam murah tu sebenarnya menghakis duit kita dengan banyak. Tapi bila tengok dari part positifnya: aku lebih menghargai nilai duit.

Antara benda yang aku paling rindu ialah mode membeli dan membaca buku. Buku terakhir aku beli ialah Ilusaniti oleh Adib Zaini. Rasanya setengah tahun gak dah berlalu. So pagi ni tadi aku ternampak iklan kawan kat FACEBOOK tentang satu jualan buku ni. Al kononnya diskaun sekitar 70-90 %. So habis solat Jumaat aku terus jer pergi Hock Lee Centre dengan niat nak tengok-tengok je dulu. Kalau jumpa buku bagus ngan harga bagus so mungkin akan rempat sebijik dua. 

Banyak gak buku diletakkan dekat area lobi shopping mall tu. Beribu ada gak ar. Masalahnya ia tak diatur secara sistematik. Pergi satu meja jumpa satu buku ni then pergi meja lain pun jumpa buku yang sama. Buat kepala pening ar. Tengah belek-belek buku then terjumpa satu kupon ni. Aku tanya pekerja. Diaorang kata kupon tu diletakkan secara random so aku boleh beli mana-mana buku maksimum 5 dengan setiap satu buku dengan nilai RM1 jer. Just imagine kalau satu buku tu standard harga RM35 then diskaun jualan ni RM8 tapi kupon aku tu menjadikan harga buku tu RM1 jer. 








Tengah-tengah nak cari 5 buku tu aku terjumpa lagi another kupon. Akhirnya aku telah merembat 10 buah buku dan hanya perlu bayar RM10 jer. Duh betapa nilai sepuluh bijik buku dan nilai RM10 untuk seorang penganggur ni sangat besar dan bermakna. Ia buat aku sangat-sangat happy.