Sunday, February 13, 2011

Being Normal Human

Recently aku agak fanatik ngan British Series: Being Human berkaitan dengan 3 watak utama sepasca-orang vampire, seekor werewolf dan sejenis hantu (penggunaan penjodoh bilangan yang cukup aku tak tahu untuk gambarkan makhluk selain manusia) yang cuba hidup penuh cabaran dan dugaan semata-mata nak hidup as manusia biasa. Cuma cerita ni tak ada kaitan dengan watak seorang gadis yang keliru either nak fall in love with a vampire or werewolf r. Hmmm...


Watak kartun klasik bagi aku yang sesuai dengan diri aku ialah Pinocchio. Walaupun aku cukup pandai dalam menipu (thanks goodness hidung aku tak bertambah mancung aka panjang each time Im doing it) tapi ia berkaitan dengan se (apa penjodoh bilangan untuk boneka kayu yang hidup r?) boneka kayu yang hidup yang try it best to be a real boy. So The Blur Fairy bagitahu ia hanya perlu jadi budak baik. So that is the price for a wooden puppet to be a real boy. TAMAT

 
Cuma life r not as easy as classic cartoon: a beautiful princess cuma perlu tidur beberapa tahun semata-mata nak tunggu seorang a prince charming datang untuk bagi ciuman then selluruh kingdom akan bangun kembali or tunggu fairy mother untuk tukarkan labu jadi kereta, tikus jadi kuda dan pakaian jadi gown cantik semata-mata untuk pergi ball dan jumpa ngan putera idaman jer or kita hanya perlu teka nama Rumpelstiltskin dengan betul then we will live happily ever after.

When Taylor Swift kata life was a fairytale then everybody know it wasnt true. Kalau hidup ini sememangnya seindah fairytale then maka tak akan wujudlah nama-nama cam Maria Ozawa dan barisan porn star lain dan adult video mereka sekarang ni sebaliknya mereka akan hidup berbahagia ngan prince charming mereka r sekarang ni kan?

Wookey aku rasa aku dah terlebih mengarut dah ni. What my point is rite now ialah most of the time kita terlalu banyak menonton Disney'movies or what ever movies including porn too much sehingga mengakibatkan girls mengharap akan dapat boyfriend or husband yang romantis as dalam filem dan package sempurna ngan muka pasca Brad Pitt ngan 6 packs abs. Dan guys plak fikir nak FUCKS all hot babes kat sofa, toilet, bilik mandi, dapur ngan fantasi SEKS yang terlampau yang tak masuk akal.
.
.
Realitinya: Dude, tengok kiri kanan korang. There are no such thing as lelaki cam Brad Pitt or hot babes as Maria Ozawa yang terlalu sempurna untok korang. Kiri kanan hanya ada lelaki yang perut boroi (aku r tu) dan perempuan penuh jerawat dan seribu satu tak sempurna. Itu menjadikan kita manusia: we r not perfect so itulah kita.
















Teringat satu English novel title Stones From The River by Ursula Hegi, ada satu watak dalam cerita tu. Dia tak normal. Dia lahir as seorang wanita kerdil. She keeps believe that one day a miracle will happen yang akan menjadikan dia tinggi dan normal seperti wanita-wanita lain. But realitinya kita semua tahu there are no such miracle as that will happen kan?




















Aku terlalu banyak bermimpi. I cant never ever be normal. Will never ever. Hmmm...

Friday, February 11, 2011

Siri Bercakap Dengan Jin

Korang pernah dengar tak tittle buku bertajuk "Siri Bercakap Dengan Jin" tak ? Kalau korang hidup pada era kanak-kanak aku dulu ia adalah antara sumber pembacaan disamping ilmu pengetahuan tahyul kira setanding dengan buku TWILIGHT bacaan kanak-kanak sekarang yang seusia kami dahulu lah. Cuma tak ada watak seorang perempuan yang keliru either nak jatuh cinta ngan vampire r werewolf r. Hmmm...

(Does cover buku ni cam muka Squid dalam series cartoon SpongeBob ek?Sapa tiru sapa r ni)

Kami ada beberapa koleksi buku tu masa kecik dulu. Semuanya own by UDA, my second brother. Entah kenapa dia sangat suka buku tu dan kami sangat suka membacanya. Mungkin sebab life as anak polis kurang mencabar so we need bahan bacaan yang boleh menambahkan pengembaraan imaginasi liar kanak-kanak kami disamping bermain ngan anak-anak polis lain di area flat polis kami jer.

Walaupun secara logiknya buku-buku ni sangat tak mengalakan idealogi modal insan yang baik dalam masyarakat sehingga mengakibatkan kami jadi takut on certain thing sebab percaya ada benda punya saka, puaka, hantu, jin etc makhluk ghaib. Tapi secara tak langsungnya ia menjadikan kami as kanak-kanak leh start  menanam sifat rajin membaca (walaupun tak punya ciri sastera yang elok) dan menimbulkan tahap imaginasi yang baik untuk masa depan mereka. Hei, that book antara penyumbang yang menghasilkan aku dan abang aku hari ni.




Semua berkaitan siri bercakap dengan jin ni start timbul tadi masa aku tengah download 1 system ni dari internet. Kemudian aku teringat satu novel English yang aku pernah baca yang aku tak pasti tittle dia. Then aku nak tanya korang: korang pernah baca agreement or syarat-syarat yang tertulis kat mana-mana laman web tak before korang nak download. Sebab majoriti kita just agree, tekan next, next and finish tanpa terdetik nak baca sebaris demi sebaris agreement and syarat-syarat yang tertulis sana.

Sebab kat novel yang aku baca tu tertulis ayat yang buat kita terfikir gak r: what if dalam perjanjian tu tertulis mereka akan jual soul kita kepada setan or what ever agreement yang akan buat kita jadi menyesal tak pernah terfikir nak baca before agree dan download.














Hmmm..tak masuk akal tapi tak menjadikan ia mustahilkan? Fikir-fikirkan dan selamat beramal.

Wednesday, February 9, 2011

Makanan Exotik

Apa makanan yang paling exotik yang korang pernah makan? Kalau korang setakat kata sate arnab, telur burung unta or seangkatan tu rasanya belum tahap exotik sangat r. Or kalu korang jawab kerang, siput sedut or seangkatan then itu kategori makanan erotik aka makanan menaikan nafsu shawat. Then teringat sorang kawan aku pernah makan BIAWAK MASAK KURMA: membuatkan aku terfikir tentang haiwan berkepala dinosour tu berkolaborasi ngan masakan selalu makan masa raya bukanlah dishes yang aku akan cuba.. Hmmm..


Since previous years ramai pelancong asing dari serata tempat di dunia datang ke kampung aku. Bukan nak jumpa aku tapi sebab kampung aku sekarang dah ada homestay. Ada dari Amerika, ada dari Brazil, ada dari China, ada dari Jepun etc. Tapi antara pelawat yang paling kerap ialah dari Korea. Walaupun aku suka layan cerita Korea tapi sepatah haram aku tak pernah faham ayat yang keluar dari mulot-mulot beliau itu. Tapi nak dijadikan cerita ni aku dan ALONG aka abang aku selalu r bukan lawak berbaur separa racism bila tengok diaorang ni.

Lawak tu berbunyik sebegini r: 
Musti pelawat dari Korea hairan dan geram setiap kali berada kat kampung kami ni. Kampung kami ni bukan sahaja cantik pemandangan ngan gunung ganang, pantai, hutan etc malah masyarakatnya sangat berbudi bahasa sebab membiarkan makanan berkeliaran  di jalan raya. Makanan  di sini merujuk kepada kucing dan anjing yang banyak di kawasan kampung kami. So kami tambah lagi jika suddenly kucing peliharaan jiran kami hilang masa tu then tahu r siapa yang ambik dan kat mana kucing tu berada waktu tu. 

Buat yang tak faham lawak ni: Dude, Korean eat cat and dog aka cat and dog are their foods. Tamat.







Realitinya motif aku kuarkan post ni bukanlah untuk cerita tentang biawak masak kurma, kucing masak barbeque, anjing  masak merah or what ever makanan pelik-pelik tu. Tapi sebaliknya tentang makanan apa yang korang pernah makan dan korang sangat rindu nak rasa benda tu lagi walaupun realitinya makanan tu berlambak kat kedai makan kat luar tapi rasanya tak sama cam apa yang korang pernah rasa dulu.

Tapi aku makan nasi lemak yang dibawa balik oleh ANGAH, my sis dari tempat kerja. Sejujornya nasi lemak ialah antara makanan yang aku suka makan tapi each time aku kat kedai makan then percaya r yang aku tak akan order nasi lemak. Entah kenapa bila masuk bab makanan ni aku ialah seorang yang sangat pemilih. Sebab sekarang ni bila makan nasi lemak kat kedai-kedai rasanya bukan cam nasi lemak yang dah disetkan dalam kepala hotak aku.

Nasi lemak yang ada kat kedai sekarang ni ada yang nasinya tak ada rasa lemak, ikan masinnya tak masin, sambalnya penuh minyak dan tak pedas or sikit sangat, dan serubi satu tak kena. Lebih SUCKS bila semua dah cam okey  ttiba service kat kedai tu plak yang cam SIAL.

Cuma part yang bagi aku tak best yang selalu berlaku pada aku ialah apabila aku ttiba teringin nak makan sesuatu. Contoh cam last few week aku ttiba nak makan banyak benda yang dah lama aku tak makan iaitu Nasi Ayam, Mee Jawa, Rojak Ayam, Mee Kolok dan Nasi Ayam Penyet. So pergi satu kedai ni dan order r. Bila dah sampai duh rasa itu tak kena r, rasa ini tak kena r, sup rasa air kosong r, kuah rasa ajinomoto jer lebih, ayam sangat kering etc. Then try kat kedai lain rasa tak best gak sehingga aku give-up nak cari kedai tersedap ni.

Bila aku kata kat kekawan yang aku most refer lepak and makan kat Fast Food Restaurant then ada r kata yang aku ni belagak tak nak makan kat kedai-kedai biasa. Bukannya apa sebab rasanya tak cam apa yang aku nak. Ia lebih kepada rasa AJINOMOTO yang SESEDAP RASA cam tu jer. Makan itu ajinomoto, makan ini ajinomoto dah rasa cam suap ajinomoto dalam mulut jer. Bila fikir-fikir balik ada ke tak sekarang kedai yang masak guna ramuan asli tanpa ajinomoto ek? Rumah aku tak guna benda tu r...






Dalam otak aku ada set 1 rasa ni: rasa makanan yang sedap yang sepatutnya.











Tapi nak tak nak kena akui yang nasi lemak tersedap yang pernah aku makan mestilah EMAK aku yang buat sebab sambal ikan bilis yang emak aku masak tu sangat-sangat pedas dan boleh ditambah tanpa had. Dan Ayam Masak Merah paling sedap plak dimasak oleh my aunt: UDAK. Hmmm...