Sunday, September 8, 2013

Typical Marry-D Scene

Kalau korang kaki filem then korang pasti tahu scene-scene tipikal macam kalau dalam cerita horror part dalam bilik mandi bila mamat or minah ni tengah cuci muka depan sink yang ada cermin muka then bila dia angkat kepala tetiba ada sorang makhluk bertopeng or hantu muncul kat belakang. Or sorang awek tengah duduk sorang-sorang kat rumah then dia dengar ada bunyi pelik kat basement so dia dengan berani nak turun sana sorang diri sehingga buat mulut kau sumpah seranah kata 'Kau tak pernah tengok tipikal cerita seram omputeh ke sebab kau akan mati bawah sana' Wait.., aku tiru ayat Zoey Deshanel on pilot episeode New Girl ar. Hmmm


Last 2 week aku dapat invitation tru SMS dari sorang kawan jemput aku gi wedding reception dia. Kami rapat sebab kami pernah kerja sama ar. Even kami cukup cepat rapat. First day aku lapor diri, x sampai 5 minit orang fikir kami dah kenal dari usia 5 tahun lagi. Chemistry antara kami cukup hebat. Aku selalu katakan yang faktor zodiak as alasan sebab aku Capricorn dan dia Virgo. Tapi realitinya sebab sebenar kami rapat ialah sebab dia perempuan yang tak macam perempuan. Perangai tak ada ciri-ciri kelembutan, jalan macam lelaki, muka gi kerja tak tacap apa-apa make up, mulut main lepas cakap bla bla bla. Btw nama dia Fiona. 

Disebabkan o perangai dia macam jantain so sepanjang masa aku label dia depan-depan as lelaki yang menyamar jadi perempuan. Dia pulak kata aku sebaliknya. Dia kata aku ialah perempuan yang menyamar jadi lelaki. So dia selalu sangat kata kat aku yang dia sanggup beli baju perempuan mahal-mahal ngan make up branded suruh aku pakai. Duh, janggut ngan misai aku ni apa? Dia fikir aku lekat pakai gam apa..? Walaupun aku kerja sama dia sekitar 3 bulan je tapi lepas aku berhenti kami masih lepak sama-sama lagi.



Bila dia kata dia nak kawen so aku x terkejut ar sebab dia dah lama couple ngan balak dia tu. Cuma yang selalu bermain di otak aku ialah.., Fiona..? Seriusly..? Tak ada perempuan yang betul-betul perempuan lagi ke kat dunia ni? Wakaka.



Mula-mula aku fikir yang aku akan duduk semeja ngan kawan-kawan kerja lama tapi tak. Dia tahu yang I got issues ngan tempat kerja lama so dia letak aku kat meja lain. Disebabkan aku tak ada pasangan so aku diletakkan kat meja lain ar. It not such a big deal ar. Sebab kawan dah jemput aku gi wedding dia so aku garenti pergi ar punya walaupun sorang-sorang. Sebab aku sangat teruja bila kawan kawen. 








So disitulah bermulanya scene tipikal tu. Korang mesti pernah tengok dalam filem bila ada sorang gi terpaksa gi sorang-sorang pada majlis kawen dan diletakkan kat meja yang lokasi tak strategik dan dia tak kenal sorang pun dan dia jumpa someone special. Even beberapa jam before turun rumah aku dah meletakkan perasaan macam tu. Wakaka.







Kalau ikut SMS, event start jam 6.30 pm. Aku Maghrib kat Petronas kat dengan hotel dan sampai sekitar 7.15 pm. Aku syak aku dah lambat so aku berebut naik hall tu. Lepas register aku gi meja nombor 9. Aku harap sangat yang meja tu kat belakang dan tersembunyi so aku tak nampak looser sangat gi majlis kawen sesorang TAPI... rerupanya itu ialah meja paling depan dan memang bersebelah ngan live band aka berdepan pulak speaker besar. Memang pekak telinga ar.

Tapi bila aku datang tu memang macam scene filem ar. Sebab dari jauh aku tengok meja tu cuma ada sorang girl duduk sorang dan entah kenapa feel aku berjalan macam slow motion ar sambil dalam hati aku main lagi Gila Monstraz: Let's Get Mary'd. So bila duduk terus aku start cakap-cakap ayat melankolik, buat-buat malu sikit ngan suara macho-macho tapi tak sampai 10 minit meja tu dah start penuh dan bising dengan suara-suara mereka dan buat aku rasa sangat awkward sepanjang event. 











Majlis tu berjalan dengan lancar dan meriah. Walaupun lokasi meja tu agak tak strategik dan aku tak mix well ngan ahli semeja tu but perkara yang buat aku terharu ialah bila aku dapat tahu yang meja tu rerupanya menempatkan kawan-kawan special dia. Thanks Fiona dan semoga berbahagia bersama suami plus jadi perempuan sebenar plezz.. !! Wakaka

Tuesday, September 3, 2013

Ilusaniti A Book Review

Soalan: Apakah ciri-ciri utama penyebab korang membeli sebijik buku? Adakah oleh faktor:
a) Penulis
b) Syarikat penerbitan
c) Sinopsis belakang buku
d) Review Internet

Jawapan aku: Salah satu or keempat-empatnya sekali. Hmmm..


1. Penulis
Tapi seriusly aku banyak kali terkena ar. Bila aku baca satu buku ni best so aku jangka penulis ni akan bagi impak yang sama pada buku penulisannya yang lain. So aku gi kedai buku dan borong 3-4 bijik buku oleh penulis yang sama. Hasilnnya sedikit menggecewakan gak ar. Sebab ada masanya sorang penulis ni hanya mampu menghasilkan satu master artwork sedangkan karya lain biasa-biasa jer. Sebab susah wei nak cari idea hebat untuk memuaskan hati pembaca. Plus menulis tu semudah membaca.  Lagi pula manusia cenderung untuk membandingkan dengan karya yang terbaik. 

Ilusaniti ialah buku kedua oleh Adib Zaini yang aku milikki. Sekali lagi aku katakan yang Zombijaya ialah antara buku fiksi Bahasa Melayu yang best pernah aku baca. Kalau tolak tepi filem KL Zombie then aku percaya yang  Adib Zaini mampu menghasil sesuatu yang kalau tak lebih baik at least setanding dengan kehebatan Zombijaya. Hasilnya tak mengecewakan.


2. Syarikat Penerbitan
Syarikat penerbitan banyak bagi pengaruh pada aku especially local publisher ar. Contohnya macam buku pertama aku beli dari Lejen Press title Timid by A. B. Hashim sangat menerujakan. Next time aku gi bookstore beli Angur, Himself oleh penulis yang sama. Nextnya lagi, x jumpa buku oleh penulis yang sama so aku beli pulak buku lain oleh penerbitan Lejen jer. Sebab kebetulan semua buku yang aku beli dari penerbitan Lejen sangat best so aku expect yang jenama Lejen boleh dipercayai dalam menghasilkan penulis buku yang best.

Aku letakkan 50-50 kadar kepercayaan aku pada FIXI sebab aku pernah baca dan milikki beberapa buku yang sangat best (Zombijaya, Invasi, Bisik), biasa-biasa (Ngeri, Tabu) dan OMFG tahap aku baca setengah jalan jer then berhenti (Asrama, Kelabu, Gergasi). Aku tak kata buku tu tak bagus cumanya ia bukan genre yang sesuai dengan jiwa dan raga aku ar. Contoh kau kata filem terbaik yang pernah dihasilkan di Malaysia ialah Adnan Sempit or Hantu Botol Kicap tapi aku lah kata Muhsin so kita tak share genre yang sama ar kan?


3. Sinopsis Belakang Buku
Aku lebih terpengaruh dengan book cover daripada sinopsis belakang buku. Sebab sinopsis ni kira macam trailer filem ar. Ada masa tu trailer bukan main gempak lagi tapi bila tengok filem punyalah tahap sampah masyarakat. Sebab aku pernah baca sinopsis belakang punya ar seram tapi bila baca dalam cam feel baca buku tadika jer. Boring nak mampos.

Bila aku beli Ilusaniti, aku tak baca sinopsis belakang pun. Aku tengok buku ni ada kat rak then terus aku sambar sebijik dan bayar kat kaunter. Sebabnya...,


4. Review Internet
Aku rasa review internet banyak memberi pengaruh besar kepada aku dalam membeli buku. Aku kiranya macam budak kecik yang akan pujuk emak beli keropok sebab ia nampak sedap kat kaca television ar. Ada masa tu blogger ni dia bagi pro and cons buku tu. Kalau buku tu memang best then gaya bahasanya akan buat kita rasa teruja yang teramat sangat ar sampai terus nak gi kedai buku terus. Tapi tak semua review boleh percaya. Sekali lagi issue genre ar. Contoh kalau sorang ni kata Tomok comel then kita tahu ar yang kalau kita letak sekor monyet pakai bow tie pun dia akan kata benda yang sama gak.

Ramai yang bagi review buku ni best tapi tak sehebat Zombijaya ar. Plus kalau review buku then aku paling percaya penilaian ngomelsikit.blogspot.com sebab citarasa kami  lebih kurang sama.




TAMAT.




Sinopsis Ilusaniti
Ulusaniti ialah cerita tentang a group of online gamers yang berjumpa but then satu persatu mereka meninggal dunia. Menjadikan semuanya misteri apabila mereka semua berkongsi mimpi yang sama dan kemudian mereka mengalami masalah memori hilang dan imaginasi tahap3D effect ar. So persoalan yang timbul ialah apa sebenarnya yang berlaku?


Cerita ni bermula agak mendatar dan boring sikit macam Zombijaya tapi once grafnya dah naik then korang tak akan berhenti membaca. Ayat Adib Zaini berjaya menghasilkan imaginasi Kota Tanpa Cahaya dan ketegangan dalam buku tu. Dan ia menakutkan aku. Cuma aku tak suka bahagian peleraiannya ar. Ia agak mengarut. Endingnya pun sama. Sebab aku tak suka happy ending. Kalau semua watak mati mesti best. Tinggal sorang tapi dia jadi gila. Tapi ending cerita ni bukannya happy mana sangat pun sebab watak penjahat tu masih bebas dan watak utama pun tak bahagia mana pun.

Satu part yang menjadikan aku agak pening dalam cerita ni ialah pada nama-nama online game diaorang yang membuatkan aku tak siapa itu siapa ini sebenarnya. Then bila diaorang berkomunikasi tentang game tu totally buat aku skip sebab sepatah haram tak faham. Bukan salah dia pun tapi sebab salah aku yang tak tahu apa-apa tentang benda nama game ni.

Then kewujudan Shelly. Ingatkan yang dia just buat cameo je rerupanya sampai ke penghujung gak. May be sebab aku a bit homophobic sikit so most of the time aku naik geli bila watak dia muncul tapi bila masuk part diaorang have a seks tu dah buat aku tabik spring pada imaginasi Adib Zaini. Sayang bab tu pendek sangat. Korang jangan fikir kotor tapi seriusly part tu cantik tapi macam kena censored dan tergantung jer. Even bila watak utama (yang aku tak tahu pun apa nama dia sebenarnya) pilih untuk bersama Shelly, aku sikitpun tak terfikir untuk hubungi Barisan Nasional dan laporkan yang buku ni menyokong LGBT tapi ia buat aku tergamam dan kata "Betapa cinta ni kadang-kadang hadir dalam bentuk yang kita tak jangka dan aku respect pada watak ni sebab dia berani menerima cinta dalam bentuk tu.."











Ilusaniti. Aku tak pasti sama ada ia illusination, illuminati or insanity ataupun gabungannya. Walaupun ia tak mampu menghasilkan impak sebesar Zombijaya tapi ia tetap mewujudkan feel dark dan rasa takut yang lebih kurang sama. Dan andai kata ada usaha nak menjadikan buku ni as filem then jangan lakukan kesalahan yang sama seperti KL Zombie. Hmmm

Monday, September 2, 2013

Megat Eusofe Ke Kuching

Kerja pertama aku dulu ialah as a librarian assistant. Kontraks untuk 3 bulan jer. Salah satu kerjanya ialah key in code buku. Sebab kerja depan komputer so ada masa layan tenet ar. Waktu tu ada satu social network before Frienster yang aku dah x ingat apa namanya entah. Di situ aku kenal sorang bro almost 30 yang suka bagi nasihat kepada aku. Kemudian aku sambung belajar di Bangi and kami still keep in contact. So satu hari ni dia SMS kata nak jumpa. Aku okey jer dan satu petang ni dia datang ambik aku kat kolej. Dia bawak aku guna kereta Proton Lama dia ke Kajang. Kami lepak kat Sate Hj Samuri dan borak-borak. Sehingga cerita dia bertukar kepada topik lain: SEKS. Selamat aku pandai elak so keterunaan aku terpelihara. Aku rasa dia antara penyebab terhebat aku jadi homophobic kot. hmmm..


Megat Eusofe kata dia nak datang Kuching. Waktu tu perasaan aku bercampur between teruja dan takut. Teruja sebab mamat nama Megat Eusofe ni banyak inspired aku melalui penulisan, artwork dan gambar-gambar dia. Takut sebab otak aku terus teringat balik incident first time jumpa kenalan internet dulu tu. 

...

Aku kenal Megat Eusofe sekitar 3 tahun lepas. Mula-mula melalui komen blog then aku jadi follower blogs dia, kedian kami jadi kawan di FACEBOOK dan sekarang di Instagram. Tapi kami tak pernah berjumpa (yap salah satu sebabnya ialah aku di Sarawak dan dia di Semenanjung sana) but still aku rasa sangat rapat dengan dia walaupun hubungan kami sekadar kenalan maya. 

So bila dia kata dia nak datang Kuching sekitar 2 hari so part teruja aku memang membuak-buak ar. Orang yang kenal aku pasti tahu yang kalau aku teruja pada sesuatu then ia akan terserlah dengan jelas pada riak wajah dan perbuatan aku ar. Lebih-lebih lagi bila individu yang aku cukup adore untuk 3 tahun dalam internet then datang dan antara perkara terawal dia nak buat ialah jumpa aku. Makin lah aku teruja ar kan. So aku awal-awal bagitahu family aku x boleh dikacau sabtu ni sebab kawan aku dari KL datang. Even aku kata aku akan balik betul-betul lewat and suprizingly diaorang tak membebel macam biasa. Tak ada kata jangan lewat sangat sampai 1 pagi bla bla bla yang so sure aku akan langgar.


Aku x suka terlalu merancang tapi hari tu aku sedikit merancang. Dia kata flight dia sampai sekitar tengahari. So aku estimate masa dia nak mandi, tidur kepenatan jet lag effect so sekitar 4.30 cam tu kiranya dia dah ready kot. So pukul 1 aku turun dari rumah. Lagipun plan aku nak singgah beli wrapping paper untuk bungkus hadiah aku nak bagi dia but unfortunately kedai yang punya banyak wrapping paper cantik tu suddenly dah out of business. So aku pergi kedai buku terdekat yang tak punya pilihan banyak. Lepas tu aku gi Kuching Waterfront nak habis baca buku yang dah berbulan aku beli. Waktu tu lah aku baru teringat kenapa aku tak suka keluar hari Sabtu. Sebab hari Sabtu ialah hari budak-budak remaja yang baru akil baligh keluar tunjuk fesyen dan perangai setan diaorang.

Kalau hari biasa garenty emosi aku akan terganggu tengok makhluk tak cukup akal tu semua. Tapi sebab rasa teruja aku tu ada so emosi aku tak terjejas. Jam 4 aku gi Tune Hotel. Duduk lobi hotel yang rasa panas sebab Tony Fernandes nak jimat duit bayar bill air cond. Disebabkan aku ada kemahiran tak peduli apa orang nak kata so aku buat-buat dono je ar baca buku kat lobi tu. Tengok jam dah 5.15pm. Still tak ada SMS or call. Aku fikir mungkin dia penat sangat so dia still tidur kot. So aku keluar hotel dan kembali ke waterfront. Kalau masih tak ada call sekitar jam 6 so aku blah. 


Salah satu sebab kenapa aku x suka merancang satu benda ialah bila ia tak berjalan seperti mana yang aku rancang. Aku pulak jenis lelaki yang emosi mudah naik turun. So kalau aku tak jumpa Megat Eusofe hari ni so semua yang aku rancang totally tak berjaya satu pun. Tapi tak sampai setengah jam aku nampak sorang ni yang agak familir (kecuali part badan dia lebih besar dari apa yang nampak di internet). Dia Megat Eusofe. Rerupanya dia ada hantar msj tapi melalui Wassap dan masalahnya handphone aku yang tak seberapa nak smart tu tak ada pakej internet lak. Hmmm





Megat.., 
Kalau kau baca post ni, aku sorry sangat sebab nampak sangat senyuman aku tu tak iklas masa kau nampak aku kat waterfront tu kan? Yap, aku moody giler waktu tu. Tapi bila kau sanggup balik semula ke hotel, tak nak join kawan kau jalan-jalan ngan hadiah tu lagi membuatkan aku tersentuh habis ar. Then bila kita lepak minum tu then ada satu rasa takut datang dalam diri aku. Bukan rasa takut macam kena liwat. Noo..!! Ia takut macam kalau aku terjumpa arwah Yasmin Ahmad masa hidup dia. Aku hanya akan terdiam dengar dia cakap satu persatu sambil angguk-angguk memanjang.

Lebih-lebih lagi rasa takut tu timbul bila setiap masa aku tengok kau, aku dapat lihat diri aku sendiri bercakap. Bercakap tentang perkara yang aku nak sangat cakap tapi aku yakin tak ada sesiapa yang nak dengar cerita aku tu. Kau seperti mulut yang sedang membicarakan apa hati aku nak bicarakan selama ni.  Antaranya tentang post pertama yang kau komen pada blog aku dulu. Dan ia menakutkan aku. 

Dan selepas kita keluar dari cafe tu, aku tak tahu apa yang berlaku. Terlalu banyak benda yang perlu diproses oleh otak aku. Aku sampai rumah before jam 9 dan parents aku terkejut sebab aku balik sangat awal. Dan sepanjang seesokkan harinya aku banyak mengelamun dengan rasa takut yang tak surut-surut.








Hari ni aku bangun dengan otak kembali waras. Then aku terfikir satu benda. Duh, kenapa aku tinggalkan dia sorang-sorang lepas keluar dari cafe tu? Sedangkan plan asal aku nak bawak dia pusing-pusing Kuching Old Town malam-malam hari naik basikal beca sambil bagitahu lokasi-lokasi best sekitar yang dia boleh lawat esoknya. Duh, aku sangat fail..!!







Megat Eusofe, so so sorry sebab aku sangat freak yang pelik..!! Next time kau datang lagi aku janji akan jadi tourist guide yang bertauliah dan tak terganggu dek emosi. Hmmmm