Sunday, April 24, 2011

Muka Tipikal

Soalan bonus:
Andaikan korang ialah pengarah filem bergenre seram Melayu tipikal di Malaysia. Satu babak tipikal ni: seorang mamat balik rumah guna jalan raya yang sunyi plus kiri kanan hutan tebal pada lewat tengah malam sesorang diri. Ttiba.. Apa yang korang nak berlaku next as sebuah cerita tipikal seram Melayu?

a) Ada makhluk hodoh duduk kat seat belakang tapi bila hero toleh then benda tu tak ada.
b) Ada sorang perempuan cantik, rambut hitam panjang, pakai baju putih berdiri kat tengah jalan.
c) Ada sorang lelaki pakai baju ketat warna pink bling-bling ngan beg tangan LV buatan Siam nak tahan kereta tu.


Pernah tak ada sesiapa yang judged korang membuta tuli hanya based on penampilan luaran korang jer. It seems sebab mereka suka sangat layan drama tipikal Melayu: orang muka baek cam Fasha Sanda hanya akan bawak watak baek, mudah kena buli, hati suci etc manakala orang yang muka jahat pulak (yang aku tak ingat mana-mana nama pelakon jahat sekarang ni) akan terus bawak watak jahat. Bila sesekali dia bawak watak baek then korang akan buat spekulasi: "Mesti dia ni berlakon baik jer nanti last-last dia terbukti jahat" or "Dia mana sesuai berlakon baik, muka memang dah sah penjahat real-real lagi"




So berlaku r accident ada mak cik yang terjumpa pelakon-pelakon tu then terus kena ludah.. Sebab mereka dah dibrain wash orang yang muka jahat ni pasti hati dan perangai jahat.. Hmmm..







Then korang kata "Itu standard orang kampung zaman dulu-dulu r. Sekarang siapa nak percaya. Orang kampung jer yang akan percaya yang Tiz Zakiah tu baek cam dalam Nur kasih sebab mereka tak ada tenet nak tengok realiti what she did in real life.."








Jawapan tu mungkin boleh diterima sebab ia berlaku dalam kotak television dan sememangnya mereka sekadar berlakon dan lakonan tu ialah punca pendapatan mereka. Tapi what about real life? Rasanya semua akan mudah tertipu sebab ada part dalam otak kita set yang kata: orang baek muka baek dan orang jahat muka jahat.




Akibatnya ada yang mengandung sebab muka kacak balak, perniagaan lingkup, hutang sana sini sebab yang menawarkan tu muka cantik, kita sanggup tolong orang sebab percaya yang dia jujur etc. Bila ada girl cantik menanggis then kita kata dia teraniaya tapi bila muka pelik sikit menanggis kita kata dia menipu, buat cerita, mengada-ngada. Bila yang jual barang tu ada muka then terus beli etc. Last-last tergadai itu ini..












...












Petang tadi emak aku suarakan kebimbangan dia. Ada beberapa lelaki kulit hitam park kereta depan rumah kami. Emak curious kata yang orang kulit hitam ni mungkin jahat sebab dalam berita asyik kuar yang mereka ni penjenayah, buat perkara tak baek, black money, jual dadah etc. Aku iyakan saja dulu sebab aku yakin tipikal baek-jahat emak kekdang tak leh terus kita nak judge terus.





Few hour berlalu emak panggil aku lagi. Aku intai dari tingkap bilik aku. Ada one thing curious berlaku. Mereka bawak peti bentuk pelik dari tanah kosong sebelah. Baru nak call polis kampung then mereka blah. Bapak aku check mereka gali tanah dan pacak 3 kayu berbentuk segitiga. 















Mungkin ada masa teori muka tipikal ni boleh diterima. Ada instiusi yang leh diguna. Hmmm...

No comments: