Tuesday, November 3, 2020

Aku Seorang Sugar Daddy

Beberapa hari lepas aku ada 'match' dengan sorang ni kat dating app (yap, aku masih belum serik-serik lagi). Dia baru usia 21 tahun. Aku memang tak layan orang muda-muda ni. Sebab otak tak sealiran ar. But still aku layankan je ar. Intan Ladyana boleh. Rozita Che Wan boleh so why not aku mencuba nasib.

Kami borak. Dia seorang yang manja. Sikit-sikit merajuk manja so aku pujuk dan dia suka. Sehinggalah satu part tu dia tetiba tanya "Awak nak jadi sugar daddy saya tak.." Aku fikir dia just berjenaka tapi dia benar-benar maksudkannya. Dia kata dia tak mintak banyak. Cukup ar beberapa ratus dalam sebulan je atau kalau dia perlukan duit. Dia even bagi nombor akaun bank dia lagi. 


What..? A sugar daddy? Dia fikir aku ni jutawan Malaysia ke haa? Aku kerja gaji hujung bulan pun terpaksa sekat makan. Tahun ni je rasanya dah separuh tahun aku makan basic gaji je. Macam mana dia terfikir nak suruh aku mensugar-babykan dia ni?



Yap, aku umur 35 tahun but still aku tak sedesperate dia. Lagipun apa yang menjadikan dia rasa dia layak untuk jadi sugar baby ni? Apa yang dia nak tawarkan sebenarnya? Pengalaman kasih sayang tahap VVIP? Seks? Atau apa? Mana dia terfikir nak jadi sugar baby ni pelbagai? Hairan aku..




Then dia pun panggil ar aku ni daddy.. Dan aku pun jawab "Ye, anakku..!!"


Friday, October 23, 2020

BTS Lelaki Yang Hidup 21 Hari

Ketika korang sedang baca post ni, novel kedua (ketiga technically) dah berada di pasaran. Dapatkannya di Popular Bookstore, MPH 7-Eleven & di kedai-kedai buku yang berdekatan. Done promote.


Novel ni siap ditulis pada tahun 2014. Ia ditulis untuk satu major publication indie local ni yang mula-mulanya dah setuju untuk publish novel ni tapi atas sebab-sebab tertentu ia terpaksa tolak ar. Penolakkan tu berlaku selang seminggu or dua minggu second novel aku kena tolak oleh other major indie publication ni. Lebih menjadikan ia malang tak berbau ialah penolakkan tu berlaku ketika aku sedang melalui 2nd episode of depression yang datang bersama thought of suicide. Memang tak membantu ar..


Second novel tu (yang ni is the third) ialah kiranya masterpiece aku ar. Aku tulis sehingga aku sendiri naik fobia dengan idea yang aku bawa dalam penulisan aku tu. Indie publisher tu bagi 2 pilihan: 1st aku boleh tarik balik & simpan novel tu or 2nd dia akan upload kat wattpad company mereka bersama 4 novel baru yang lain. 2 yang punya view tertinggi akan dijadikan novel fizikal. Aku pilih 2nd option sebab kondisi mental illness aku buat aku gave up on everything. So just google je nama pena aku then akan keluar novel tu kat carian.


Novel ketiga ni pulak akhirnya just berkumpul bersama habuk maya kat storan computer aku je laa. Aku totally gave up menulis. Aku gave up melukis, ambik gambar, editing graphic dan segala hobi-hobi lain ar. Trust me, kalau kau tak ada mental illness, you will have no idea what 'gave up' really mean laa. It SUCKS..!!



As time goes by, aku start melukis dan buat hobi lain sikit demi sikit ar. Menulis pun mostly kat blog ni je ar. Itupun sendu. Setahun sekali pun macam nokharom je. Hahaha. Tapi aku memang tak ada plan nak menulis cerpen, puisi or novel ke. Tu memang the end betul ar.


Sehinggalah pada tahun lepas, entah kenapa, ada sorang budak yang aku hired untuk company aku berkerja sekarang ni suddenly bagi aku a spark of inspiration laa. Kalau kau terlibat dengan dunia art, makhluk bernama inspirasi ni cukup susah ar nak datang sendiri. Kalau tak ada inspirasi yang cukup kuat, kau plan nak melukis, it will take hours, days, months but still kertas lukisan kau tu kosong je tanpa contengan itu ini. Sama ak ar kalau kau nak buat art stuff lain.


Tapi budak ni lain. Budak ni bagi aku sungai inspirasi tanpa henti ar. Antaranya ialah untuk republish my third novel ni with a twist of novel bergambar. So aku buat proposal, hantar ke sebanyak mana local publication company. Ada beberapa yang reply tapi not interested laa cumanya company yang paling aku tak jangka dan aku tak letak pengharapan langsung suddenly tunjuk minat iaitu Kadogawa Gempakstarz.


Gempakstarz ni ialah sebuah publication mainstream yang target marketnya untuk pembaca yang mainstream gak ar. Sedangkan novel aku tu pulak aku memang tulis untuk indie market masa tu. Ia ada unsur 18SX, 18SG, politik pelbagai dan aku sampaikan dalam persembahan yang ringan dan penuh sarcasm. 




So first step aku buat ialah aku edit dan buang part yang obviously tak akan lepas kat pasaran mainstream supaya bahan bacaan ni kelak bakal menjadi bahan bacaan mesra keluarga ar. Bayangkan kau nak edit filem Borat supaya boleh kena tonton satu family. Memang haram susah ar. Sedangkan dalam novel aku ni ada jiran seorang mak nyah, penagih dadah, anak-anak pelacur, abangnya seorang gay etc. Kalau aku buang semua unsur tu then 3/4 dari novel tu aku perlu buang. Hmmm...


Part melukis pulak, kalau kau kenal aku or follow aku kat instagram then kau akan tahu yang minat aku lebih kepada melukis human portrait aka aku lebih gemar melukis muka manusia jer. Dan aku tak ada keyakinan nak melukis sesuatu yang aku tak nampak depan mata aku sendiri. So aku upah budak yang aku hired kerja tu untuk jadi model berbayar. Dia OK jer (walaupun aku yakin dia ada syak wasangka gak ar dengan tujuan aku tu). So kalau kau tengok dalam novel ni, aku banyak buat percubaan demi percubaan baru ar. Btw aku lukis semua tu guna smartphone Samsung Galaxy Note 3 second hand aku je.


Then 18 March berlaku.


Novel ni sepatutnya keluar bulan June lepas tapi kerana Corona banyak tergendala ar. Cumanya peraturan tuhan tu memang tak pernah salah alamat ar. As Islam kata : Rezeki tu tak datang lambat sesaat or cepat sesaat or kurang sesen or lebih sesen. Bayaran novel ni walaupun tak sebesar royalti yang J.K Rowling dapat untuk series Harry Potter tapi it still the biggest payment yang aku pernah dapat berbanding 2 novel aku yang terawal tu ar. Dan lebih menaikkan semangat aku apabila lukisan-lukisan aku yang cukup amature tu juga dibayar dengan  awesomely handsome ar. So aku tambah lagi  ar upah kat encik model aku tu.




Then then book finish printed dan start ada dipasaran dan jualan online dalam awal bulan Oktober ni tadi. Aku pun dah dapat copy untuk writer dalam 13 Oktober lepas. Jujurnya kepuasan hati aku just around 65% je ar. Most of the lukisan memang on point. Ada satu dua yang lari sikit. Kualitinya memang tip-top ar. So mana datangnya kekecewaan 35% tu? Part editing ar. Yap, untuk menyesuaikan dengan gaya publication ni, editor perlu edit buang-atur itu ini ar. Even masa awal-awal aku tahu yang publication mainstream ni nak terima proposal aku dulu lagi aku dah tahu event ni akan berlaku. So apabila aku baca hasil akhir ni, feelnya tak macam baca buku yang aku tulis sendiri ar. Part tu sedikit sedih ar.





Btw aku sangat happy dengan keluarnya. Terima kasih yang bagi support. Sangat terharu. Terima kasih jugak pada kawan-kawan dan kenalan-kenalan dari support group yang sanggup keluarkan duit beli kat online etc. Yang belum beli then sila beli ya. Hopefully, semuanya tak akan hanya tamat di sini. Harap ia akan jadi permulaan untuk aku terus berkarya. Terima kasih semua...

Tuesday, March 24, 2020

Manusia & Covid-19

Ketika dunia dan ketamadunan manusia semakin berada pada tahap kritikal, kau akan sedar wujud beberapa kelompok manusia yang tiba-tiba muncul. Berikut ialah jenis-jenis manusia yang aku perhatikan wujud semasa Covid-19 ni.



1. Manusia kebal (& bebal) penyakit
Golongan ni sejenis yang rasa mereka ialah kanak-kanak terpilih yang tak mungkin akan terkena oleh penyakit ni. Sebabnya dia rasa dia selalu bernasib baik dalam kehidupan, Dia tak pernah terlibat dalam kemalangan jalan raya, rumah dia tak pernah kena pecah masuk, akaun bank dia tak pernah kena godam bla-bla-bla. And even everthing tentang benda nama Covid-19 ni seem too fictional to be true. Ia hanya akan berlaku kepada orang lain dalam TV or internet jer. So dia tak perlu ambil apa-apa langkah keselamatan untuk hindari apa-apa. Dia keluar ke mana sahaja (termasuk luar negara) dia nak tanpa perlu ambil apa-apa langkah keselamatan. Selain fizikal dia kalis dengan penyakit, otak dia juga imun dengan nasihat orang.


2. Manusia yang sentiasa betul.
Golongan ni pulak sejenis keyboard warrior yang bukan sahaja bising online malah juga di offline gak. Dia akan salahkan semua orang selagi mampu. Katanya: Ini salah orang kat China sebab diaorang makan apa sahaja benda yang selagi boleh bergerak, ini salah kerajaan terdahulu sebab tak nak buat tindakan awal-awal, ini salah group tabligh sebab dah tahu sakit tapi masih lagi nak berkumpul ramai-ramai, ini salah Sajad sebab pakai telekung masa pergi umrah, ini salah itu, itu salah ini dan selagi dia boleh salahkan seseorang maka dia akan rasa cukup lega. Sebabnya? Yap, dia sentiasa betul.


3. Manusia yang penuh dengan teori.
Golongan ni pulak sejenis kaki pemikir yang suka buat kajian mostly just google secara random, baca fakta dari twitter or dapat maklumat dari group whatapp. Menurut kajian ilmiah mereka: Covid-19 ni sebenarnya virus yang dihasilkan oleh Amerika disebabkan oleh perang ekonomi dengan China or ia dihasilkan oleh makmal di Israel je satu-satunya negara dalam dunia tak kena serang penyakit ni dan mereka ada vaksin anti Covid-19 ni dan akan jual pada harga mahal pada dunia kelak or ini semua dakyah Freemason dalam proses nak mengawal dunia or teori paling domestik: ini ialah usaha DAP nak pecah belahkan umat Islam kat Malaysia bla-bla bla.


4. Manusia penunggang agama
Golongan ni sejenis yang guna agama sebagai senjata untuk menghalalkan cara. Dia kata takut virus ke takut tuhan? or siapa yang ada kuasa untuk mematikan? Adakah ia virus atau tuhan? Kita tak perlu takut untuk sembahyang Jumaat atau sembahyang jemaah kat masjid sebab kalau dah ditakdirkan kita tak akan mati maka kita tak akan mati juga. Apabila ada mufti atau agamawan besar-besar keluar fatwa berdasarkan dalil zaman nabi dan para sahabat then dia sentiasa ada hujah untuk bidas dan bidas. Maka dengan rasa yakin dia bertawakal kepada tuhan seperti lembu yang tak diikat dengan harapan dia tak akan sesat maka tersebarkan covid-19 dengan jayanya di negara ni. Then dia bidas lagi Covid 19 ni bukan dari tabligh tapi dari China. Tabligh ni mangsa je untuk menutup mulut masyarakat dunia.


5. Manusia positively oportunis
Sewaktu kes Covid 19 kat China masih suam-suam kuku dulu, dia start borong face mask, hand sanitizer banyak-banyak so apabila ia dah merebak teruk so dia jual dengan harga tinggi. Still orang akan beli sebab tak ada orang yang nak mati muda. Kata mereka: diaorang tak buat apa-apa benda salah pun. Dia tak mencuri, bunuh orang etc. Apabila harga tiket kapal terbang ke luar negara murah then mereka antara yang terawal ambil kesempatan. Bukan selalu dapat ke Korea, London etc dengan harga tiket murah. Dia sangat positif yang keadaan amatlah terkawal. Bak kata dia: Kerajaan mesti akan sekat rakyat untuk melancong ke luar kalau kat luar nergara tu teruk. Belum sepat balik dia pon dah positif Covid 19. Tahniah


6. Manusia panik
Berita palsu tersebar dengan cepat dan luas. Kaki panik dengan mudahnya akan bertambah panik. Depan mata aku sendiri nampak after Muhyiddin umum 2 hari before 18th tempohari orang kita dah pun bertukar jadi pak cik mementingkan diri as dalam Train To Busan tu. Dia sorang je dah bawa 2 trolly makanan menggunung. Bekalan makanan tu rasanya cukup untuk berbulan-bulan kot. Bersangka baik je ar mungkin keluarga dia besar or dia nak sedekahkan kepada mereka-mereka yang daif ke. Then paling tak best part mereka ni berhimpit-himpit berebut barang dengan orang lain. Tanpa sedar dia mungkin dah terkena dan jadi agen penyebar virus covid tu.


7. Manusia racist
Part ni aku paling tak boleh tahan. Apabila orang kat China mati sebab Covid-19 then kau kata padan muka, balasan tuhan sebab buat itu ini. Then apabila kat Malaysia yang mati mostly geng tabligh then kau kata mereka syahid akan masuk syurga. Apabila orang bangsa lain suruh sesiapa yang pergi tabligh tu sila dapatkan check up kat hospital, then kau terus jadi hulk marah-marah diaorang balik. Realitinya diaorang cakap atas dasar kemanusiaan tapi yang kau lihat hanya bangsa dan agama. Apabila yang Melayu kena positif then kau upload post suruh doakan, kata ini semua ujian. Tapi bila bangsa lain kat negara lain kena then kau kata itu semua balasan tuhan. Hmmm...










Sebenarnya banyak je jenis manusia yang wujud masa-masa macam ni? Aku pulak jenis yang macam mana? Aku jenis tak kisah pun nak mati cuma aku tak nak menjadi penyebab kematian or kesengsaraan orang lain. Stay safe ya semua