Showing posts with label Lelaki Yang Hidup 21 Hari. Show all posts
Showing posts with label Lelaki Yang Hidup 21 Hari. Show all posts

Sunday, August 22, 2021

23 Tahun Untuk Selamanya

Pada usia 36 tahun, hidup akan banyak berkisar pada rutin: Bangun - Pergi kerja - Balik kerja - Tidur dan ia akan berulang-ulang sampai abang Jamil mampus. Jadi aku fikir yang aku perlu paksa diri aku buat satu projek bagi mengisi masa aku agar the end of the day, the future me can somewhere somehow will be pround of what me in the past did. Damn.. ayat.


So berdasarkan beberapa insiden yang berlaku dalam hidup aku:

1. Disebabkan aku ada tempoh hypomanic yang panjang dan non stop, aku dah jadi seorang positive toxic. What is positive toxic? Panjang ayat yang dipendekkan ialah apabila sorang tu asyik berkata something yang positif sehingga tanpa ia sedar ia buat others triggered dan akhirnya membawa kepada 'something not good' which is toxic to the listener.

Aku tak sedar betapa toxicnya kata-kata aku (tulisan sebenarnya) kepada 2 kenalan online yang ada mental illness ni. Aku asyik paksa mereka berfikir positive berulang-ulang kali, melampau-lampau tanpa aku berada in their shoes. Hanya setelah aku baca artikle tentang positive toxic tu barulah aku tersedar, damn, that me. So aku berhenti untuk bagi kata-kata positive or memandai nak bagi nasihat pada sesiapa lagi lepas tu.


2. Rashid. Yap, Rashid ialah model/mangsa yang aku paksa/bayar untuk projek buku Lelaki Yang Hidup 21 Hari tu. Entah kenapa once budak tu bagi inspirasi kepada aku, dia keep memberi inspirasi demi inspirasi tanpa henti seperti coklat yang tumpah ke ladang gandum je.


Jadi disebabkan dua perkara tu, aku terfikir satu idea yang membawa kepada sebuah novel graphic yang bertajuk 23 Tahun Untuk Selamanya ni.


Sejujurnya projek ni pada awal-awalnya buat aku ada purpose in life sikit. Sewaktu ada masa lapang kat office, aku melukis, balik rumah aku terus melukis, sebelum tidur aku lukis lagi. So aku cabar diri aku untuk setiap minggu aku akan upload 2 pages dan upload kat sosial media secara percuma ar.


Technically ada beberapa yang tanya "Kenapa tak jual je..?" sebab once aku upload kat group mental illness group aku being a member tu then ada je yang nak beli. Masalahnya benda ni belum siap lagi (dan belum pasti akan siap pun). Sinopsis penuh pun belum ada, plot jalan cerita pun tak ada. Kalau dah siap nanti tu lain cerita ar. Setakat moment ni, baru 8 muka surat je yang dah siap.. Itu pun mood aku dah start ke laut dah. Hahaha


Untuk setakat ni, ini adalah sinopsis cerita ni ar:

Rashid, pada sambutan hari jadinya yang ke 23 tahun memilih untuk membuat satu keputusan yang cukup besar iaitu untuk menamatkan riwayat hidupnya. Lalu semuanya bermula pada 23 hari sebelum kejadian itu berlaku sekaligus menjawab teka-teka: Apakah insiden sebenar yang membawa kepada pemilihan besar tersebut.


Jadi kalau korang nak tahu tentang novel graphic ni, pergi ke Instagran aku: aj_abdullah or pergi ke group LUKIS dan Kami Pelukis Komik Komik kat Facebook







Friday, October 23, 2020

BTS Lelaki Yang Hidup 21 Hari

Ketika korang sedang baca post ni, novel kedua (ketiga technically) dah berada di pasaran. Dapatkannya di Popular Bookstore, MPH 7-Eleven & di kedai-kedai buku yang berdekatan. Done promote.


Novel ni siap ditulis pada tahun 2014. Ia ditulis untuk satu major publication indie local ni yang mula-mulanya dah setuju untuk publish novel ni tapi atas sebab-sebab tertentu ia terpaksa tolak ar. Penolakkan tu berlaku selang seminggu or dua minggu second novel aku kena tolak oleh other major indie publication ni. Lebih menjadikan ia malang tak berbau ialah penolakkan tu berlaku ketika aku sedang melalui 2nd episode of depression yang datang bersama thought of suicide. Memang tak membantu ar..


Second novel tu (yang ni is the third) ialah kiranya masterpiece aku ar. Aku tulis sehingga aku sendiri naik fobia dengan idea yang aku bawa dalam penulisan aku tu. Indie publisher tu bagi 2 pilihan: 1st aku boleh tarik balik & simpan novel tu or 2nd dia akan upload kat wattpad company mereka bersama 4 novel baru yang lain. 2 yang punya view tertinggi akan dijadikan novel fizikal. Aku pilih 2nd option sebab kondisi mental illness aku buat aku gave up on everything. So just google je nama pena aku then akan keluar novel tu kat carian.


Novel ketiga ni pulak akhirnya just berkumpul bersama habuk maya kat storan computer aku je laa. Aku totally gave up menulis. Aku gave up melukis, ambik gambar, editing graphic dan segala hobi-hobi lain ar. Trust me, kalau kau tak ada mental illness, you will have no idea what 'gave up' really mean laa. It SUCKS..!!



As time goes by, aku start melukis dan buat hobi lain sikit demi sikit ar. Menulis pun mostly kat blog ni je ar. Itupun sendu. Setahun sekali pun macam nokharom je. Hahaha. Tapi aku memang tak ada plan nak menulis cerpen, puisi or novel ke. Tu memang the end betul ar.


Sehinggalah pada tahun lepas, entah kenapa, ada sorang budak yang aku hired untuk company aku berkerja sekarang ni suddenly bagi aku a spark of inspiration laa. Kalau kau terlibat dengan dunia art, makhluk bernama inspirasi ni cukup susah ar nak datang sendiri. Kalau tak ada inspirasi yang cukup kuat, kau plan nak melukis, it will take hours, days, months but still kertas lukisan kau tu kosong je tanpa contengan itu ini. Sama ak ar kalau kau nak buat art stuff lain.


Tapi budak ni lain. Budak ni bagi aku sungai inspirasi tanpa henti ar. Antaranya ialah untuk republish my third novel ni with a twist of novel bergambar. So aku buat proposal, hantar ke sebanyak mana local publication company. Ada beberapa yang reply tapi not interested laa cumanya company yang paling aku tak jangka dan aku tak letak pengharapan langsung suddenly tunjuk minat iaitu Kadogawa Gempakstarz.


Gempakstarz ni ialah sebuah publication mainstream yang target marketnya untuk pembaca yang mainstream gak ar. Sedangkan novel aku tu pulak aku memang tulis untuk indie market masa tu. Ia ada unsur 18SX, 18SG, politik pelbagai dan aku sampaikan dalam persembahan yang ringan dan penuh sarcasm. 




So first step aku buat ialah aku edit dan buang part yang obviously tak akan lepas kat pasaran mainstream supaya bahan bacaan ni kelak bakal menjadi bahan bacaan mesra keluarga ar. Bayangkan kau nak edit filem Borat supaya boleh kena tonton satu family. Memang haram susah ar. Sedangkan dalam novel aku ni ada jiran seorang mak nyah, penagih dadah, anak-anak pelacur, abangnya seorang gay etc. Kalau aku buang semua unsur tu then 3/4 dari novel tu aku perlu buang. Hmmm...


Part melukis pulak, kalau kau kenal aku or follow aku kat instagram then kau akan tahu yang minat aku lebih kepada melukis human portrait aka aku lebih gemar melukis muka manusia jer. Dan aku tak ada keyakinan nak melukis sesuatu yang aku tak nampak depan mata aku sendiri. So aku upah budak yang aku hired kerja tu untuk jadi model berbayar. Dia OK jer (walaupun aku yakin dia ada syak wasangka gak ar dengan tujuan aku tu). So kalau kau tengok dalam novel ni, aku banyak buat percubaan demi percubaan baru ar. Btw aku lukis semua tu guna smartphone Samsung Galaxy Note 3 second hand aku je.


Then 18 March berlaku.


Novel ni sepatutnya keluar bulan June lepas tapi kerana Corona banyak tergendala ar. Cumanya peraturan tuhan tu memang tak pernah salah alamat ar. As Islam kata : Rezeki tu tak datang lambat sesaat or cepat sesaat or kurang sesen or lebih sesen. Bayaran novel ni walaupun tak sebesar royalti yang J.K Rowling dapat untuk series Harry Potter tapi it still the biggest payment yang aku pernah dapat berbanding 2 novel aku yang terawal tu ar. Dan lebih menaikkan semangat aku apabila lukisan-lukisan aku yang cukup amature tu juga dibayar dengan  awesomely handsome ar. So aku tambah lagi  ar upah kat encik model aku tu.




Then then book finish printed dan start ada dipasaran dan jualan online dalam awal bulan Oktober ni tadi. Aku pun dah dapat copy untuk writer dalam 13 Oktober lepas. Jujurnya kepuasan hati aku just around 65% je ar. Most of the lukisan memang on point. Ada satu dua yang lari sikit. Kualitinya memang tip-top ar. So mana datangnya kekecewaan 35% tu? Part editing ar. Yap, untuk menyesuaikan dengan gaya publication ni, editor perlu edit buang-atur itu ini ar. Even masa awal-awal aku tahu yang publication mainstream ni nak terima proposal aku dulu lagi aku dah tahu event ni akan berlaku. So apabila aku baca hasil akhir ni, feelnya tak macam baca buku yang aku tulis sendiri ar. Part tu sedikit sedih ar.





Btw aku sangat happy dengan keluarnya. Terima kasih yang bagi support. Sangat terharu. Terima kasih jugak pada kawan-kawan dan kenalan-kenalan dari support group yang sanggup keluarkan duit beli kat online etc. Yang belum beli then sila beli ya. Hopefully, semuanya tak akan hanya tamat di sini. Harap ia akan jadi permulaan untuk aku terus berkarya. Terima kasih semua...