Monday, December 13, 2010

Being a Man

Dearest girls yang membaca post kali ni, post kali ni akan berbunyi gender-bias sedikit sebab dengan rasminya aku nak bagitahu korang yang bahawasanya aku aka AJ sangat berbangga sebab dilahirkan sebagai seorang LELAKI dan bukan PEREMPUAN. Hmmm..


Then girls yang membaca akan persoalkan ngan penuh nada tak puas hati seraya berkata "What so extra special being a man yang menjadikan kau teramat berbangga nih?"

So aku pun menjawab ngan nada humble and down to earth "Specialnya jadi lelaki ni ialah selain kami boleh masok mana-mana tempat yang selagi ada lobang and in the same time leh bagi kepuasan pada diri sendiri dan pada pasangan (hmmmm) plus bukan jer lelaki malah banyak perempuan yang anggap status lelaki ni jauh lebih tinggi dan hebat berbanding mereka sendiri..!!"

Korang paham tak maksud aku?

Korang pernah tak berada dalam situasi apabila ada yang kuar statement: lelaki lebih kuat, perempuan lemah, lelaki mesti jadi ketua, perempuan plak jadi penolong, lelaki bertindak adil dan ikut rasional, perempuan ikut emosi etc? So sehingga terbawak-bawak dalam pemikiran korang yang kalu nak cari ketua mesti lelaki sebab mereka kuat, rasional dan dah azali ngan ciri-ciri kepimpinan. Dude, nak tak nak korang kena terima gak sebab itulah yang berlaku dalam budaya bangsa kita. Stereotype yang dah ada almost dalam otak datuk moyang kita, emak bapak kita, kita dan mungkin kepada anak cucu kita selagi kita tak ubah.

Aku buat ulasan ni based on what happen to me recently ngan persekitaran rakan sebaya lepasan siswazah tahap ijazah.

Contoh 1: Kawan lelaki ni pakai baju yang berkedut-kedut sebab lambat bangun and berebut pergi kerja. So one of the girl in our group tegur r "Itu r orang suruh kahwin tak nak. Kalau ada isteri boleh ironkan baju setiap pagi, masak sarapan, tengahari dan makan malam..." So aku persoalkan dia ni balik: itu ke tugas isteri- iron baju dan sediakan makanan? Macam kerja orang gaji jer so apa beza isteri dan orang gaji ni?

Contoh 2: Kalau ada girl yang tengok perempuan merokok then pasti mereka akan masam muka, mengeleng-geleng kepala etc. Then mulut terkumat kamit menyumpah kata merosakkan mana wanita, bitch, sundal, etc. Tapi bila lelaki merokok plak mereka tengok cam biasa jer even sempat ada yang puji kata lelaki tu macho plak. Sapa yang cipta stigma ni? Hmmm

Contoh 3: Our trainer (seorang wanita) kuar statement kata- lelaki lebih mudah faham dan menguasai ilmu ni berbanding perempuan. Then in one test ni both of the only guy ni (include aku r) dapat markah tertinggi berbanding the 10 girls. So start r girls yang sedia ada mulai rendah diri kata mereka ni lemah r, tak pandai r etc. Then bila time praktikal plak sekali lagi most of the senior (men and women) start kuar statement kata mereka tak nak terima trainee girls sebab mereka lembap and susah nak faham berbanding lelaki. Then these girls makin down dan down and down. Realitinya that hanya statement umum yang tak leh diterima otak yang waras sebab most senior adalah perempuan dan mereka leh berjaya so apa yang membezakan these senior girls ngan these trainee girls?









Kesimpulan dari post kali ni nak bagitahu korang (girls kat luar ni) apa yang menjatuhkan diri kita mostlynya bukan dari luaran sebalikya dari diri kita sendiri. Sejarah dah banyak membuktikan yang banyak tamadun besar jatuh bukan sebab serangan dari kerajaan luar tapi sebab masalah dalaman kerajaan tu sendiri. Wanita beranggapan diri mereka lemah sebab mereka yakin mereka lemah: disebabkan oleh kata-kata wanita yang lain.

Believe in yourself. Yakin diri. Sememangnya tuhan menjadikan lelaki dan wanita itu berbeza dari fizikal dan dalamannya sekali tapi jangan jadikan ia punca untok korang down-down-down. Then jangan sesekali lemah pada lelaki.

Then lelaki yag membaca post ni pun naik bengang arakian berkata "Aj, ko ni lelaki ke perempuan sehingga ko pertahankan perempuan macam nak rak ni?"



Ya, aku seorang lelaki. Sebab aku lelaki lah aku kuar post ni. Aku dikelilingi oleh wanita. Aku tak suka tengok wanita yang menanggis sehingga sanggup mencederakan diri sendiri disebabkan oleh lelaki yang tak menghargainya. Aku tak suka tenggok wanita yang sensara bawak perut buncit dengan baby sebab si lelaki yang suka enjoy dan lepaskan air mani sesukahati dan bila dah keluar, dia still buat donno. Aku tak suka tenggok wanita yang lemah untuk seorang lelaki yang what the fuck yang berguna...












Sebab aku ada emak, ada kakak, ada adik-adik perempuan, ada anak buah perempuan, ada aunty, ada cousins perempuan, kkawan perempuan.. dan aku tak suka tenggok perempuan yang lemah hanya kerana lelaki.










Oooh wanita, berdirilah walau tanpa ada lelaki...
(just dont used dildo, timun, etc.. ya ya ya.. sometime guna yang 'ori' still better gak)

Sunday, December 12, 2010

Answering a Call

Apa perasaan korang sewaktu phone (home line of mobile) korang berbunyi? Adakah korang sangat cuak melampaui batas sehingga korang tak tahu macam mana korang nak startkan perbualan tu? Or korang akan kata "Jawab je r. Bukannya kita nak buat something big pun. Ia sekadar answering a call jer. Lagipun kebarangkalian untuk mendapat panggilan dari seorang psiko yang maniac suka kat korang sehingga sanggup nak mencederakan korang adalah sangat kecil peratusannya r kan?" Hmmm.. may be korang betul..

Last Thursday ialah hari pertama aku jawab call as an TM's operator under pemerhatian senior. Jujornya aku sangat-sangat tak ready tapi aku positifkan diri untuk terus sahaj jawab call. Sebab kalau nak menanti saat betul-betul ready tu memang bertahun-tahun pun belum tentu bersedia. Thanks God sebab call pertama berjaya, diikuti second call dan sehingga tamat jam 5 aku jawab 8 call. Duuh.. gelabah memang gelabah tapi trimas pada senior: bang fizul yang banyak menolong.

Second day plak aku jawab sekitar 13 call gak r. Kali ni under 2 senior: kak Cindy and kak Sandra.. Kalau bab fatal aka salah data and tertinggal info tu memang banyak gila r tapi itu r fungsinya belajar supaya akan jadi better in the future. Tapi sejujurnya senior-senior yang duduk sebelah masa tu memang asyik geleng kepala je r. Ngan ayat mengarut, salah data dan banyak lagi r kesalahan yang aku buat.

Memang r ada customer yang marah-marah kat aku masa tu membuatkan perut aku kecut gak r sehingga tak terkeluar sepatah haram pun word dari mulut. Then bila ada yang membebel then standard jawapan "Saya faham, cik..." Tapi paling happy bila ada customer yang happy ngan services yang kita bagi..












So kalau korang antara rakyat Malaysia yang menerima call dari aku or the other 12 TM's new apprentice ni then kami mintak maaf r sebab kami ni baru jer belajar. Tapi kalau korang still nak dengar suara FASHA SANDRA jantan aku nih so dial r 100 dari talian tetap, tekan 1 untuk Bahasa Melayu or 2 untuk Bahasa Inggeris (better tekan 2 kot pasal ia mostly akan di sent tempat kami) dan 3 untuk Sales and services.. Ready untuk sahut cabaran?






























Tapi kesan paling nyata ialah masa aku tidur then ada yang kata aku start cakap cam dalam telefon ngan ayat skema TM's "Thank you for calling TM. Nazir speaking. May I help you?" Wakaka

Thursday, December 9, 2010

StatusTUNGGU

Korang suka tak kalu ada orang tertentu terpaksa tunggu lama each time berjanji kuar ngan korang? Then korang mesti rasa yang korang sangat cam best sesangat pasal orang tu sanggup tunggu lama-lama demi korang. But what if keadaan sebaliknya berlaku: korang plak terpaksa tunggu lama sangat-sangat each time bila janji keluar ngan orang lain. That how does it feel? Korang still rasa diri korang cam best or cam tunggul jer?


I still remember r beberapa insiden melibatkan aku rasa sangat cam tunggul bab-bab menunggu ni. Ada r sorang kawan ni memang each time keluar aku memang akan tunggu dia sekitar lebih 15 minit r. Then satu hari ni lebih setengah jam gak r aku tunggu sesorang dalam kereta depan rumah dia. Sesekali dia hantar sms kata tunggu kejap-kejap. Last-last nak almost sejam then dia sms plak suroh aku masok (tru sms jer tu). Rrupanya kat dalam tu dia tengah layan kekawan dia. Aku duduk tanpa dijemput dan dia still layan kekawan dia.

Aku tak mintak pun dilayan cam raja, diberi air etc tapi realitinya aku rasa sangat invinsible hari tu. Aku plak yang ttiba nak tegur and ramah ngan kekawan dia. Sehingga kawan dia balik aku still lagi tak wujud depan mata dia... Dude, u make me feel like a tunggul r...


The other kawan ni plak aku tak suka tunggu dia lama-lama sebab family dia buat aku cam tunggul. Aku tahu r yang dia tu anak orang kaya, rumah besar, ada title pangkat and Im no body r. Tapi each time aku jejak kaki masok rumah tu aku rasa cam aku akan diperhatikan cam aku ni jauh lebih hina dari orang gaji yang status hamba abdi jer. Aku senyum diaorang tak balas, aku tegur mereka tak layan and ada masa tu aku tolong parent dia buat task penting ni then ucapan terima kasih pun mereka tak pernah nak ucap...







Itu belum lagi masuk bab kawan-kawan yang janji nakkuar tapi kalau tak lengkap setengah jam or sejam tunggu then baru nampak batang hidung. Bila dah datang ngan muka tak bersalah bagi alasan: tak jumpa parking, belum mandi, baju basah, kucing sakit perut, tengok cinetron indon etc... What the fuck of reason is that?



























Kalau korang fikir aku sangat-sangat enjoyed menunggu korang yang sentiasa datang lambat then korang sangat-sangat salah. Korang seems tak hargai aku as kawan. Plus korang buat aku rasa cam tunggul tunggu sorang-sorang lama-lama. It feel sangat-sangat bodoh tau tak?




























Hari ni tadi aku kuar office 6.30. Sampai rumah 7 something. Datang rumah pun tak sempat makan just buat Maghrib the 7.20 cam tu dah turun ngan niat tak nak korang tunggu lama-lama. Then sampai before 8. Tapi after 9 baru korang sampai. Then korang nak kata kenapa aku datang awal sangat? Dude, bukan ke selama ni each time aku berjanji then aku akan datang setengah jam awal sebab aku tak suka orang tunggu kedatangan aku tapi korang plak each time berjanji memang tak sah kalu tak setengah jam or sejam lewat?












































Mode emo so apa yang aku tulis kali ni sangat tak guna akal yang rasional... Hmmmm