Showing posts with label Inception. Show all posts
Showing posts with label Inception. Show all posts

Sunday, May 11, 2014

Hutang & Teknologi

Soalan: What if jika dalam tengah bulan kereta suddenly meragam dan perlu duit untuk baiki, bill letrik dan air dah tertunggak beberapa bulan, boss kata lambat nak bayar gaji bulan tu, hutang itu ini lagi perlu dibayar dan masa kau tengah memikirkan masalah tu kat satu taman public ni tetiba kau perasan yang sebelah bangku kau duduk tu ada smartphone terbaru yang so sure mahal ditinggalkan di situ. Adakah

a) Kau biarkan benda alah tu di situ dan kau terus blah. Kau takut kalau-kalau ia hanya satu dirty trick di mana kalau kau ambik handphone tu suddenly tuannya datang dan tuduh kau mencuri, ugut nak lapor polis and lastly kau terpaksa bayar dia pulak. Paling tak pun kau imagine yang ada TV station yang nak buat prank candid camera. Naya je satu Malaysia tahu yang kau ni pencuri.

b) Kau terus mengangkat tangan dan bersyukur kepada tuhan sebab Dia faham keperluan kau masa tu. Lagipun dah lama kau usha handphone tu kat tenet cuma duit kau je tak membenarkan. Plus kau yakin ia adalah rezeki terpijak dan kau bukannya mencuri harta sesiapa pun. So ambik je ar.

c) Kau duduk dan tunggu sehingga someone call then kau jawab. Kau bagitahu ar owner tu kat mana handphone tu sekarang. Kau boleh imagine kalau kau berada di situasi dia: ada masalah duit dan kehilangan handphone pulak. Pasti kau nak orang yang jumpa handphone kau masa tu akan buat benda yang sama kau buat sekarang ni. But still terdetik gak dalam hati yang owner tu orang kaya dan tak ambik port setakat hilang sebijik handphone. Hmmm..

d) Tanpa banyak fikir kau terus ambik handphone tu, bukak cover belakang, cabut sim card then either kau masukkan sim card kau atau jual kat kedai untuk dapatkan duit. 

e) Kau ambik handphone tu dan terus buang kat dalam tong sampah. 


Jumaat lepas aku dengan happynya dah menyelesaikan hutang PTPTN aku. Betapa sekarang ni aku tak ada hutang dengan sesiapa lagi so aku boleh mati dengan aman ar konon ceritanya. Plus kalau sekarang ni kita masih ada susun lapis masyarakat macam kat zaman kegemilangan Melayu Melaka dulu then aku dah bebas dari layer paling bawah iaitu hamba berhutang dan dah jadi rakyat yang merdeka. Bila fikir-fikir balik zaman sekarang ni hampir semua orang terikat dengan hutang. Memanglah hawatan tinggi, gaji besar tapi hutang pun makin besar. Hutang pelajaran, hutang rumah, hutang kereta, hutang kahwin, hutang perabot, hutang barang kemas, hutang dengan kawan etc. Bak kata emak aku: makin banyak nasi makin banyak ar keraknya (walaupun kerak nasi ialah benda yang sangat rare sekarang ni but perumpamaan tu still valid ar). 


The not so great partnya pula, malam tadi aku kehilangan handphone aku. Dalam perjalanan aku nak pergi rumah mak cik aku, aku letak ia kat compartment belakang beg sandang dan aku lupa nak zip. So ia jatuh kat kawasan kampung je ar. Cumanya bila aku perasan, aku check sepanjang perjalanan memang tak akan jumpa ar dan bila aku call tak berjawab, the next time call terus hilang. Aku faham-faham je ar. Cuma part yang aku rasa pelik ialah pada reaksi aku yang terlalu pasif sangat. Aku tak marah or beremosi seperti biasa or berharap orang yang jumpa phone tu akan mati pucuk etc, sebaliknya reaksi aku just sekadar macam orang yang hilang berus gigi je. Hmmm..

Sedangkan kalau ikut sejarahnya ia adalah benda paling mahal (mahal standard aku ar) yang aku beli dengan duit aku sendiri secara tunai dan kurang sebulan je lagi umur Galaxy Note tu dua tahun di tangan aku. Mula-mulanya aku imagine yang smartphone yang cukup terkenal sebagai gadget fragile tu akan sama ada pecah skrin or rosak teruk bila dalam tempoh beberapa bulan terawal je bila aku own it sebab aku memang pengguna extreme ar. Handphone-handphone aku sebelum ni memang pendek umur dan calar balar ar. Setakat cium jalan or jatuh sana sini tu biasa sangat ar. Tapi untuk tempoh hampir dua tahun ni, smart phone tu totally tak bagi apa-apa masalah pada aku. 


Mungkin aku memang jenis yang ambik semua benda secara positively then reaksi aku nampak sangat pasif kot. Benda yang dah ditakdirkan bukan milik aku lagi so redha je lah. Lagipun dalam phone tu bukannya ada benda-benda yang orang boleh guna untuk scam aku ke apa. Aku tak simpan porn dalam tu or aku tak ada buat 3GP video aku masturbate ke or gambar aku bogel depan cermin ke apa. So aku tak perlu risau apa-apa pun kot. Dia hanya ada direct access ke e-mail dan social network aku je serta koleksi lukisan dan gambar-gambar aku je. Nothing else. Makanya aku berharap agar orang yang terjumpa handphone ni memang worth it laa. Harap dia memang mampu menggunakan handphone aku secara total ar.


Plus bila fikir-fikir balik aku memang tak nak married to technology sangat. Aku memang dah tak aktif di FACEBOOK, tak ada masa sangat di blog dan bila dah tak ada smartphone then no more Instagram dan no more addiction to technology. So nak beli another smartphone? Naa, aku tak ada duit. Or may be aku tak perlukan handphone lagi kot. Imagine lelaki yang hidup pada tahun 2014 yang tak ada handphone. Cool apa jadi hippies. Dan menjadikan harta paling mahal yang aku own sekarang ni ialah kamera aku yang harganya tak jauh beza sangat dengan cermin mata yang aku pakai sekarang ni.









Kau tak perlu takut kehilangan apa-apa sekiranya kau tak milikki apa-apa kan?






Dan tentang soalan kat atas tadi, pilihan aku ialah C. Aku terlalu baik untuk buat kerja jahat. Wakaka

Sunday, July 18, 2010

Inception

Last night layan INCEPTION (yap.. sekali lagi tabik spring bwat mr. Christopher Nolan sebab berjaya bwat filem yang membuatkan aku x henti2 berfikir start dari mula sampai abis filem tuh.. p/s: Berfikir bukan benda yang aku suka bwat. Hmmmm) . Secara keseluruhan cerita ini ialah tentang bagaimana mimpi mampu mempengaruhi realiti kehidupan kita.
Jangan kata yang ko x pernah alami mimpi yang beri effect besar pada hidup korang. Then ada suara jahat angkat tangan dan bagitau "Mimpi basah r yang paling best-ar effect lam hidup aku..!!!" dan dia pon ketawa besar gak. So aku kata balik r: yap, that salah satu contoh terbaek cam mana sorang lelaki leh termimpi dan mimpi tu secara automatiknya (keluar air) leh ubah tahap sorang tu dari kanak-kanak to tahap akil baligh. Coool isn it?

Tapi maksud aku laen lagi r. Maksud aku ialah effect mimpi yang leh bawak jadi cam idealogi untok dunia yang korang dah bangun. (hmmmm.. aku pon dah pening ngan ayat aku sendiri nih). Contoh cam aku pernah mimpi yang aku d suruh bwat pilihan either untok mati pada saat tu ngan dosa yang pernah aku bwat or terus hidop ngan kembali ke jalan yang benar.. Lama gak r aku berfikir dalam mimpi tuh dan pada saat aku beri jawapan (yang kedua) aku terus jer bangun. Cuak wei. Menanggis gak aku r masa tuh. Dan aku memang kembali ke jalan yang benar r (untok seketika before tersesat sekali lagi dan lagi dan lagi.. Hmmmm)

Ada gak mimpi waktu tengah bangun (mimpi ke klasifikasinya?) yang x ada penyelesaian sampai ari ni. Waktu tu masa nak revision untok STPM final. Tengah boring baca buku yang extra tebal suddenly terus muncol satu imej bergerak (cam tengok video r) aku tengah bwak motosikal ngan ada penumpang kat belakang. Masa tu tengah potong line jalan sebab ada bas berhenti kat depan then accident. Scent nya plak kat depan sekolah SMK TUN ABANG HJ OPENG. Then the next day (or a day after that) masa sejam before masok exam tengah dudok2 ngan kawan suddenly dengar bunyik DUMN kat luar sekolah. X ambik port r tapi kedian ada kawan share info. Rrupanya bunyi tadi ada accident depan pintu gate utama sekolah. Ada motocyclist bawak penumpang potong line sebab ada bus park tepi jalan dan accident. FREAK. Since that day aku rasa aku ni ada supernormal psikik power.. wakaka.. Poyo jer statement..



X peduli r what ever experience aku ngan mimpi aku tapi 1 perkara ni musti korang pernah fikir or alami gak (or aku sorang je sebenarnya mengalami benda ni). Statement based on filem INCEPTION last night. Pasal aku bukan jenis orang yang leh sedar bahawa aku sedang bermimpi (pernah ker korang tengah bermimpi dan korang realize yang korang sebenarnya tengah tido dan bermimpi?) then kadang kala aku terbawak2 dan keliru which one adalah real kenangan or which one is reality. Duh... susah aku nak terang. Pendek kata korang kena gak gi layan filem INCEPTION ni. 





Pasal ada part tu isteri main character (bini  Leonardo ni r) rasa realiti ni sebenarnya adalah mimpi. Dan sebaliknya mimpi adalah sebenar2nya realiti. Hmmmm..