Monday, August 15, 2011

Not Such A Good Question

Aku ada tabiat suka bercakap or bertindak tanpa berfikir panjang (or tanpa berfikir langsong). Positive sidenya ia menjadikan aku mudah mesra dengan sesiapa sahaja yang aku baru jumpa (mostlynya yang ada 'kimia' ar). Sehingga most of the time orang akan tanya "Aj, ko dah kenal lama dengan dia ker?" buat aku jawab "Tak ar. Baru jumpa 5 minit lepas je". Tapi bad sidenya plak: ia banyak menguris hati orang lain. Hmmm..


Last week ni aku ada attend satu sesi interview ni lah. So as usual aku berkenalan dengan mesra most of them : interviewee yang pertama kali aku jumpa. Ada yang tanya aku sama ada aku sama sekolah dengan dia tu ker  or satu kampung or what ever reason ke sebab melalui cara percakapkan kami cam bukan main cam dah lama kenal. Naa, baru jumpa. 

Sehinggalah seorang interviewee yang terakhir ni datang. Aku kenal adik beradik dan keluarga dia ar. Abang dan kakak dia senior aku kat sekolah dulu. Even adik dia junior aku plak. Cuma dia sahaja yang aku x sempat kenal. So it seems not such a real big deal ar kan. So start ar cakap-cakap sehingga aku realize yang muka dia berubah sedikit.

DAMN. Aku baru jer ungkit statement tentang arwah kakak dia yang meninggal beberapa tahun lepas sehari before raya akibat leukimia. So aku kena berhati-hati kuarkan next question or next statement.

Maka dalam otak aku terfikir apa soalan yang perlu aku keluarkan untuk memulakan bicara tanpa menyingung perasaan dia. Antara soalan yang keluar dalam otak aku cam:

a) Berapa umor adik kau yang .... Naa waktu tu emak dia meninggal selepas melahirkan baby tu.
b) Cam mana kehidupan ngan ibu tiri? Naa, takkan nak tanya tentang isteri baru bapak dia plak
c) Kau ada adik tiri kelahiran ibu baru kau tak? Naa, terlalu sensitif
d) Ibu baru or ibu lama. Which one is better? Naa, terlalu kurang ajar












Sehingga last-last aku paling kurang bercakap dengan dia sebab semua soalan yang timbul dalam otak aku berakhir dengan: what if soalan tu boleh menyinggung perasaan dia. Cukuplah aku pernah ada krisis dengan sibling dia yang lain. Hmmm..





















Tanda-tanda aku semakin matang: aku start guna otak dalam kepala untuk berfikir.

No comments: