Saturday, June 22, 2013

Jerebu 1997

Aku masih ingat lagi waktu tu. Aku belajar darjah 6 di SRK Santubong. Jerebu waktu tu sangat teruk. Aku ngan abang aku naik motosikal round-round kampung memang nampak puteh jer. Pemandangan kurang 2 meter. Macam feel hujan lebat di Tanah Tinggi Genting. Yap, masa aku gi Genting tu kebetulan hujan lebat.  (part tak best mestilah semua game luar tak dapat main) Semuanya putih sehingga last-last kerajaan isytiharkan cuti darurat. Hmmm..


Cuti darurat tu diisytiharkan tepat-tepat lepas tamat cuti pertengahan tahun. Budak-budak biasa happy sebab cuti sekolah (seminggu or dua tu aku tak ingat) yang baru habis then sambung cuti tambahan selama seminggu. Aku lak happy sebab aku tak sempat bercuti untuk sepanjang cuti sekolah tu so kiranya cuti darurat tu memang khas untuk aku je lah. Sebab aku tak bercuti ialah sebab aku join kursus motivasi dan persediaan UPSR di MRSM Kuching.

Kursus tu dianjurkan untuk pelajar-pelajar yang bakal menghadapi ujian UPSR tapi hanya beberapa orang wakil dari sekolah-sekolah tertentu di bandaraya Kuching je yang leh join. Sekolah aku hantar 8 orang wakil. Dan aku mostly hampir tak tercalon untuk pergi.



Aku pindah ke sekolah tu darjah 5. Aku bukan budak yang bijak sangat. Sepanjang darjah 5 aku hanya dapat nombor 7 untuk kedua-dua semester. Even semester pertama darjah 6 pun aku still dapat nombor 7. Plus aku dont mix well sangat ngan bebudak kelas aku. Ada orang kata aku ni budak bandar yang pindah kampung sehingga ada masa aku tak paham apa mereka cakap. Memang ar aku cakap dialek Melayu Sarawak yang sama tapi banyak istilah-istilah yang lebih dark dan pekat tu memang first time dengar yang parents aku sendiri pun tak tuturkan di rumah. And among cikgu-cikgu pun aku tak popular.

So satu hari tu beberapa orang cikgu darjah 6 ni masuk kelas dan pilih 8 orang pelajar untuk wakil sekolah ke kursus tu. Kalau ikut rasionalnya aku selalu nombor 7 dalam kelas then mesti automaticnya akan terpilih tapi tak. So sorang cikgu ni bersuara dan suggest nama aku. Reaksi yang berlaku: Cikgu-cikgu tu debat kecik-kecik among mereka depan kelas. Most cikgu kata aku ni tak nampak potensi besar pada result UPSR sekolah but still cikgu tu pertahankan aku sehingga lastly cikgu besar separa terpaksa masukkan aku dalam list yang akan pergi kursus tu.








Btw cikgu tu namanya Cikgu Siah. Dia totally macam Fran Drescher dalam The Nanny laa. Dengan rambut kembang, baju ketat yang menampakkan susuk badan, heel yang setiap kali jalan pasti akan bunyi, make up, minyak wangi. Dan dia ajar kami math darjah 6. Seriusly aku bukan kaki math sebelum tu tapi bila dia ajar then aku jadi sangat suka math. Hasilnya math aku lepas dia ajar mesti either 100% or satu dua soalan je salah. 









Bila result UPSR keluar, aku gi sekolah, tak ada sorang cikgu pun percaya yang pada result aku. Aku antara terbaik sekolah dengan result 4A 1B sehingga guru besar pergi rumah aku lagi.










Apa yang aku nak share hari ini ialah: Walau betapa satu dunia menentang engkau dan kata kau tak ada apa-apa kelebihan or kau hanya menyusahkan, sampah or etc sekalipun then betapa bestnya kalau ada seorang yang kata sebaliknya dan mempertahankan kau. Hmmm..






Sekalipun orang macam tu belum datang dalam hidup kau then why not buat untuk orang lain dulu..

Tuesday, June 18, 2013

Mulut Berbuih

Kalau korang fikir post ini berkaitan tentang seorang menteri tu yang recently bila dapat portfolio tertentu tu tetiba banyak keluar statement totally macam lawak tahap tak sesuai standard menteri, then korang salah. Tapi post ni memang inspired dari special ability dia ar iaitu: Mulot berbuih.


Bila setiap kali orang cakap tentang mulut berbuih then otak aku mesti akan buat flash back pada tahun 1994. Waktu tu aku masih lagi di SRB St Anne, Sarikei dalam darjah 3 Anggerik. Cikgu kelas dan cikgu ajar BM kami masa tu ialah cikgu Awang. Aku tak ingat nama penuh dia tapi so sure aku tak akan pernah lupakan dia sampai bila-bila. Dengan stail rambut, baju vintage dan cermin mata tu semua. Sebab apa? Bukan sebab muka dia macam Aaron Aziz ke apa tapi sebab setiap kali dia bercakap then akan muncul buih-buih kecil yang memutih di tepi bibir dia.

Setiap kali dia mengajar then dia akan bercakap penuh semangat. Mungkin sebab dia tengok orang fokus sangat pada dia kot. Dan aku pulak jenis yang mudah hilang fokus bila ada sesuatu yang mengganggu. So setiap kali buih putih macam buih teh tarik tu mnncul di tepi bibir dia then fokus aku hanya benda alah tu jer. Aku tak ingat pun apa yang aku belajar. Aku tak nak ar salahkan dia tapi sepanjang tahun tu kedudukkan aku almost nak mencapai nombor-nombor terakhir kelas. Secara logiknya tak kan ar kelas dia buat aku hancus kelas-kelas lain gak kan? Sedangkan cikgu lain tak pulak ada ability mengeluarkan buih macam cikgu Awang tu.. Wakaka..












Andai kata korang pernah diajar oleh cikgu yang sama di sekolah yang sama or korang kenal dia as sedara or jiran or kawan FB, please sampaikan salam maaf aku untuk dia yaa..












Or korang kenal menteri tu sama ada as kawan bekas sekolah, sedara or jiran or kawan FB dia ke then please kata kat dia "Tak semua menteri nampak lebih cool bila banyak cakap...!!"

Saturday, June 15, 2013

Doubt A Book Review

Kalau korang nak tahu, aku ialah seorang lelaki yang berhati kulus, kudus, mulus (ada makna ke frasa tu semua?). Buktinya: Aku tak mampu nak tengok cerita kekejaman manusia waras terhadap manusia lain seperti dalam Saw, Hostel etc. Pernah satu hari kekawan aku perangkap bawak aku gi wayang yang tajuknya totally sangat aman damai tapi once lagak kejam tu bermula.., aku terus berpaling ke arah seat belakang sehingga cerita tu habis. Hmmm...


Apa novel tempatan yang paling best bagi korang..? Please jangan kata 'Sebenarnya Saya Isteri dia' or 'Suami Aku Ustaz' ialah pilihan korang. Dari tajuk je dah tahu yang cerita tu gila-gila mengarut. p/s: Sorry, aku tak layan novel-novel cintan cintun macam tu lagi yaa. 

Minggu ni tadi aku dah meletekkan satu novel baru sebagai novel tempatan dan tak salah aku katakan kalau ia adalah novel terbaik yang pernah aku baca. Novel yang aku maksudkan ialah Doubt oleh Bissme S. Sebenarnya ia bukanlah novel sebaliknya antologi 45 buah cerita pendek. Dan buku ni sangat kecik dan nipis tapi effectnya sangat besar bagak.



...


Korang percaya pada penamat happy ending? Atau korang lahir dan membesar dalam persekitaran orang baik-baik? Setiap cerita ni berakhir dengan penamat happy ending tapi bukan dari perspektif yang kau mampu fikirkan. Dan membaca buku ni akan membuatkan kau mampu mempersoalkan sisi lain yang ada pada orang-orang baik disekitar kau. Buku ni sangat kejam. Ia sangat gila tapi cukup pasti ia mengghairahkan.

Macam mana aku nak gambarkan tentang buku ni ek? Kau selalu menonton drama Cerekarama di TV atau filem-filem Melayu di pawagam? Then buku ni totally tak akan menggambarkan 1 peratus pun tentang buku ni. Buku ni bergerak di luar norma yang normal. Ia tentang seorang ibu yang sangat benci dengan anaknya sendiri sehingga dia sanggup tatookan tangan anaknya since dari kecil lagi, tentang seorang pencinta yang sanggup upah orang bunuh anak si kekasih semata-mata mahu hidup berdua, tentang adik beradik kembar yang sanggup have a sex bersama semata-mata untuk duit, tentang lelaki yang sanggup bersenggama dengan mayat untuk membuktikan rasa cintanya dan etc. 

Still aku tak dapat nak gambarkan sedikitpun tentang cerita ni. Ia ditulis dalam Bahasa Inggeris yang cukup mudah, sekadar kurang 5 muka surat tapi penggunaan ayatnya sangat detail, kejam, gila, berahi etc dan ia menghasilkan impak gramatis.









Aku baca buku ni di tempat yang ramai khalayak lalu lalang. Setiap kali aku tamat satu cerpen then aku toleh kiri-kanan dan aku perhatikan mereka semua. Sebab watak dalam cerita ni could be anyone. Walaupun cerita dalam buku ni terlalu gila tapi ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Sebab semua orang ada kegilaan dalam diri tapi ia bergantung kepada sejauh mana kita nak jayakan kegilaan tu or just simpan kemas-kemas dalam hati je. Dan mereka-mereka dalam buku ni merealisasikan kegilaan mereka dengan gila sekali. 










Aku pun ada kegilaan yang aku boleh relate dengan cerita ni cuma aku tak nak share sebab nanti kau akan kata aku gila pulak. Btw buku ni sememangnya mesti dibaca dan dimilikki. Cuma nasihat aku pada orang yang berjiwa lemah, jangan terbawak-bawak sebab kau memang ada kebarangkalian untuk mencuba. Hmmm..