Friday, January 30, 2009

Made by mistake

Ada 1 masa 2 aku gi kenduri kawen salah sorg kazen. Agak terkezot bila dpt tau yg dia rrupanya kahwin atas dasar pilihan keluarga. Dia x kenal sangat pon siapa yg dia bakal kahwin 2. Aku rasa cam dia x bebas untok bwat kputusan sendiri. Ada 1 mutiara kata dari sorang cendiakawan barat (yg aku x ingat nama dia) bagitau: Kebebasan ialah apabila seseorang boleh membuat keputusan untok memilih sesuatu yg salah

Aku selalu berdiri dgn prinsip ‘HIDUP ADALAH TTG PILIHAN’. Dan ada sorg lagi cendiakawan Barat (yg pon aku x kuasa nak ingat nama dia) bkata: lelaki ialah makhluk yg cukop pandai bwat prinsip dan cukop selalu melanggar prinsip yg dbwat sendiri. So stiap pilihan yg aku ambik (yg aku rasa amat betol bg aku) berakher ngan sebaliknya. Aku x sedar sejak bila tp cukop pasti aku dah bwat benda ni lama lagi.

Aku x sepatotnya amik course safety n health ni. Aku spatotnya amik something yg leh mencabar kreativiti aku (bak kata Uda). Aku amik ni pasal aku beranggapan aku jenis more to technical. Tp bidang ni penoh ngan dokumentasi, report dan report.

Aku x sepatotnya amik course linguistic dulu. Aku sepatotnya amik something such masscom, graphic, art etc. Aku amik ni pasal aku nak lari dari rumah dan cari kehidopan baru yg jaoh dari bayangan hitam lepas. Last2 aku sedar bidang ni terlalu banyak teori dan x dpt adapt ngan kehidopan.

Aku x sepatotnya amik form 6 dulu. Aku sepatotnya teros amik course graphic kat kolej swasta 2. Tp aku amik ni pasal aku x nak kerja. Last2 aku bazirkan 2 tahon x bwat apa2. Aku datang ngan rasa marah dan benci dan aku keluar ngan rasa yg sama.

Aku x sepatotnya amik aliran sastera masa sekolah dulu. Aku sepatotnya amik tawaran 1 sekolah aliran sains dulu pasal result aku cukop bagos masa PMR. Tp aku still kat sekolah 2 pasal aku rasa aku dah jumpa kawan terbaek yg boleh sehidop semati bwat kerja gila2. Last2 aku kena tikam dr belakang, pelajaran aku tungang langang dan aku mulai membenci.

So kesimpulannya apa yg boleh kita belajar hari ni (slain dari sikap aku yg suka mengeluh): AKU X ADA CITA-CITA. Mmg tipu r kalu aku kata aku x ada cita-cita tp kalu kerja kat kedai buku, kedai cd, kedai barang antic, mc d 2 leh kira as cita2 gak ker? Dan sekali lagi ada sorg cendiakawan Barat (yg haram jadah aku x tau nama dia) bagitau: manusia yg x merancang masa depan ialah manusia yg merancang kegagalan. So atas semua kesalahan yg aku bwat sepanjang apa yg brlaku sebelom ni bukan berlaku sbb tersalah bwat pilihan tp pasal aku x ada garis panduan yg aku leh jadi petunjok arah mana aku patot pergi aka aku x ada cita2. So aku perlu tanam 1 cita2 b4 terlambat. b4 aku bwat pilihan yg salah lagi pd masa dpan. Then dgn tentuan tuhan, InsyaAllah kita akan berjaya. Tamat

Dan akhir kata sorang cendiakawan yg bernama David Frost (tau r nama dia) berkata: Don’t aim for success. If u want it, just do what u love and believe in and it will come naturally. Ayat giler punyer cantik tp then ttiba ada masalah baru plak muncul: apa yg aku suka bwat? Duh kalu ada then aku x yakin r. Boleh plak..








Dan x lupa mak jah (jiran enche Isyraf) pon ada kata: bwat yg terbaek dlm apa jua nanti akan ada sinar. Huuu… baek betol r mak jah ni. Siyap leh bagi mutiara kata lg.. slamat x bagi mutiara naga skali...
Lupa plak ttg kazen aku yg aku bagitau awal2 tadi. Skarang dia sangat2 happi ngan pasangan dia. skarang dah ada sorg anak dan sorg dlm kandungan. Duh..!!

Monday, January 26, 2009

Roots & Foods

Semalam adalah 1 hari yg cukop2 panjang dan meletihkan. Bangon awal2 then ngan parents gi amik aunt n cousin b4 gi Lundu pasal ada family kawen. Perjalanan yg agak jaoh dan meletihkan. Dan bayangkan dlm 1 jam 30 minit, aku hanya boleh bwak kereta ngan pemanduan x boleh lebeh dari 80km/jam walupon x ada kereta d hadapan, belakang, kiri or kanan pasal parents n aunt aku akan start bising dan membebel. Duh..!!

Lundu ialah tmpat asal nenek (emak sebelah bapak aku). Bahagian keluarga yg ‘cukop2 asing’ bagi aku. Bila aku kata ‘cukop2 asing’ then maknanya aku baru jejak kami d rumah family tu hanya 2 kali sepanjang aku umor 24 tahon ni. Asing kan? So hari ni banyak r jumpa aunt2 & uncle2 kazen bapak yg langsong x pernah aku tau kewujudan diaorg. Even lepas kenduri kawen gi dari rumah ke rumah sadara mara & cakap2 dan cakap2 lagi.

Ada r 1 bab ni bwat aku makin bingong ttg family tree yg cabang d atas yg semakin rumit. Datok kepada nenek aku (emak bapak aku r) berasal dari keluarga di raja d bahagian sumatera yg atas diaorg lg ada kawen ngan sorang minah saleh. So maknanya aku ni ada darah orang puteh r.. wakaka…

Balik jer aku teros sedaya upaya bawak laju walopun terkantoi dan akibatnya telingga jadi panas dengar bebelan parents n aunt aku. Tp aku still perlu balik ngan segera psl jam 4 ada janji nak keluar makan2 ngan kkawan. Hantar aunt aku kat kampong Semarang then balik rumah. Mandi, tukar baju & tengok jam dah 4.30 pm. Duh.., nak kena amik Ijam kat Senari plak..!! dari 3 penjuru dunia aku bawak kereta tanpa henti..

Dah amik satu2 kawan jam dah masok jam 6pm. Sori r bebanyak. Badan sangat letih dan kepala sangat pusing. Akhir2 ni kepala asyik pusing. Fikir2 balik dlm tempoh beberapa hari ni aku dah makan banyak benda yg aku masok dlm list x leh makan. Ari tu makan steamboat yg penoh ngan seafoods, then kat rumah makan udang ngan sup daging, then mc D: French fries, bubor ayam, Sunday, then kfc: cheesy wedges & fries, kenduri: ayam, daging, then ngan kkawan ni plak makan ayam penyek. Duh… patot r pening makin jadi. Kolestrol banyak dah r..

Ari ni tadi jalan2 then biasa r kongsi banyak benda2 baru. Cakap2 ttg banyak gak r perubahan. Pengalaman kerja. Pengalaman kembali belajar (aku r). dan ada sorang yg still setia dudok d rumah. Dan as usual pasti ada benda yg bwat aku ketawa besar pasal biasa r ada isu umpatan yg d rahsiakan.

Tp at the end of the night ttiba keluar issue ttg usia 24 tahon dan terbongkar r yg ari ni adalah bestday Ijam dan beberapa hari b4 bestday aku. So Ramlah yg dah kerja dan bergaji paling besar antara kami belanja r kek coklat n sambot kat Waterfront dlm kesejokan malam.. makan dan makan lagi… Duh..!!




btw thanks Ramlah 4 the cake n ayam penyek…!!!

Saturday, January 24, 2009

The Last Supper

Belakang dari kiri: Syikin, Inna, Romi, Man, Roland, Minor, Fendi, Charles, Aaron & Felix.
Dudok dari kiri: Haji Othman (pensyarah minggu ni), Bob (penghulu) & Khalik (penolong)
Yang x ada: Def, Marvin, Alistair & Aku. Wei mana aku? Amik gambar ker? X r. Aku malas nak datang kelas ni…!!


Once again tajok aku x ada kaitan ngan apa yg aku nak tulis kali ni. Pasal ia bukan ttg supper pasal ia still masih dinner. Malam tadi bbudak kelas kamiorg rancang keluar makan2 pasal cuma tinggal skitar 3 minggu jer lagi b4 tamat kelas ni. Cam x pcaya 4 bulan dah nak berakher. Dan dlm masa yg sama gak kami bwat dinner ni ialah pasal elaun dah masok. So apa lagi, kami kluar r makan ramai2 kat sebuah kedai steamboat ni. Diaorg terutama Bob bukan maen pulon habis2 r. Tp cuma 11 org yg dtg malam tadi(tmasok adik Bob dan kawan Syikin). Yg x datang ada alasan balik cuti tahon baru Cina, family business, dan jugak yg x ada apa2 sbb.

Budak kelas aku ni perangai macam2. Tp baek2 semuanya. 4 bulan sangat singkat untok kenal ngan lebeh dekat. Dan ngan sikap aku yg DINGGIN, UNFRIENDLY, MOODY x tentu pasal bwat diaorg makin susah nak rapat ngan aku. Tp still x ada r yg jadi musoh. Still tahap alias r. Even boleh bwat lawak2, sakat2 n berjenaka lagi stiap masa.

So x lama lagi tamat r episode pelajar INSEP SAFETY & HEALTH OFFICER di PPKS/ ICATS bagi sesi 2008/2009.

Huu.. aku dah ngantok. Pasal perot ni dah masok beberapa ekor udang, sotong, bbola ikan, daging, ayam, ice cream dll.. duhh…!!




Wei aku lupa nak amik gambar lg r masa dinner tadi.. kamera yg x berfungsi . Sekali lagi (ya…. Razy, next time aku akan gantong kamera 2 kat leher aku r)