Wednesday, December 8, 2010

Robot

Aku ialah seorang lelaki yang berdiri pada prinsip: peraturan ialah something yang dicipta oleh manusia untuk dilanggar either oleh manusia lain or diri dia sendiri. So aku akan sentiasa guna excuse tu setiap kali aku langgar mana-mana peraturan. Realitinya it true what. Ia sama cam burung yang dilahirkan bukan untuk dijadikan hiasan dalam sangkar. Ia ada sayap dan ia perlu terbang melihat dunia seluas yang mungkin. Dan bukan hanya hidup, makan dan mati hanya dalam sangkar sambil diperhati oleh orang ramai then hilang pengertian yang perlu dijalani oleh burung-burung lain. Hmmm..


Hari ni our first OJT aka persediaan tahap awal before kami boleh dibenarkan bebas bersendirian jawab soalan dari customer. Each one of 13 of us ditetapkan bersama seorang MENTOR. Aku diletakan under a young CSR name PIJAN. Dia boleh dikatakan as satu kepala gak r ngan aku. Biasa r orang muda-muda yang kuat memberontak dan akan langgar setiap peraturan. Basic peraturan untok today ialah: no talk between mentor and mentee. So what else can you expect untuk diam dan buat donno pada someone yang duduk disebelah kita untuk masa satu hari? Naaa..

Kami bercakap, make fun about certain customer tertentu yang perangai cam lawak, share some info, tukar maklumat etc. Then bila kena tegur so baik sekejap then cakap-cakap lagi. So kedian kena tegur lagi so kami baik sekejap dan kembali seperti sediakala. Bila difikir-fikir balik kami bukannya talk nonsensely about crabby things pun. And make things SUCKS bila didapati either one of us tersenyum pun terus kena tegur gak. Wooow.. Peraturan kerja mana yang tak membenarkan pekerjanya supaya tak boleh senyum nih? Kerja kat Palestine dibawah cengkaman Israel ka?

Realitinya banyak gak suara-suara kasar aku dengar dari pekerja-pekerja sedia ada. Tapi suara-suara kasar tu tak dibawa jauh sebab mereka hanya pekerja bawahan jer. Peraturan yang extra ketat cam: panggilan tak boleh ada fatal, tak boleh bercakap dalam ruang kerja, tak boleh ada cuti, tak boleh pergi toilet lebih masa, masa makan sekejap, masa sembahyang sekejap, tak boleh itu, tak boleh ini.. Dude.., it seems like the management nak jadikan pekerja manusia ni jadi cam robot dah..


Memang r matlamat utamanya nak memastikan kualiti kerja yang jauh lebih sempurna tapi masalahnya manusia ni tak ada seorang pun yang sempurna. As aku kata manusia ni bukan robot yang tak akan buat salah selagi dah diprogram untuk tak buat salah.









And Im not perfect to and I dont want to be perfect. Plus Im enjoy making a mistake so dont ever-ever try to make me stop from doing it. By doing mistake make me learn better about it...
















Mungkin disiplin mampu menjadikan manusia lebih terlatih tapi aku lebih percaya yang persekitaran yang tenang dan mengembirakan jauh lebih berjaya membentuk kejayaan berbanding persekitaran yang tegang dan penuh tekanan dan rasa marah serta benci... Hmmm..




















I do believe that I will not stay long in this organisation. Jika that organisation cannot change then aku yang akan mengalah. Yang pasti ia bukan pekerjaan pertama yang aku dah pilih untuk berhenti r kan? Hmmm

Monday, December 6, 2010

Not So Good Role Model

Girls yang kat luar sana yang sedang membaca blog aku, do you still remember pada usia korang 20 tahun dan korang sedang dilamun cinta sakan-sakan sehingga korang sangat percaya bahawa that guy yang sedang couple with korang masa tu ialah cinta sejati korang sehingga korang sanggup lawan kata sesapa sahaja include parents korang semata-mata korang tak nak berpisah ngan true love korang tu?


Tapi as time goes by korang mulai sedar yang there are no such thing as CINTA SEJATI and that guy korang sakan-sakan adore tu pulak just a budak hingusan yang tak pernah faham erti cinta sebaliknya hanya anggap korang just as a piece of meat jer dan betapa bodoh korang sanggup plak jadi anak durhaka lawan cakap parents korang semata-mata sebab that boy jer.. Hmmm...

Tapi masa dah berlalu, korang tak boleh pun undur balik masa. Cuma persoalan sekarang ialah what if kalu korang jumpa other girl yang berusia 20 tahun yang punya pemikiran yang sama cetek dan penuh fantasi happily ever after tentang CINTA dan LELAKI? Adakah korang akan tegur or bagi nasihat and the end of the day reaksinya tetap sama cam korang iaitu melawan dan cuba mempertahankan 'CINTA SUCI'nya itu atau korang pilih untuk biarkan sahaja dia supaya belajar dari pengalaman?

Cuma aku nak ingatkan korang yang mungkin dia tak akan bernasib baik macam apa yang korang alami. What if dia 'TERMENGANDUNG' and 'TERHAVE A BABY' dan baby dia akan jadi sebahagian dari baby-baby malang yang hilang tangan kat tepi longkang sebab dimakan oleh anjing jalanan. What if that 20 years old girl ialah adik perempuan korang? Anak perempuan korang? etc.









Last Saturday night aku keluar jalan-jalan ngan my 20 years old cousin. Dia sama sahaja seperti perempuan-perempuan seusia dia. Sedang bergaduh dengan parents sebab mereka tak benarkan hubungan dia dan kekasih hatinya. So sepanjang hari tu aku just jadi pendengar dan ada masa aku cuba cakap some nasihat tapi sedaya upaya untok menegur dia secara terang-terangan. Hei there are no such teens yang suka mendengar bebelan r rite?

Dalam usia semuda tu aku paham yang mereka tak suka dikata yang tindakan mereka salah, mereka tak suka dibebel dan mereka tak suka orang tua sebab tak pernah faham perasaan mereka. Tapi realitinya orang-orang tua sangat tahu sebab mereka pun pernah muda dan pernah buat kesalahan yang sama cuma mereka tak tahu cam mana nak handle teens in that age. Hmmmm...




Realitinya aku sangat sayang that cousin sebab aku anggap dia as an adik. I dont want her to make a  big mistake. Tapi someone tak akan dewasa selagi dia tak pernah jatuh or buat salah and learn from it isn it?

Dan disebabkan usia kami hanya berbeza 5-6 tahun plus aku punya ayat-ayat power untok influnce otak quite a bit mentah dia so dia terima almost setiap cadangan aku. Aku tak menghalang hubungan dia cuma aku nak pastikan dia bukan something yang 'murah' dipandangan budak lelaki tu jer...

















Cuma most of the time aku akan share few shit thing I did in the past dan a day after that baru aku sedar yang aku bercerita to much with a 20 years old girl and that not a good things.






















Betapa aku bukan role model yang baik..

Wednesday, December 1, 2010

Iman

Aku yakin aku bukan lahir hanya secara kebetulan.
Dan aku yakin bahawa tuhan punya perancangan khas untuk aku.







































Bukankah Iman ialah menyerahkan sepenuh kepercayaan kepada-Nya....





































Cuma aku tak dapat berpaling dari melihat dia.