Showing posts with label Plushie Kuching. Show all posts
Showing posts with label Plushie Kuching. Show all posts

Monday, March 28, 2016

Projek Plushie oleh Aj Abdullah Part 3: The Plushie

Kau ada masalah setiap kali nak memilih hadiah untuk yang tersayang? Kau nak bagi anak patung tapi mostly semua toys yang ada di pasaran sekarang ni terlalu mainstream sedangkan kau nak sesuatu yang totally bertentangan. Kau nak sesuatu yang punya ciri-ciri personal dari kau khas untuk si dia yang tersayang tu. Kalau boleh kau nak tetapkan sendiri apa yang perlu ada pada hadiah tu sehinga ke sekecil-kecil detail. Tahniah kerana anda sedang berada di page yang tepat kerana aku akan cuba untuk menyelesaikan masalah korang tu. 


Projek Plushie oleh Aj Abdullah aku ni ada 2 produk utama: Plushie Kosong & The Plushie. The Plushie ni pendek katanya plushie ar. Panjang katanya pulak ialah

1. Kau create design plushie yang kau nak. Kau boleh lukis atas kertas then scan, lukis atas screen smartphone, kau ada gambar plushie yang kau jumpa kat internet or paling tak pun kau bagitahu aku apa yang ada dalam otak kau kat aku.
2. Kita bincang itu ini, apa yang dapat dan tak dapat dibuat dan akhir sekali kita sepakat.
3. Then kau bayar aku.
4. Aku jahit plushie seperti mana yang kau nak and lastly
5. Aku pos kat kau dan kau akan milikki The Plushie yang hanya ada satu-satu di dunia ni.


Q&A
1. Q: Dari sekecil sehingga ke sebesar mana saiz yang aku boleh demand?
Ia terpulang kepada kau. Yap, customer always right kan tapi jangan ar demand yang melampau-lampau sangat. Kau nak plushie saiz sebenar Ant-Man or Groot memang nak kena pelempang ar kan? Contoh macam gambar bawah ni kira kecil yang boleh diterima lagi ar. 


2. Q: Macam mana pula dengan standard price for the standard sizenya?
Harga bergantung kepada saiz dan complicated designnya. Tapi aku letakkan perbandingan untuk plushie saiz dibawah dengan harga RM30. Tapi sekali lagi semuanya bergantung pada saiz dan serumit mana design yang kau nak tu.


3. Q: Aku ada satu idea ni tapi aku tak pandai melukis so macam mana eh?
Kau just bagitahu aku apa kriteria or ciri-ciri yang kau nak. Kalau kau jumpa kombinasi gambar-gambar di internet yang boleh mengambarkan apa yang kau nak pun lebih baik. Contoh macam dalam gambar dibawah ni.


Dan hasil akhirnya seperti di bawah:




4. Q: Kalau plushie aku tu tak berbentuk manusia or binatang boleh tak?
Kenapa tidak. Aku sukakan cabaran. Kalau kau nak buat plushie pizza ke, jam ke etc aku on je. Kalau aku tak dapat buat then awal-awal lagi aku akan bagitahu kau.


5. Q: Anak aku yang umur 3 tahun tu baru pandai melukis dan dia lukis muka aku. Walaupun rupa aku dalam lukisan tu macam lelaki cacat yang dilanggar lori tapi ia sangat sweet. Boleh tak kalau kau realisasikan lukisan tu?
Ya, of coz la boleh sebab sejujurnya ia adalah antara inspirasi awal yang membawa kepada Projek Plushie oleh Aj Abdullah ni dulu.


6. Q: Aku ada simpan baju baby anak aku dulu. Boleh tak kau buat plushie baby ikut saiz baju anak aku tu.
Bak kata Ipin ‘Boleh-boleh-boleh’


7. Q: Aku ada jumpa satu gambar plushie ccantik kat internet ni. Kau boleh tolong buatkan tak?
Kalau boleh aku akan buat tapi kalau tak boleh then kita bincang untuk alter sana sini sampai boleh. Tapi kalau memang tak boleh tu, aku memang akan cakap awal-awal lagi ar.


8. Sample lain?
Kau suka kucing dan ada kucing belang-belang & kau minat character Puss in Boot dalam karya klasik. So kau nak mix semuanya so terhasillah imej di bawah:






So jadilah antara yang terawal untuk dapatkan the plushie korang tu dengan:



e-mail: projeckplushie@yahoo.com
Sms/Whatapps: 014-8865161
Facebook/ FB Messanger: Projek Plushie oleh Aj Abdullah
Instagram: projekplushie






Perhatian
Plushie yang dihasilkan oleh Projek Plushie oleh Aj Abdullah ni ialah produk handmade hampir sepenuhnya a.k.a ianya bukan buatan kilang dari China. Makanya ia sangat fragile, jahitannya takkan selamanya kemas, gamnya ada yang akan mudah tertanggal or in other wordnya ia tak sempurna. Sama macam manusia, tak kesempurnaan itulah yang menjadikan setiap seorang kita special ar kan (ayat poyo). Dan untuk sesesiapa yang dah pernah beli benda handmade then korang tahu yang setiap satu karya tu istimewa sebab ada raasa connection between you and si pembuat. Rahsianya? Ia dihasilkan dengan penuh kasih sayang (aaaa~~.., so poyo punya ayat)

Projek Plushie oleh Aj Abdullah: Part 2 Plushie 'Kosong'

Korang pernah terfikir tak yang mostly anak patung hari ni tak benar-benar berfungsi sangat. Balak beli teddy bear saiz gergasi bagi kat awek, awek peluk happy, ambik lebih 1000 selfie bersama then upload kat Instagram, bawa balik rumah letak atas katil then start main phone tanpa henti. Parents beli anak patung, mainan itu ini bagi kat anak, anak happy tapi tak sampai 5 minit then dah kembali bermain dengan tablet. Mungkin sebab teddy bear, anak patung or mana-mana permainan hari ni dah terlalu mainstream, banyak sangat melambak kat pasaran, senang didapati, murah dibeli, (plus imaginasi manusia dah terkikis oleh teknologi) sekaligus menjawab soalan kenapa ia tak dihargai sangat. So there come Plushie 'Kosong'.



There a wisdom word kata there are no two men alike or translate BMnya tak ada dua manusia yang secara fizikalnya sama. Tapi masalahnya semua teddy bear mukanya mostly sebijik je. Korang google je word teddy bear then kau pasti setuju kata-kata aku tadi. Barbie jangan cakap lagi ar. Dari zaman 50-an sampai sekarang memang sama je. Dah macam mangsa pembedahan plastic kat Korea pulak. Ia tak ada ciri-ciri special yang mampu membezakan patung A dengan patung B,C,D sampai Z langsung. So there come an idea of Plushie 'Kosong'.


Q&A:
1. Plushie 'Kosong' ni apa sebenarnya? 

Ia adalah Plushie plain satu warna (korang boleh minta lebih sebab you are the customer & customer always right plus korang yang bayar untuk semuanya) tanpa ada apa-apa rekaan atau apa-apa benda asing melekat padanya.






2. So kalau ia kosong then kenapa aku nak beli?

Sebab di dunia ni sentiasa ada manusia yang tak nak nampak sama dengan manusia-manusia yang lain. Dalam erti kata lain, mereka nak menghias sendiri plushie tu supaya ia nampak unik dan tak sama dengan mana-mana plushie yang ada di dunia ni. Cumanya mereka tak tahu nak jahit sendiri fizikal anak patung tu. Sama macam cupcake. Korang tak tahu or tak ada masa nak masak cupcake tapi korang nak hias sendiri cupcake tu dengan imaginasi yang dah ada dalam kepala hotak korang. So kau order cupcake kosong dari bakery, kau beli bahan-bahan hiasan, hias cantik-cantik, snap gambar dan berlagak kat Instagram. That it.


3. So apa yang aku perlu buat kalau aku nak Plushie 'Kosong' ni?

Korang just request reka bentuknya. Kau nak bentuk manusia muka segiempat, alien tangan panjang, kucing etc ke, kita bincang itu ini, aku jahit, pos kat kau dan selebihnya bergantung kepada kreativiti korang. Korang nak letak 3 mata ke, pakai tudung belit-belit ke, rambut terpacak, tahi lalat bawah bibir, ia adalah milik kau sepenuhnya. 


4. Mana nak beli barang-barang untuk mata, baju, segala benda alah hiasan pelbagai tu?

Laa, zaman sekarang semuanya boleh dapat dengan mudah. Kat kedai kain ada, kat mr. DIY ada, kat Daiso melonggok banyak dengan harga RM5 (dan GST 30 posen) satu bungkus of banyak colour, Kaison dan banyak ar lagi kedai dengan nama pelik-pelik jual benda ni.



5. Harga? Mesti mahal kan?

Harganya serendah RM15 jer. Tapi RM15 tu untuk saiz bermula sekitar14cm x 25cm dengan design mudah seperti contoh dalam gambar je ar (kalau semua murah then muflis ar pok cik). Makin besar saiz or makin complicated rekaan Plushie 'Kosong' tu then makin naik ar harganya. Tapi ia tak akan naik melampau mana sangat ar kalau tak melampau rekaanya. Lagipun ia kosong apa.







6. RM15 tu belum masuk delivery lagi kan? Lepas tambah itu ini pasti mahal.

Untuk permulaan aku letak harga RM15 (saiz yang dimaksudkan tu) termasuk delivery ke Sarawak je. Semenanjung & Sabah aku akan letak extra caj penghantaran bergantung pada saiz & berat permintaan kau ar (imagine paket prabayar Pos Malaysia je dah RM15 sebijik). Korang mesti kata ‘Macam terbalik je?’ Nak buat macam manalah kalau aku beroperasi dari Kuching, Sarawak. Tapi in the future aku tak boleh bagi kepastian sepenuhnya lagi ar. GST buat harga barang terus naik dan naik (thanks kepada certain pengundi). Kain felt permeter yang aku selalu beli pun dah naik hampir RM2 selang beberapa bulan. Hmmm..


7. Target market produk ni untuk siapa sebenarnya?

Untuk sesiapa pun boleh. Bagi parents yang ada anak-anak asyik melekat kat tablet 24/7 so korang boleh buat aktiviti 'quality time' sama-sama. Ia tak perlu siap sesegera mungkin sebaliknya mula dari pergi kedai pilih warna untuk rambut, lukis cadangan projek sama-sama, gunting mata, jahit baju, gam sana sini kat muka plushie. Saat tu pasti imaginasi kreatif anak kau yang kau sendiri tak perasan akan keluar. Of coz laa akan berlaku banyak episode gelak ketawa dan akhirnya kau dah menghasilkan memori terindah kat otak anak-anak kau dan siap dengan souvenir anak patung edisi satu-satunya di dunia lagi.

Untuk cikgu-cikgu sekolah, boleh buat aktiviti bersama anak-anak murid. Untuk anak murid boleh  buat plushie bagi kat cikgu sebagai hadiah penghargaan hari guru.

Untuk Hipster memang mainan diaorang ar benda ni kan?

Untuk yang suka mengamalkan ilmu hitam then boleh buat voodoo (dosa tanggung sendiri).

Untuk mereka yang mentally unstable then boleh puja plushie tu sampai jadi macam patung dalam filem Annabelle or The Boy ke..

Untuk otak asyik fikir 18SX memanjang then sukahati korang aar nak buat apa…


8. Sample Plushie Kosong yang dah tak kosong lagi?

Menggunakan sample atas tadi aku hasilkan 2 plushie:



1. Plushie Ipin dari animasi Upin & Ipin & kawan-kawan.





2) A hipster menggayakan fesyen 70-an.








So dah tak sabar nak decorate plushie korang sendiri then jadilah antara yang terawal untuk dapatkan plushie kosong korang tu dengan:

e-mail: projeckplushie@yahoo.com
Sms/Whatapps: 014-8865161
Facebook/ FB Messanger: Projek Plushie oleh Aj Abdullah
Instagram: projekplushie


Perhatian

Plushie yang dihasilkan oleh Projek Plushie oleh Aj Abdullah ni ialah produk handmade hampir sepenuhnya a.k.a ianya bukan buatan kilang dari China. Makanya ia sangat fragile, jahitannya takkan selamanya kemas, gamnya ada yang akan mudah tertanggal or in other wordnya ia tak sempurna. Sama macam manusia, tak kesempurnaan itulah yang menjadikan setiap seorang kita special ar kan (ayat poyo). Dan untuk sesesiapa yang dah pernah beli benda handmade then korang tahu yang setiap satu karya tu istimewa sebab ada raasa connection between you and si pembuat. Rahsianya? Ia dihasilkan dengan penuh kasih sayang (aaaa~~.., so poyo punya ayat)

Tuesday, March 22, 2016

Projek Plushie oleh Aj Abdullah Part 1: Pengenalan

Adakah korang mansia jenis yang punya citarasa unik & tersendiri sehingga apabila masuk part membuat pilihan dalam pembelian barang then kau akan jadi super selective. Contoh part pilih baju. Ada satu baju ni cantik tapi designnya nampak berserabut, bila dah jumpa design yang minimalist then kualiti kainnya pula yang tak elok sehingga pilih punya pilih the end kau dah jumpa baju yang punca semua ciri-ciri yang kau cari selama ni cumanya harga pulak out of budget. 


Or setiap kali kau nak beli hadiah untuk seseorang then masalah tu akan timbul. Kau nak sesuatu yang orang lain tak boleh dapat namun mostly hadiah yang ada di pasaran sekarang ni semuanya orang lain boleh dapat sekali. Pergi kedai exclusive sikit then beli satu teddy bear koleksi terhad ni dan bila check tag 'Made in China'. Then balik rumah search internet dan jumpa project DIY yang nampak mudah dan cantik. Lalu dalam otak kau dah terbayang apa kau nak buat kelak. Beli barang itu ini, dengan fokus dan istiqamah kau ikut langkah satu demi satu. Tapi sayang hasil akhirnya langsung tak sama macam dalam internet. Malah dah nampak macam projek budak tadika ar pulak. Tahniah. Selain dikencing oleh pak menteri, anda juga telah berjaya dikencing oleh internet. Hmmm..



Around 3-4 tahun lepas aku masuk kedai kain ni dan jumpa kain felt dalam kondisi yang besar. Aku beli semeter, balik rumah, buat design cantik-cantik, gunting, jahit dan dengan penuh semangatnya tapi ia tak menjadi. Aku buka balik, jahit semula dan ia tak menjadi lagi. Buat design baru, gunting, jahit dan akhirnya ia masih tak menjadi. Aku pergi beli kain felt lain dan kali ni buat pertama kalinya aku ada plushie pertama aku. 


Kemudian lepas tu aku buat plushie kedua dan kebetulan seorang kenalan internet, Megat Eusofe (a.k.a the famous Moribayu) datang ke Kuching waktu tu so aku siapkan plushie tu last minit dan bagi kat dia. Dia sangat happy sehingga setiap tempat dia pergi mengembara then dia akan bawak plushie tu sekali. Siap ambik plushie's selfie dan upload kat Instagram lagi. Plushie tu dah pergi jauh sampai ke Australia, Korea etc. Sedangkan creater plushie tu paling jauh pergi (selain Singapura & Brunei) pun setakat sempadan Indonesia je. But the greatest partnya ialah bila setiap kali ada orang kat tempat dia mengembara tu tengok plushie tu, then mereka sangat tertarik dan bagi positif review about it. Even ada yang nak tahu kat mana ia dibeli. Sayangnya plushie tu tak dijual kat mana-mana kedai di dunia ni so literally ia adalah satu-satunya yang ada kat alam semesta ni. Hmmm





So aku search internet, kat barat memang dah ada business buat custom made plushie ni dari sekecik-kecik sampai ke business berskala agak besar. Korang yang ada anak-anak kecik ni pasti selalu jumpa doodle-doodle anak korang buat yang ada masanya nampak creepy but adorable in the same time so mereka hantar design tu kat plushie maker ni dan mereka akan hasilkan sebijik sama macam doodle tu. Cool rite? Bila aku cari modus operandi yang sama kat Malaysia, ia belum ada lagi (or mungkin ada tapi tak fully commercialize lagi). So waktu tu aku terfikir, why dont I make my hobby/talent as an income then? (ya ya ya, korang dah selalu kata benda ni kat aku)

Projek tu sepatutnya bermula tahun lepas tapi tahun lepas juga ar berlakunya episode emotionally break down terbesar buat aku. So ia tertangguh sehingga sebulan dua ni. Gosh, gila panjang mukadimah aku kan? Tapi pendek katanya aku ambik upah buat plushie custom made plus handmade or dalam bahasa yang mudah (yang aku akan jelaskan kelak dalam other post) korang buat design anak patung yang korang nak, kita bincang itu ini, korang bayar, aku jahit dan lastly korang akan dapat satu-satunya plushie yang tak ada sorang pun manusia kat muka bumi ni ada.



So jadilah antara yang terawal untuk dapatkan plushie korang tu dengan:

e-mail: projeckplushie@yahoo.com
Sms/Whatapps: 014-8865161
Facebook/ FB Messanger: Projek Plushie oleh Aj Abdullah
Instagram: projekplushie


Then korang tanya "Aj, plushie tu apa kejadah sebenarnya?" Hmmm


(..bersambung..)