Thursday, July 24, 2008

Journey To Kota Kinabalu 02

DAY 02: SESAT DI BRUNEI


As early as 6.00 am kami tinggalkan hotel Marriot pasal nak pusing2 sekitar Brunei dan teruskan perjalanan ke KK. So masok pintu sempadan, handle urusan passport dan kenderaan masok Brunei. Lupa nak cerita kami masok Brunei tepat pada masa rakyat Brunei sambut hari keputeraan Sultan Hasanal Bolkiah. So almost semua tempat di Brunei akan heboh dengan sambutan. Even bukak radio Brunei setiap sejam aka nada berita setengah jam bodek dan bodek raja dengan nama raja dan isteri dan isteri nomor 2 ngan bangsawan dan ramai lagi nama2 yg cukop panjang dan menyusahkan pembaca berita.

Xpectation aku tentang Brunei adalah amat besar. Cm kira Dhubai versi mini. Mana taknya yg kadar harga minyak adalah amat rendah. Kira2 $B 0.53 jer(tapi outsider x leh isi miyak kat Brunei r). Ngan kadar inflasi yang rendah dan terkawal. Tapi still kenaikan harga diesel pasaran mempngaruhi khidupan masyarakat. so rakyat Malaysia jngan kata isu minyak cuma mainan politik Malaysia jer. Masok brunei limpas kawasan kampong ngan rumah still kayu cam a little bit uzur tapi guna kereta import 2-3 bijik. Gosh nak carik kereta Malaysia mmg susah. Even kamilah satu2nya kereta kecik iaitu produa kelisa. Even motorsikal sepanjang di Brunei Cuma jumpa 5 bijik: 2 milik pizza hut, 2 milik polis peronda dan 1 jer milik tempatan. Gosh..
Cuma ada banyak bab yg bwat aku cukop2 kecewa ngan Brunei antaranya ialah main town dia: Bandar Seri Begawan (BSB) yg aku jangka as little Dubhai sangat2 meleset. Brunei sangat2 daif. System pengangkutan x sistematik. Shoping complek lama2 dan kecik. Penduduk kurang mesra. Kedai jual cd cetak rompak bukak secara tebuka.







Brunei known as Negara darul zikir so mana2 akan ada zikir puji tuhan. Even tulisan semua tukar jadi jawi. Korang tengok sendiri r cam KFC, Body Shop dan banyak lagi ar..



Antara benda biasa yg korang akan jumpa sepanjang jalan di Brunei

Sebagai ahli bahasa aku cukup kecewa ngan Brunei. Even tho wujud dialek Melayu Brunei tapi kewujudan dia amat rendah di Brunei. Pihak kerajaan dan pentadbiran Brunei menggunakan BM yang dgunakan di Malaysia sebagai bahasa perantaraan. Gosh. Betapa benda ni amat mempengaruhi cam ner otak rakyat Brunei ni


Kadar Tukaran matawang Brunei agak tinggi. Kira2 RM1 kita sama ngan $B2.30 something. Nilai kadar yang sama ngan Singapore. Plus aku kecewa ngan Brunei apabila kami lalu tol yg charge dia $B3.00 dan kami bagi $B5.00 dan dia bagi baki Dolar Singapore $S2.00. even tho kadar duit Singapore dan Brunei sama tapi bila dia bagi kami dalam Singapore Dollar that mean yg kedaulatan Brunei sangat terumbang ambing.



Disebabkan kadar tukaran wang yg tinggi so kami sangat2 x dapat shopng puas2. Makan nasi katok yg harga $B1.00 dan minum air harga $B0.50 serta news paper Brunei (as kenangan) $B0.80. so darabkan ngan 2.3 something= mahal wei. even lihatlh harga KFc then darab 2.3 something.. fuyoo leh jadi KFC termahal pernah makan kang


Even check perkhimatan maxis: RM2.00 persms dan RM2.50 perminit percall




Lepas sejam jalan2 then kami orang sedar yg kami dah sesat. X ada signboard tunjok jalan keluar ke Limbang. Then pusing2 masok 2 jam then Tanya punya Tanya orang still sesat. Last2 gi pondok polis. Sangat happi pasal polis Brunei sangat baek dan murah hati. Dia sempat sediakan 2 peronda polis hantar kami ke sempadan.. Best wooo..

that all pengembaraan sesat d brunei.. Then masok Sarawak balik pass 2 masok the other Brunei (yg kurang maju) then masok Sarawak balik b4 masok Sabah bah...

Wednesday, July 23, 2008

Journey to Kota Kinabalu

DESTINASI PERTAMA: MIRI


15 Julai lepas seperti yg dirancang so aku dan abang aku: UDA memulakan perjalanan ke KOTA KINABALU. Walupun ksihatan aku sangat2 kurang baek tapi aku sembunyikan. Maunya aku nak cakap kat dia yg aku ni x sihat then kanselkan plan dia yg dah peruntokan beratos2 ringgit untok aku dalam plan ke KK? Kesian ar dia. So aku blakon jer r baik2 cam biasa. So jam 4.30 pagi masa Malaysia kami pon berangkatlah dari rumah. Emak aku sempat ciom pipi aku lagi (masok ni baru kali ke 3 mak aku ciom aku 1 st masa parents aku gi umrah and 2 nd masa aku nak gi UKM). So aku dan Uda pon merempoh kgelapan dan kedinginan pagi memulakan JOURNEY TO KOTA KINABALU.

Pejalanan untok beberapa jam memang gelap dan sunyi sampai r nak masok pukol 7 baru r terang suasana sekitar. Lokasi pertama hentian ialah Sarikei. Uda dah plan awal nak pusing2 n behenti kat Sarikei. Pasal itulah antara tempat kami membesar selama kira2 4 tahon. Bila sampai memang terkezoot pasal banyak dah berubah. Pindah dari Sarikei masa tahon 1995. 13 tahoon woo maunya tak berubah.


Kawasan berzink sebelah ni ialah bekas kawawasan rumah pertama kami masa pindah Sarikei dulu. Rumah kampong. Dudok pon untok beberapa bulan jer. Masih ingat sebelah dia jiran kami aka cucu pemilik rumah sewa kami tu sorang budak pekak, bisu plus otak bermasalah lagi. Kami panggil dia bebek (bisu dalam bm Sarawak). Dia sangat baek tapi nasib sangat malang. Kawasan rumah tu dah diratakan untok pembinaan bangunan kedai.. huu nostalgia wei..


Flat atas ni plak perumahan kedua keluarga kami. Rumah kami atas sebelah kiri. Flat ni namanya SUNGAI KEMENA (salah satu sungai di Sibu) . Banyak giler woo kenangan kat sini. Kat sini r kawasan tempat maen sesama anak2 polis yg terasing dr dunia luar. Tapi bila dah masok dalam huu terok ar semuanya dah x seteratur masa kami dulu.


Ini tempat kerja bapak aku. Polis Marin Bahagian Sarikei. Pernah beberapa kali masok ngan bapak dan Uda memancing kat salah satu boat polis. Susah woo nak ada quality time ngan bapak yg kerja as a policeman



Ini pulak sekolah rendah aku yg ke2. Sekolah Rendah Bantuan St Anne. Sekolah ni dibawah title bantuan sbb ia dapat naungan dan bantuan daripada gereja St Anthony (gambar bawah 2 r). so pendek kata bacaan doa puji Jesus dlakukan stiap hari dan sister2 selalu ar jalan2 masok sekolah. Majoriti pelajar Cina dan Bumiputera. So as that reason bm Sarawak aku sangat terok pasal kawan Melayu sangat kureang. X jaoh pon dari flat polis pasal jalan kaki pon x letih. Best wei sekolah ni..


Ni gambar masjid Sarikei. X jaoh dari flat polis kami. Masih ingat selalu petang2 ngan emak dan Uda jalan2 amik bunga kenanga sepanjang jalan menujui ke masjid ni..


Nanas besar yg x leh nak makan


Tebingan sungai sarikei yg x pernah berubah. Even lebih kotor dan makin padat.


Bandar sarikei yg eerrr… makin x canteek


Jumpa kawan: EZIELINA satu form 6 yg kerja kat Sarikei plus dia belanja makan MEE JAWA jap


Dalam perjalanan keluar dari Sarikei then terjumpa satu kereta ngan plat nomor yg pelik. Then Uda bagi tau ak yg 2 ialah plat nombor lama Sarawak. 6DA untok division ke 6 manakala Q belakang untok negeri Sarawak.





Bandar Sibu. Dah kira sampai 1/3 Sarawak daa.. Dulu masa dudok Sarikei kalu bapak x kerja or cuti so akan ke Sibulah. Sibu ni bahagian yg antara maju di Sarawak. So banyak giler pembangunan blaku. Plus x lupa majority Cina yg banyak sangat sampai signs n monument sumer unsor2 Cina.. Tengok ar sendiri.



Then Sampai di Bintulu. Maknanya dah 1/2 Sarawak dah dijelajah. Sampai Bintulu nak cari tempat tukar duit asing Ringit Malaysia ke Dolar Brunei plak pasal esok pagi2 plan akan teros masok Brunei. Masok shoping complex yg banyak2 tp last2 x jumpa gak. So kena teroskan pejalanan ke Miri sebelom hari tukar gelap.





Sampai d Miri dah masok malam. Pergi makan malam ngan kawan Uda then tidor kat Hotel dia secara percuma. 5 star facilities hotel buat tidor malam cukop lena. 15 jam memandu. 15 jam dalam kereta… Duh letih yg sangat2 tapi leh plak mata layan filem kat astro sampai jam 3 pagi… bersambong episode ke2

Saturday, July 5, 2008

Pagi yang terang

(tribute to Mahayuddin Abdullah aka my bro:UDA)



Sejak semester 2 tahon 3 di Universiti, aku start layan lelagu melayu terutamanya drpd band2 indie. Pengaruh jahat daripada enche Hanizam Opon (yg asyik mendendangkan lagu2 2 tiap kali aku btandang ke bilik lelaki melayu terakhernya tu) plus buat bekas rumate (bukan 2 nd year 1 st sem nyer rumate r: itu laen kali cerita daa) tahon tiga iaitu enche Isyraf aka Hassan yg mengajar aku ttg local English indie band songs yg cam best. Tapi blog yg kedua kalinya ini bukan nak cerita tentang band indie yg semakin keluar dari kepompong underground music or pengaruh music indon yg makin bertapak kuat dalam industri music tempatan or etc ttapi … ada kaitan sikit r. Tentang lagu HUJAN: PAGI YANG GELAP.

Lagu ni cerita tentang adik yg tribute then bwat lagu khas untok abang dier r. So first time kali layan lagu band hujan 2 totally buat aku teringat pada abang aku. Enche Mahayuddin aka aku panggil die UDA. Seorang yang boleh dijadikan sebagai versi berlawanan buat aku. Kalu lagu tu pagi yang gelap ialah untuk aku so dia akan sentiasa melalui pagi dan hari yang terang.

Teringat kata sorang kawan yg dudok bawah bilik aku masa tahon 3 Universiti dulu (x perlu bagitau nama lah ek). Waktu 2 kami cakap2 n share a little bit story tentang mmasing pagi2 hari (masa pagi terlalu panas dan mata x boleh nak tido). Antara cerita yg dia bagitau ialah tentang cerita dia n abang die n family die. Family dia always bias more on abg die than dia. Bila2 masa abang dia akan sentiasa dapat layanan n everything lebih daripada dia. Kalu balik U mak dia akan masak sedap2 n everything. Tapi berbeza pada dia. Then aku angguk2. Pasal aku faham. Semua yg die cerita as the same pon berlaku dalam hidup aku. Even ada sorang jiran alami the same event. Masih ingat dia amok satu rumah suarakan x puas hati pada parents die yg bias more to his brother than him. huuu

kalu pada pandangan mata orang lain, musti diaorang sangka yang aku amat cemburu pada kehidupan abang aku. Pasal apa? Sebab abang aku sentiasa akan mendapat nasib paling baik even sejak dari kecik sehinggalah sekarang dan aku pula hanya akan dapat nasib sebaliknya. Dia akan diberi layanan yg jauh lebih hebat yg cukup pasti aku x akan boleh dapat. Even semua org dah tahu dalam family, abang aku ialah anak emas dalam keluarga. Dia sangat manja pada emak aku. Even emak aku cukup selalu dan suka manjakan dia. Emak aku sendiri pernah kata yg abang aku 2 lah yg paling manja dalam keluarga. Ask for anything or everything dia akan sentiasa dapat. My uncle, my aunt, my grandma and everybody like him. He will always dapat hadiah yang besar dan terbaik. Duit poket terbanyak. And everything nice pasti akan dia dapat. Aku pulak akan dapat sebaliknya (dengan alasan aku adik kecik).

Aku pulak? Versi yg berlawanan. Aku x suka bermanja ngan emak aku pasal aku tahu emak aku x akan manjakan aku. Even aku cukup jarang bertindak jadi anak bongsu dalam keluarga. Abang aku dah amik alih tugas 2. aku cukup2 jarang (or dah x pernah) share a thing with my parents. Bak kata sorang kawan yg dudok bilik atas bilik aku tahon 3 di U: he share everything with his parents. Bila aku kata aku x share anything dia jadi pelik. Hei dat tru r. I wish dat I can do the same too but I just cant. It will never work. Someway somehow I do believe it not my place to do so. Kiranya aku ni the black sheep in da family lah. Aku x lah anti family aku yg bias more o my bro. I love my family even aku respect wat ever thing they do. Cuma aku ni kira macam versi ying-yang r ngan abang aku. Ianya dibina bukan untuk bermusuhan tetapi sebaliknya untuk mencapai tahap kestabilan.

Aku sangat sayang pada abang aku. Mungkin beza umor kami cuma 3 tahon beza jer. Mungkin jugak sebab antara adik beradik lain, kami yang selalu bersama sejak dari kecil lagi (family aku selalu pindah randah n Cuma kami dua sahaja yg ikut sepanjang pepindahan). Aku x punya ingatan yg kuat. Aku x ingat memori aku ngan abang besar aku aka along. Dia sekolah asrama penuh then x pernah ikut stiap kali kami pindah. Then kerja kat tempat laen even sekarang x dudok satu rumah. As same as with my only sis aka angah. Aku cuma ingat dia masa kami dudok rumah sekarang. Masa 2 dia form 5. x sempat kualiti time lama2 then dia kawen and having kids then havin quality time more with her family. So dalam adik beradik, Uda lah yg paling lama bersama aku berbanding bro n sis yg laen.

Tapi tahu kenapa aku x pernah cemburu…? Sebab dia sentiasa share semua yang dia dapat dengan aku. Plus dia sangat care pada aku walu apa pon shit yg aku pernah bwat. Bak kata iklan DIGI: Diakan abang.. kui kui kui

Abang aku dah bertunang. Tak lama lagi dia akan kahwin. Perkahwinan bukan semudah yang orang cakap. Ia menjadikan kehidupan seorang berbeza sebelumnya. Seperti perkahwinan mengubah kakak aku, aku juga yakin ia akan menjadikan abang aku berbeza. He will always be my brother. Tapi sekarang dia akan jadi suami dan bakal ayah kepada anak2 dia. Betapa bakal kakak ipar aku cukup bertuah kerana mendapat suami iaitu abang aku. Wei abang aku sorang yg bertanggungjawab. Pasal aku yg kurang btanggungjwb dalam family selalu kena bising oleh dia tentang tanggungjawab.

Aku still remember that my brother always be my sun dat gave warm on my back. Membrikan aku kkuatan dan keberanian untok hidup sendirian. Dia sentiasa lindungi aku dan sentiasa bwat yang terbaik untok aku.

sekarang aku sedang melalui hari-hari yang gelap. Teringin untuk dilindungi dia lagi. Tapi aku cukup x mahu menyusahkan dia lagi pasal aku sorang yg asyik menyusahkan semua orang. Dia sedang melalui hari-hari yang gembira. Dan kalu boleh bak kata lirik lagu hujan:pagi yg gelap tu...


lebih tua dariku
harap sabar menunggu
kepulanganmu kutunggu
bukan maksud kumendiam
tiada niat menyimpan dendam
hakikatnya rindu yg mendalam
jalani ----- membantu
hari esok siapa yg tahu
kata ibu dengar sahaja
cerita hanya kita berdua

pagi yg gelap kini sudah terang
aku adikmu dan engkau abang
aku amat merindui kamu

pagi yg gelap kini sudah terang
aku adikmu dan engkau abang
ingin kuulang dimasa dulu

x akan putus hubungan kita
Tarik nafas lega..
kerna aku tak apa-apa (walaupun realiti sebaliknya)

So mesti korang plak jenis yg sebaliknya: GADOH n GADOh n GADOH.. wei aku pon cam tu gak cuma bak kata pepatah melayu "CARIK2 BULU AYAM AKHERYA BEFRCANTOM JUGA.." X Baek r gadoh2.. Kalu kita asyik nak gadoh, MAlaysia kita sapa nak jaga? kui kuii kui