Thursday, December 3, 2020

Tips Untuk Menjadi Ketua (yang dibenci)

Aku berkerja dalam situasi yang tak ada boss memantau depan mata kepala. Boss sekadar bising dalam group Whatapp je selain akan hantar manager sekali sebulan. Disebabkan head quarters kami di Sabah nun serta disebabkan oleh pandemik Covid-19 ni so manager kami just datang 3 kali je tahun ni tadi. Dan tahun ni jugak aku diamanahkan untuk jadi person in charge or in another wordnya: Aku ialah ketua tempat kerja aku ni. 



Tempat kerja aku ni ada 10 orang pekerja je termasuk aku. 2 management (aku dan sorang girl ni) dan selebihnya staff biasa. Sepatutnya kalau ikut logik, nak handle 9 orang tu mudah je cumanya realiti tak seindah fantasi ar. Realitinya menjadi ketua ni sama ar macam jadi cikgu di sebuah tadika.


Ada yang jenis merengek mintak perhatian, kita buat itu salah, kita buat ini salah. Ada kaki komen yang kata aku lebihkan sorang tu, aku tak peduli sorang ni. Ada kaki buat hal tapi marah bila kena hukuman. Ada yang nak main memanjang tapi bila dibagi kerja, tak nak buat bla-bla-bla. Itu perangai budak tadika dan perangai yang sama itulah yang aku perlu handle sebagai orang dewasa terhadap pekerja-pekerja tempat ni hampir setiap hari.


It hard to handle an adult yang physicallynya dewasa tapi berfikir dan bertindak seperti kanak-kanak. 


Part paling buat aku berang ialah apabila ada yang keluarkan statement 'aku tak adil'. What do they expect? Disebabkan aku bagi monyet makan pisang so aku kena bagi, kucing dan harimau pun makan pisang jugak supaya bertindak adil? Adil tu ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya? Aku dah kenal pekerja-pekerja ni untuk 2-3 tahun. Aku dah faham pe'el mereka ni. Ada yang tak buat masalah, ada yang ada masalah kedatangan, ada yang buat hal bila triggered, ada yang spoil nak mampus etc. So aku tak boleh beri layanan sama kalau keperluan mereka pun berbeza. 



Disebabkan aku seorang dewasa yang tuhan pinjamkan dengan otak yang sedikit bijak maka aku gunakan kelebihan tu. Dan di sini aku beri tip untuk diri aku dan korang-korang yang bakal or telah jadi ketua.


1. Stay cool. Jangan marah. Kita tak suka orang marah kita so kita jangan marah orang. Walau apa pun yang berlaku, senyum je walaupun dalam hati kau sedang sumpah seranah dan banyak kali fikir nak langgar mereka. Fikir benda-benda macam, aku tak dibayar setimpal untuk semua ni, gaji aku lebih banyak dari korang, pergi mampus etc. Ikut kesesuaian korang ar..


2. It is ok to be hated. Kau tak akan mampu puaskan hati semua orang. The harder you try, makin teruk kesannya pada kau kelak. Kau kena ingat yang mereka bukan family, bukan boyfriend/girlfriend, bukan kawan kaki lepak, etc. Yap, mereka ialah rakan dan dalam masa yang sama mereka juga rakan sekerja sahaja. Tapi paling penting, jangan buat musuh.


3. Kenal kelemahan dan kelebihan diri kau. Contoh macam aku ni physically aku ni seorang lelaki yang lembik. Sedangkan pekerja-pekerja ni pulak body kental dengan otot pelbagai. Tahun pertama dulu ada staff naik minyak dan nak tumbuk aku (beberapa kali). Kalau logik akal, aku memang akan kena makan ar. Then datang kelebihan aku. Aku bijak dan punya muka innocent. Yap, the combination does work.


4. Kenal kelemahan dan kelebihan mereka. Kita kena akui yang mereka manusia. Mereka tak sempurna. Kalau yang sorang staff tu rajin tapi otak kurang bijak sikit so kita kena bagi dia kerja berkaitan fizikal. Kalau kita bagi kerja yang dia sah-sah bukan kelebihan dia, jadi bila dia buat lambat or asyik salah so kau tak boleh salahkan dia. Jadi manipulasi kelebihan dan kekurangan mereka dengan bijak.


5. Kau tak selamanya betul dan mereka tak selamanya salah. Hanya sebab kau ketua tak bermakna kau tahu semuanya. Ada masanya mereka jauh lebih tahu dalam bab-bab tertentu. So apabila kau buat salah, kau kena mengaku. Dan paling penting ingat motto ni "Ada masa kau menang dan ada masa kau belajar"


6. Buat salah ialah suatu yang betul. Kau tak boleh sepanjang masa kata itu salah, ini salah. Itu tak boleh, ini tak boleh. Manusia tak suka diberi pilihan yang tak ada pilihan. Kau tak boleh melindungi pekerja korang 24/7. Jadi ada masa kau kena biarkan mereka buat salah dan belajar dari kesalahan tu supaya mereka tak akan buat lagi pada masa akan datang. Or ada masa mereka tak akan belajar tapi orang lain yang akan belajar dari kesilapan tu.






That it? Banyak lagi sebenarnya. Kau akan belajar dari trial & error.

No comments: