Sunday, August 1, 2010

Soalan Cepu Emas

Seorang pelakon Zahirin Adzim (dalam blognya) didatangi seorang wartawan. Then dia punya first thought ialah si wartawan akan tanya soalan2 skema cam perkembangan terbaru, cerita lakonan terbaru, gossip itu ini etc tapi rrupanya si wartawan tanya 1 soalan yang cukup2 buat dia tergamam. Even aku terbaca pon tergamam. Aku x pernah tanya soalan cam ni kat sesapa dan x ada sesapa pon yang tanya soalan cepu emas ni kat aku. Hmmmm



Soalan ia berbunyi:
"Kalau kau boleh jumpa diri ko sendiri masa kecik balik, what will be your message or advice to him?"
hmmmm...



Then teringat cerita Korea: Cinderella's Step Sister. That step sister dibesarkan dalam persekitaran yang mengakibatkan dia x percaya pada sesiapa, degil, pemarah, x percaya kebaikan dan cukup sukar meluahkan perasaan dia. Walupon watak dia luarannya agak jahat tapi still kita paham bahawa dia sekadar mangsa keadaan. Dan jauh dalam diri dia ada sesuatu yang sangat baek.

Then one day bapa Cinderella bagitahu the step sister yang kalu dia dapat kembali ke masa silam then dia akan pergi ke zaman remaja dan kanak2 the step sister so dia akan halang mana-mana unsur yang boleh membuatkan that girl turn to be so black. Supaya that girl will turn to be someone yang leh ketawa dan ceria seperti gadis seusianya. Hmmmm





Last few day Im chatting with a friend. He in dilemma. So dia tanya aku penyelesaian. Dia perlu bwat keputusan yang bakal melibatkan masa depan orang laen. Orang yang sekarang masih kecil tapi akan membesar and turn to be someone yang sedikit sebanyak bakal dipengaruhi oleh keputusan yang bakal kawan aku bwat sekarang ni.. 




Aku jadi sangat emo. Sebab aku pernah berada dalam situasi budak kecil tu. So cadangan yang aku berikan totally seolah-olah aku ialah that kid dan kawan aku sedang menentukan masa depan aku. Sebab aku x nak that kid will grow up and jadi macam aku.. Hmmmm








So kalu soalan yang sama diajukan kepada aku then aku akan kata pada diri aku yang still awal remaja:
"Aj, ko musti letak rasa kepercayaan ko pada orang..!!"
Then everything will changes..

No comments: