Friday, January 14, 2011

Lesson Of The Day

Korang mesti agree with me kalu aku kata most of apa yang kita hadapi dalam kehidupan sebenar bukanlah something yang kita belajar dari zaman sekolah melalui buku etc. My cousin, ALAN waktu sekolah dulu always mempersoalkan cikgu math kami kenapa kami perlu belajar LOGARITMA, PERSAMAAN LINEAR, PUNCA KUASA dan seangkatan yang kami tak akan dan tak pernah guna sekalipun dalam kehidupan sebenar kami diluar sana. Bukannya tengah kita pergi pasar beli ikan kita tanya penjual tu Then pak cik tu terkesima kehairanan tengok korang. Hmmm...

As ada 1 blog ni kata tentang stuff that no one never ever told me not to do so or what to do so but I learn it from what I see, hear and experience sepanjang hari sejak hidup last few year. Everyone told you guys kalau ada orang buat baik pada korang then korang perlu buat baik balik pada dia as rasa terhutang budi. Tapi as pengalaman hidup korang yang pelbagai buat korang belajar yang tak semua orang buat baik perlu dibalas semula sebab kadang-kadang orang buat baik pada korang hanya semata-mata nak suruh korang rasa terhutang budi sahaja sehingga sampai part korang terpaksa tergadai body untuk balas balik what his or her favor pernah buat dulu. 
.
.
Aku ada few lesson pf the day yang aku yakin aku pernah buat, korang pernah buat dan semua pernah buat untuk survive dalam dunia yang penuh mencabar hari ni.
.
.
1. Manusia yang tunding kesalahan pada orang lain semata-mata tak nak diri dilabel as bersalah.
Korang pasti pernah dengar statement dari orang-orang tertentu yang kata: sebab dia r kita semua kena, kalau dia bagitahu kita awal-awal then pasti benda ni tak berlaku, dia kata benda ni betul then aku buat r then mana aku tahu ia salah, kenapa dia buat boleh tapi aku tak, dia tak ajar aku then mana aku tahu, dia buat cam tu then kami ikut r etc.

Korang pernah tak tengok budak kecik yang buat salah contoh kalu dia menyebabkan cermin tingkap rumah pecah sebab main bola then tuan rumah tanya siapa yang akibatkan kepecahan tu then group of kid tu akan tunding jari pada satu sama lain ngan bunyi lalat kata: dia sepak bola kuat sangat sebab tu cermin tu pecah, dia tak pandai tangkap bola then sebab tu pecah, dia yang ajak main bola kat sini then dia r punca pecah, dia yang ajak main bola then salah dia r, dia yang punya bola then dia r punca etc sehingga tuan punya rumah pun dah naik pening dengar alasan mereka.

Memang r senang jer nak menunding jari pada semua orang as bersalah tapi korang pernah terfikir ke apa yang membezakan korang ngan bebudak kecik tu? Hari ni korang buat salah then korang kata dia yang buat then korang terlepas. Tapi next day orang lain buat salah plak then dia tunding ko plak then turn ko r plak yang jadi mangsa. So itu ke matlamat game ni? Siapa yang malang dan lemah akan jadi mangsa?





Dude, jadi dewasa r. Mengaku salah dan jangan tunding jari pada sesiapa pun.. Tamat.




2. Manusia yang rela mencederakan diri sendiri supaya nampak jadi mangsa dan terlepas dari tuduhan.
Hidup adalah permainan survival. A psikologi mengkelaskan manusia as haiwan sosial so kita tak ada beza sangat ngan haiwan dengan prinsip simple basic rule: pemangsa akan menang dan mangsa akan kalah. Cuma manusia ada otak untuk main game yang lebih rumit: kadang-kadang menjadikan dirisebagai  mangsa keadaan akan menjadikan kita pemenang.

Some people were born innocence and some were born ngan muka yang cam innocence. Ada manusia yang lahir menjadi seorang jujur dan ada yang lahir dengan bakat semulajadi nampak cam jujur. Some liar are born but most are created.

Tak faham? Korang pernah tengok budak kecik yang menanggis tak. Then korang rasa kasihan pada dia dan terus timbul dalam kepala hotak korang terasa jer nak bagi sebijik das tumbukan pada sesiapa yang buat seorang budak yang sangat naif dan tak bersalah tu untuk menanggis. Realitinya kid cry most all of the time tanpa ada sebab yang musabab pun. Dia tak dapat candy pun dia leh menanggis. Dia bergaduh ngan adik beradik dia dan walaupun dia bersalah pun dia menanggis. Cuma react dari orang pada dia sahaja yang menjadikan lakonan tanggisan dia nampak lebih menjadi. Kalau tak ada sesiapa layan dia then dengan sendiri dia akan berhenti menanggis dan kembali bermain.

So dont be a kids. Jangan pretend jadi mangsa hanya sebab korang tak nak orang lain sabitkan korang bersalah. This kin of game only for kids or looser only.





Dude, be an adult. Berdepan other adult profesionaly.





3. Manusia yang sentiasa betul. 
Ada mutiara kata berkata jika bercakap ialah emas then diam ialah berlian. As pepatah lama berkata gak diam-diam ubi berisi tapi diam-diam besi berkarat. Tapi aku nak kata pulak most of people yang banyak cakap ni either dia cakap sangat berguna or mostly just a piece of nonsense. Mereka cakap cam tahu semua perkara, dia mahir semua perkara dan lebih hebat dia sentiasa betul. Then bila kita suarakan pendapat kita sedikit then dia akan balas dengan 3500 patah perkataan tanpa henti seolah-olah kita sangat salah (sekali lagi dan lagi) dan dia sangat-sangat betul.

Bila melayan ngan karenah manusia cam ni kekadang terasa teringin jer nak ambik solotape then tutup mulut mereka. Mereka tak nak dengar pendapat orang lain, mereka tak nak dengar jawapan orang lain sebab mereka ada sahaja jawapan nak bidas balik. Mereka tak respect pendapat korang, jawapan korang or what ever thing yang keluar dari mulut korang sehingga korang nak sahaja menjerit kata "Kau cakap aku dengar, aku tak komen, aku terima openly then bila aku cakap then ko plak dengar and turn ko plak terima ngan openly..."

One advice: dont argue with this tye of person sebab korang akan tahu endingnya: korang memang akan kalah dan terus kalah sebab dia sentiasa betul.






















Aku sangat malas layan manusia-manusia perangai cam ni. Cuma mendengar dan memerhati sahaja sejauh mana mereka akan bawak sikap kanak-kanak mereka ni. Hmmmm
























Penutupnya: Dude, be an adult r.

1 comment:

Aj Abdullah said...

wakaka.. evertyone did it no matter kita sedar or secara x sedar wat? I did it too apa untok survive tapi bila others molah yang sama then baru aku start bising suruh sidak jadi dewasa... wakaka... manusia hanya melihat orang lain jak shingga lupak dirikpun... huhuhu